به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۹
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۲۳۳۸۴۳

تعمیر موتورخانه و تعمیر پکیج تاچی؛ به همراه آموزش هواگیری پکیج

گروه اقتصادی:
تعمیر موتورخانه و تعمیر پکیج تاچی؛ به همراه آموزش هواگیری پکیج
با سردتر شدن هوا، شوفاژها نقش بسیار پررنگ و گرمی را در زندگی ما ایفا می‌کنند. تامین انرژی و گرمای رادیاتورهای شوفاژ برعهده پکیج و موتورخانه‌ها خواهد بود. همچنین پکیج و موتورخانه، آب گرم مورد نیاز ما را تامین می‌کنند.
پس هنگامی که موتورخانه یا پکیج با مشکل مواجه شود، رادیاتورهای ما مانند روزهای برفی، سرد خواهد بود؛ و هنگام شستشو و در سرویس بهداشتی آب گرم و پرفشار نخواهیم داشت.
موتورخانه از دستگاه‌های بزرگ و کوچکی ساخته می‌شود که هرکدام از آن‌ها، ممکن است معیوب و خراب شوند. اسید شویی منابع کویل دار، تعمیر مشعل و سوراخ شدگی منبع از جمله خدمات پردرخواست در زمینه نگهداری و تعمیر موتورخانه در این روزها هستند.
اما پکیج، وسیله‌ای است که می‌تواند جایگزینی برای موتورخانه در ساختمان‌های کوچک‌تر باشد. پکیج نیاز دچار مشکل می‌شود. برای عیب یابی و تعمیر پکیج تاچی، هواگیری پکیج ایران رادیاتور، بوتان و هر مدل دستگاهی، تخصص و مهارت نیاز است.
 
موتورخانه چیست؟
در ساختمان‌های بزرگ، تمامی تجهیزات در یک اتاق به نام موتورخانه نگهداری می‌شود. وجود موتورخانه در ساختمان‌های بزرگ، روند نگهداری و تعمیر قطعات سیستم گرمایشی و تاسیسات را آسان‌تر می‌کند. موتورخانه علاوه بر آسان‌تر کردن تعمیرات، تامین آب گرم مصرفی و انرژی رادیاتورها در ساختمان‌های بزرگ‌تر را، بهتر از پکیج می‌تواند انجام دهد.
موتورخانه‌ها قطعات متعددی دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.
 
قطعات تشکیل دهنده موتورخانه
•    دیگ موتورخانه
•    مشعل موتورخانه
•    منبع کویل دار یا دو جداره
•    پمپ سیرکولاتور
•    کلکتورهای رفت و برگشت
•    ترموستات‌ها
خدمات تعمیر موتورخانه
متناسب با مشکلی که در سیستم رخ می‌دهد، هر یک از موارد زیر در جهت برطرف کردن مشکل انجام می‌شود:
•    تعمیر مشعل
•    تعمیر پمپ سیرکولاتور
•    تعمیر تابلو برق
•    اسید شویی منبع کویل دار
•    تعویض شیر فلکه موتورخانه
•    تعمیرات سیستم لوله کشی موتورخانه
•    تعمیر دیگ شوفاژ و تعویض پره دیگ چدنی شوفاژ
•    تعمیر دیگ فولادی و تعمیر دیگ آبگرم
 
تعمیر موتورخانه
 تعمیر مشعل
موتورخانه قلب ساختمان است و مشعل، قلب موتورخانه. وظیفه اصلی مشعل ایجاد گرمایش موردنیاز موتورخانه است. سوخت مایع یا گاز به همراه هوا، به کمک مشعل به دیگ مورتوخانه منتقل می‌شود.
پس وجود مشعل بسیار حیاتی است و اگر به خوبی کار نکند، تمام سیستم مورتورخانه از کار خواهد افتاد. حتی در مواردی اگر شیر گاز معیوب شود، ممکن است خساراتی را به کل ساختمان وارد کند.
هنگام تنظیم و تعمیر مشعل باید بادزن، رگولاتور گاز و شیرها و اتصالات بررسی شود.
 
تعمیر پمپ سیرکولاتور موتورخانه
پمپ‌های سیرکولاتور در موتورخانه، وظیفه به چرخش در آوردن آب در مدار را به عهده دارند. خرابی پمپ سیرکولاتور موجب بروز مشکل در فشار آب گرم می‌شود. پوسته، شفت، بلیرینگ، استاتور و روتور  از قطعات یک پکپ سیرکولاتور است.
برای عیب یابی و تعمیر پمپ سیرکولاتور باید قطعات را کاملا جدا کنید و تمامی اجزای آن را تست و مشکل را پیدا کنید.
 
تعمیر تابلو برق
در موتورخانه، تابلو برق از نوع ایستاده و توکار استفاده می‌شود. استاندارد بودن تابلو برق بسیار بااهمیت است. با مشاهده اولین مشکل در تابلو برق، بهتر است در اولین فرصت برای تعمیر آن اقدام کنید.
 
