کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آغاز فصل پاییز و جولان ویروس آنفلوآنزا

13 مهر 1399 ساعت 11:41


گروه جامعه: آنفلوآنزا بیماری است که اسم آن در شش ماهه دوم سال بیش از هر زمان دیگر شنیده می‌شود.
آنفلوآنزا یا گریپ یک بیماری تنفسی حاد واگیر است که عامل آن ویروس‌های آنفلوآنزا است و روند سریع و انفجاری دارد و با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی‌حالی شدید نمایان می‌شود. آنفلوآنزا در تمام طول سال رخ می‌دهد، اما معمولا بیشترین زمان فعالیت ویروس مولد آن در ماه‌های سرد سال و اوج آن درپاییز است.

آنفلوانزا در لیست مرگبارترین پاندمی‌های تاریخ
هزاران سال است که بیماری‌های غیرمنتظره در جهان وجود دارند و بشر از همان سال‌های نخستین حیات خود با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده است. بسیاری از این اپیدمی‌ها، پیامد‌های ناباورانه‌ای از تلفات بزرگ انسانی گرفته تا مهاجرت، تحول در سبک زندگی و هزینه‌های هنگفت مالی بر جامعه بشری گذاشته است.آنفلوانزا در سال ۱۹۱۸ با پایان جنگ جهانی اول در کشور‌های آسیا، اروپا و آمریکای شمالی نشأت گرفت که تعداد قربانیان در آن زمان از ۱۷ میلیون تا ۵۰ میلیون نفر رسید.در زمان شیوع این بیماری روش‌های درمانی محدود بود و واکسن آنفلوآنزا در ۱۹۴۰ در دسترس عموم قرار گرفت. در بیماران نشانه‌هایی همچون سردرد، تنگی نفس، سرفه و تب بروز پیدا می‌کرد و سپس جان می‌باختند.در این بیماری بیشتر قربانیان جوان بودند. تلفات بین مرد‌ها بیشتر بود، چون همه‌گیری در اردوگاه‌های جبهه آغاز شده بود و با پایان جنگ و بازگشت سربازان به خانه شیوع پیدا کرد. در خیلی از کشور‌ها دیگر مرد جوانی باقی نمانده بود و زن‌ها به کسب‌وکار خانگی پرداختند و به کارخانه‌ها راه پیدا کردند.

چگونه بیماری‌های تنفسی (کرونا، سرماخوردگی و آنفلوآنزا) را از هم تشخیص دهیم؟
هر ساله با شروع فصل سرما شاهد شیوع بیماری‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستیم، اما مشکلی که امسال به عنوان مهمان ناخوانده به جمع بیماری‌ها افزوده شده بیماری کرونا است.شمس برهان پزشک عمومی ،گفت: بسیاری از علائم سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید_۱۹ شبیه به هم است به طوری که تشخیص دادن آن‌ها از هم دشوار می‌شود، همه‌ این بیماری‌ها در اثر ویروس به وجود می‌آیند، اما ویروس هر یک متفاوت است.او با بیان اینکه دو بیماری آنفلوآنزا و کرونا دارای علائم مشترک هستند و هر دو ریه‌ها را درگیر می‌کنند، افزود: تنها تفاوت این دو در زمان بروز علائم است و دیده شدن علائم ابتلا به آنفلوآنزا در افراد، یک تا ۴ روز پس از ابتلا رخ می‌دهد، این در حالی است که مبتلایان به کرونا معمولاً ۵ تا ۷ روز پس از ابتلا علائم بیماری را از خود نشان می‌دهند.معمولا آنفلوآنزا روند سریع و انفجاری دارد و شخص مبتلا دچار سردرد، بدن درد و لرز و سرفه می‌شود، اما در کرونا علائم تدریجی‌تر است و یکی از علایمی که در کرونا ممکن است سریع‌تر از آنفلوآنزا بروز کند تنگی نفس است که درآنفلوآنزا تنگی نفس نادر است مگر اینکه در مراحل پیشرفته باشد و ریه درگیر شده باشد.
شمس برهان اضافه کرد: سرماخوردگی معمولا با آبرزش بینی شروع می‌شود بدن درد کمتری دارد و علائم خفیف‌تر است.

