به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۳ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب : ۲۳۴۸۲۹

حمله به دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان

گروه بین‌الملل: درگیری سنگین بین نیروهای جدایی‌طلب و ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه ناگورنو قره باغ روز یکشنبه همزمان با هشتمین روز از دور جدید مناقشات در جریان است.
ساختمان آسیب‌دیده در استپاناکرت
ساختمان آسیب‌دیده در استپاناکرت
ساکنان استپاناکرت، بزرگترین شهر منطقه قره باغ به دنبال حملاتی که از روز جمعه آغاز شده است مجبور به پناه بردن به انبارها و زیرزمین ها شده اند. بنا به گزارش ها جریان برق نیز از شنبه شب در این شهر قطع شده است. این در حالی است که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از حمله به شهر گنجه، دومین شهر بزرگ این کشور خبر داد. این وزارتخانه ارمنستان را متهم کرد که در حملات خود گنجه را هدف گرفته است. ایروان ضمن رد این ادعا نیروهای جمهوری آذربایجان را متهم کرده است که «غیرنظامیان» را هدف می گیرند. جدایی طلبان قره باغ ضمن قبول مسئولیت حمله به شهر گنجه ادعا کرده اند که فرودگاه نظامی این شهر «تخریب» شده است. آنها همچنین تهدید کرده اند که به حملات خود ادامه خواهند داد.
هر دو طرف درگیری ها مانند روزهای گذشته ادعا می کنند که موفق به پیشروی در جبهه های نبرد شده اند. جدایی طلبان قره باغ شنبه شب مدعی شدند که با بهبود موقعیت خود زمینه را برای پیشروی های بیشتر فراهم کرده اند. در مقابل وزیر دفاع آذربایجان گفته است که نیروهای کشورش از زمان آغاز درگیری ها کنترل ۱۴ روستا را به دست گرفته اند. الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان روز شنبه تاکید کرده بود که تنها عقب نشینی نیروهای ارمنی از «مناطق اشغالی» می تواند به درگیری های کنونی خاتمه دهد. نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز گفته است که کشورش احتمالا تعیین کننده ترین لحظه تاریخ معاصر خود را سپری می کند. منطقه ناگورنو قره باغ که اکثر ساکنان آن ارمنی هستند به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، استقلال خود را از آذربایجان اعلام کرد. امری که منجر به جنگ در این منطقه در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی شد. جنگ بر سر کنترل منطقه قره باغ در آن زمان ۳۰ هزار کشته بر جای گذاشت. دور جدید درگیری ها در قره باغ که از روز ۲۷ سپتامبر (ششم مهر) آغاز شده است یکی از جدی ترین بحران ها در این منطقه از زمان برقراری آتش بس در سال ۱۹۹۴ را رقم زده است.