اسید شویی منبع کویل دار
منبع کویل دار در واقع نوعی آبگرمکن است. یا به عبارتی، مبدل با پوسته و لوله است. در داخل لوله‌های آن، بخار یا آب داغ تهیه می‌شود و در دیگ چدنی و یا فولادی جریان می‌یابد.
منبع کویل دار موتورخانه، هر چند سال یک بار نیاز به اسید شویی و رسوب گیری دارند. علاوه بر منبع، مبدل صفحه‌ای نیز به اسیدشویی نیاز دارد. پس از اسیدشویی مشاهده خواهید کرد که راندمان دستگاه تا 90% افزایش می‌یابد.
اسید شویی منبع کویلی موتورخانه با اسید دیسکلر انجام می‌شود. به همین علت بهتر است که متخصص این کار را انجام دهد.
 
تعمیر موتورخانه در تهران
همانطور که می‌دانید در ساختمان‌های بزرگ شهر تهران، موتورخانه یکی از اجزای اصلی ساختمان‌هاست. رادیاتورهای هر واحد به موتورخانه متصل هستند و آب گرم از موتورخانه به هر واحد منتقل می‌شود.
تصور کنید که موتورخانه یک ساختمان 10 طبقه، خراب شود. اگر این موتورخانه نیاز به تعمیر و نگهداری داشته باشد، فورا باید یک تعمیرکار یا شرکت تعمیر و نگهداری موتورخانه در تهران پیدا کنید. اما در شهر بزرگی مانند تهران، چگونه یک تعمیرکار و یا شرکت مورداطمینان پیدا کنیم؟
اگر در یکی از مناطق تهران مانند غرب تا شرق تهران و شمال تا جنوب تهران مدیر ساختمان هستید، می‌توانید بهترین تعمیرکاران و متخصصین تعمیر موتورخانه تهران را در "خدمت از ما" بیابید.
 
تعمیر پکیج تاچی
پکیج دیواری از ضروری‌ترین وسایل هر خانه‌ای محسوب می‌شود. پکیج تاچی یکی از برندهای نام آشنا در ایران است.
اگر پکیج تاچی شما آب را درست گرم نمی‌کند؛ یا هنگام روشن کردن پکیج، خاموش می‌شود یا دستگاه اصلا روشن نمی‌شود، عیب یابی آن کار دشواری نیست. اما باید ریشه مشکلات پکیج شما به درستی بررسی و رفع شود.
تعمیرکار متخصص و یا نمایندگی پیج تاچی با شنیدن مشکلات پکیج، می‌تواند دقیقا منشا خرابی را تشخیص دهد.
هنگامی که تعمیرکار برای تعمیر پکیج تاچی شما مراجعه می‌کند، به شما نکاتی را برای نگهداری و استفاده بهتر از پکیج و شوفاژها بازگو می‌کند.
 
بررسی رایج‌ترین کد خطاهای پکیج تاچی
یکی از مزایای پکیج تاچی این است که هنگامی که دستگاه دچار مشکل شود، کد خطای مربوطه روی دستگاه نمایش داده می‌شود. تعمیرکار به کمک این کد می‌تواند به سرعت پکیج تاچی را عیب یابی کند.
در ادامه می‌توانید کد خطایی که در پکیج تاچی رایج هستند و علت بروز آن را مشاهده کنید.
•    E1: نقص در احتراق پکیج تاچی یا تهویه
•    EB: وجود شعله پس از خاموش شدن دستگاه
•    EC: وجودنقص در برد الکتریکی
•    EP: کمبود آب دستگاه و یا کاهش فشار آب
 
هواگیری پکیج
 
هواگیری پکیج
هواگیری پکیج به معنی خارج کردن هوای اضافی تولید شده از پکیج دیواری است. اگر در پکیج هوا وجود داشته باشد، عملکرد پکیج دچار اختلال می‌شود و قطعات پکیج زودتر دچار مشکل می‌شوند.
هوا گرفتن پکیج همراه با علائم و نشانه‌هایی است که به راحتی می‌توانید تشخیص دهید. از شایع‌ترین علائم آن، گرم نشدن شوفاژها، گرم نشدن آب، کاهش فشار بار (محدوده مناسب 1 تا 1.5 است)، صدای پکیج است.
بهتر است که در بازه‌های زمانی منظمی (سالی یک بار مثلا قبل از قبل از راه اندازی سیستم گرمایشی)، برای هواگیری پکیج اقدام کنید.
 
نحوه هواگیری پکیج ایران رادیاتور
پکیج ایران رادیاتور از رایج‌ترین برندهای پکیج است. اگر تمایل داشته باشید خودتان پکیج ایران رادیاتور را هواگیری کنید، طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:
1.    ابتدا پکیج را خاموش کنید.
2.    شیر آب گرم را باز کنید.
3.    پیچ هواگیری پکیج را که در انتهای پمپ قرار دارد، با یک پیچ گوشتی دوپهلو، پیچ هواگیری کنید.
4.    سپس یک دستمال را زیر آن قرار دهید تا آب خروجی را جمع کنید.
5.    هواگیری را تا جایی ادامه دهید که صدای حباب قطع شود.
6.    در نظر داشته باشید که فشار دستگاه را بین 1 تا 5 بار تنظیم کنید.
7.    حال می‌توانید دستگاه را روشن کنید.