آنفلوآنزا چگونه انتشار پیدا می‌کند؟
ویروس‌های آنفلوآنزا بطور عمده از طریق هوا (ذرات ریز تنفسی آلوده) توسط سرفه و عطسه کردن فرد بیمار انتشار می‌یابد. همچنین بیماری توسط تماس با سطوح آلوده به ویروس و سپس تماس دست با چشم یا دهان نیز ممکن است منتقل شود. افراد بیمار می‌توانند از یک روز قبل از شروع علائم تا ۷ روز بعد از شروع علائم آلوده کننده باشند.

با رعایت بهداشت به جنگ آنفلوآنزا برویم
قاسم زاده پزشک عمومی گفت: رعایت بهداشت فردی، شستن دست‌ها قبل از خوردن غذا، دور بودن از افراد مبتلا به سرماخوردگی، مصرف انواع ویتامین ها، مصرف پرتقال و مرکبات نقش مهمی در پیشگیری از آنفلوآنزا دارد. او افزود: بجز رعایت اصول بهداشتی یکی از مهم‌ترین توصیه‌های پزشکان در مورد پیشگیری از ابتلا به این ویروس تزریق واکسن است. بسیاری از واکسن‌ها تأثیر دوره‌ای دارند، زیرا این ویروس تغییراتی در ساختار آنتی‌ژنی خود که ممکن است به صورت خفیف یا شدید باشد ایجاد می‌کنند.

بهترین زمان استفاده از واکسن آنفلوآنزا
ویروس‌های آنفلوآنزا دائما در حال تغییر هستند به همین دلیل فرمولاسیون واکسن آنفلوآنزا هر سال بررسی شده و با تغییر ویروس‌ها به روز رسانی می‌شود. درست است آنفلوآنزا خطرناک‌ترین بیماری دنیا نیست اماجزو بیماری‌هایی است که سالیانه جان افراد زیادی را در معرض خطر قرار می‌دهد و حدود ۲۵۰ الی ۵۰۰ هزار نفر سالانه به علت این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.موسی زاده پزشک داروساز گفت: بهترین زمان دریافت واکسن آنفلوآنزا در اوایل شروع ماه‌های سرد سال از آخر تابستان تا نیمه پاییز است، پس از دریافت واکسن آنفلوآنزا حداقل ۲ هفته طول می‌کشد تا پاسخ ایمنی در بدن ایجاد شود.او در خصوص فراگیرتر شدن استفاده از این واکسن در سال‌های اخیر بین مردم افزود: در سال‌های اخیر این واکسن بین مردم شناخته‌تر شده است، چون مردم احساس می‌کنند سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده بیشتر مایل به استفاده از آن هستند.موسی زاده اضافه کرد: تزریق واکسن ۷۰ تا ۸۰ درصد در پیشگیری از آنفلوآنزا مؤثر است و تا ۵۰ درصد موارد بستری را کاهش می دهد به همین سبب کودکان ۶ ماه تا ۶ سال و افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که دچار بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی و کلیوی هستند می‌توانند واکسن آنفلوآنزا را با دستور پزشک مصرف کنند.چه کسانی نمی‌توانند از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند؟افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند، کسانی که مبتلابه یک بیماری حاد هستند و افرادی که قبلا در زمان دریافت واکسن آنفلوآنزا، حساسیت نشان داده‌اند نباید واکسن آنفلوآنزا را استفاده کنند.

کلام پایان:
اگرچه واکسن‌ها و دارو‌های ضدویروس امکان جلوگیری از شیوع گسترده عفونت‌ها و کمک به بهبودی بیماران را برای ما فراهم کرده است، اما هنوز هم تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی به حساب می‌آیند.


کد مطلب: 234761

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/234761/آغاز-فصل-پاییز-جولان-ویروس-آنفلوآنزا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir