به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۱ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : ۲۳۴۴۸۰

فضای سیاسی حاکم بر جامعه مطلوب نیست

فضای سیاسی حاکم بر جامعه  مطلوب نیست
گروه سیاسی:  ۹ ماه به برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری مانده است. در حالی روز‌به‌روز به این اتفاق مهم نزدیک‌تر می‌شویم که فضای سیاسی و اجتماعی بنا بر دلایلی همچون گره‌های کور اقتصادی،‌ تحریم،‌ شیوع ویروس کرونا و البته نارضایتی مردم از تصمیم‌گیران، مملو از بی‌اعتمادی و جدل‌ است.
مرتضی مبلغ،‌ عضو حزب اتحاد ملت، در این‌ باره اظهار داشت: متاسفانه فضای سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه اصلاً مطلوب نیست که این مساله دلایل متعددی دارد. در واقع اتخاذ تصمیم‌های نادرست در طول دهه‌های گذشته، میدان‌داری تندروها در عرصه‌های مختلف آن هم در حالی که اندیشه‌شان به گذشته‌های دور نزدیک است و همچنین فشارهای واردشده از سوی دشمنان خارجی فضای کشور را به سمت و سویی برده که نارضایتی گسترده ملموس است.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: این معلول‌ها در شرایطی منافع کشور و مصلحت عمومی را به طور کاملاً جدی‌ تهدید می‌کنند که با عرض تاسف باید گفت، ظاهراً هیچ اراده‌ای نیست که تغییر فضا و ترمیم کرختگی‌ها را امری لازم و مهم بداند. به هر حال باید شرایطی پیش آید تا مردم به این باور برسند که قرار است درباره برخی از رفتارها و سیاست‌گذاری‌ها تجدید نظر شود و کشور به سمت گشایش‌های سازنده و امیدبخش در حال حرکت است. در اسفند سال گذشته همه دیدند که پایین‌ترین مشارکت در انتخابات به ثبت رسید، اتفاقی که قطعاً باید خطرناک و هزینه‌ساز تلقی شود.او تصریح کرد:‌ انقباض موجود در جامعه و سرخوردگی مردم چیزی نیست که بخواهیم نادیده بگیریم. در نتیجه برگزاری انتخابات در فضایی به شدت یک‌طرفه و غیررقابتی و محروم کردن یک جناح ریشه‌دار سیاسی اگر باز هم تکرار شود، بی‌شک خسارت‌هایی گزاف به بار خواهد آورد.عضو حزب اتحاد ملت اضافه کرد: نظام‌هایی که داعیه مردم‌سالاری دارند باید بدانند رأی ندادن مردم در انتخابات نشانه شکافی عمیق است که این شکاف نه تنها جمهوریت را خدشه‌دار می‌کند بلکه سبب بیشتر شدن موانع آرامش خواهد شد. تاکید می‌کنم، دلسردی مردم مانند سمی مهلک همه چیز را مسموم می‌کند.مبلغ ادامه داد:‌ چنین وضعیتی کشور را دچار بحران کرده است. با این حال گروهی تندرو که ماهیت‌شان برای همه روشن شده است، همچنان عالمانه و عامدانه می‌خواهند مشارکت کم شود تا بلکه بتوانند در انتخاباتی کم‌رأی خودشان را پیروز انتخابات ببینند. آنها حتی هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهند تا مردم از تاثیرگذاری رأی‌شان مأیوس شوند و به صندوق رأی پشت کنند. نکته تامل‌برانگیز این است که برخی از نهادها با تندروها همراهی می‌کنند. به نظر من در درون حاکمیت باید اراده‌ای جدی برای مقابله با تندروهای درون و بیرون حاکمیتی وجود داشته باشد.
مرتضی مبلغ در پایان گفت:‌ به نظر من تمام مقامات نظام از جمله رهبری و سران سه قوه باید سیاست‌های جدیدی را ملاک قرار دهند تا مردم به این باور برسند که همه سلیقه‌ها می‌توانند در فضای رقابتی شرکت کنند. اگر به این مهم دقت شود، مردم به اثرگذاری رأی‌شان ایمان پیدا می‌کنند و در انتخابات حضوری پرشور خواهند داشت.

 
مرجع : اعتمادآنلاین
برچسب ها: مردم جامعه