به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : ۲۳۴۹۸۸
کرونا زنگ خطر را در عراق به صدا در آورد

عراق وارد مرحله شیوع خطرناک کرونا شد

عراق وارد مرحله شیوع خطرناک کرونا شد
گروه بین الملل: آمارهای قابل تامل وزارت برنامه ریزی عراق درباره افزایش درصد فقر در دوره کرونا از ۲۰ تا ۳۴ درصد و احتمال رسیدن تعداد مبتلایان به ۱۰ هزار مورد در روز در صورت گشایش مدارس، این کشور را با نگرانی جدی مواجه کرده است و زنگ‌های خطر را به صدا در آورده است؛ آن هم در روزهایی که میلیون‌ها عراقی در حال برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی هستند.
 همزمان با آغاز بیماری‌های فصلی به ویژه آنفولانزا و تقارن آن با حرکت میلیونی مردم عراق در زیارت اربعین حسینی به نگرانی‌های فزاینده از همه‌گیری کرونا در این کشور دامن زده است.
نمایندگی سازمان بهداشت جهانی در عراق معتقد است که این کشور در زمان حاضر وارد مرحله شیوع خطرناک کرونا شده و مرحله بعدی را همه گیری کامل کووید - ۱۹ در عراق عنوان کرده است.
در این راستا کمیسیون بهداشت در پارلمان عراق از اقدامات دولت در مقابله با کرونا و تصمیم گیری‌های حساب نشده که منجر به انتشار بیشتر بیماری شود، هشدار داده است.
«اکتفا الحسناوی» از اعضای کمیسیون بهداشت و محیط زیست در پارلمان عراق در این راستا در بیانیه‌ای گفته است که نسبت به تصمیم های حساب نشده دولت در قبال کرونا هشدار می‌دهد.
وی با اشاره به گزارش اخیر نمایندگی سازمان بهداشت جهانی در عراق در خصوص ورود کشور به مرحله همه‌گیری اجتماعی افزوده است که این نگرانی وجود دارد که عراق در مرحله چهارم همه گیری بیماری، وارد مرحله انتشار کامل ویروس شود.
این درحالی است که وزارت بهداشت عراق برخلاف گزارش جدید نمایندگی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که عراق هنوز در مرحله نخست شیوع بیماری قرار دارد.
وزارت بهداشت عراق با توجه به تثبیت مبتلایان در طول چند هفته اخیر روی میانگین چهار هزار مورد و تعداد مرگ و میرها روزانه ۷۰ تا ۹۰ مورد، اصرار دارد که این کشور هنوز در مرحله نخست همه گیری بیماری قرار دارد.
در عین حال، روزنامه دولتی «الصباح» به نقل از عضو ستاد رسانه ای وزارت بهداشت و محیط زیست عراق نوشته است که در صورت گشایش مدارس، این نگرانی وجود دارد که تعداد مبتلایان به ۱۰ هزار مورد در روز برسد.
«زیاد حازم» گفته است که بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان در کلاس های درس در این برهه از انتشار کرونا، تهدید آمیز است و احتمال دارد شمار مبتلایان به ۱۰ نفر در روز برسد.
وی افزوده است که در خصوص آغاز سال تحصیلی جدید یک ماه پس از پایان مراسم اربعین حسینی تصمیم گیری می شود.
علت این امر آن است که ماه آینده و بعد از آن طبق اعلام قبلی سازمان بهداشت جهانی، فصل شروع سرما و انتشار بیماری های فصلی به ویژه آنفولانزا است.
جدا از این نگرانی های فزاینده، در عین حال، آمارهای اخیر وزارت برنامه ریزی درباره افزایش درصد فقر در این کشور از ۲۰ به ۳۴ درصد، این کشور را با تبعات دیگر ناشی از کرونا مواجه کرده است.همه گیری کرونا در عراق با شرایط حاد اقتصادی این کشور در نتیجه سقوط قیمت جهانی نفت همزمان شده امری که در ماه جاری دولت را در پرداخت حقوق کارکنان دچار مشکل کرده است.وزارت دارایی عراق از پارلمان خواسته است که به دولت اجازه گرفتن وام از منابع داخلی بدهد اما پارلمان از این خواسته شانه خالی کرده و گفته است که تصمیم گیری در این خصوص به پارلمان ارتباطی ندارد و در حیطه اختیارات دولت است.کارشناسان نسبت به تبعات اقتصادی شیوع کرونا در عراق هشدار داده و حتی آمار ۳۴ درصد انتشار فقر را غیر واقعی می دانند و معتقدند که این رقم در حدود ۵۰ درصد است.طبق این باور بخش زیادی از جامعه عراق، متکی به کار روزمزدی است و اغلب آنها در نتیجه کرونا و تدابیر دولتی مبنی بر اعمال مقررات منع رفت و آمد، از حیث معیشتی دچار آسیب جدی شده اند.وزارت برنامه ریزی عراق در نیمه تیرماه گذشته در گزارش خود درباره افزایش درصد فقر در نتیجه همه گیری کرونا اعلام کرده بود که بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر از جمعیت ۳۹ میلیونی عراق زیر خط فقر زندگی می کنند.این گزارش تعداد خانواده‌های زیر خط فقر را یک میلیون خانوار ذکر کرده بود در حالی که کارشناسان، آمارهای واقعی را به مراتب بیش از آمار رسمی می‌دانند.
پیش بینی شده است با پایان زیارت اربعین حسینی به احتمال بسیار این کشور با موج تازه ای از افزایش آمار مبتلایان مواجه شود، به ویژه اینکه پروتکل های بهداشتی در طول این مراسم به شکل حداقلی رعایت می شود.
بسیاری نسبت به همه گیری غیرقابل کنترل کرونا در عراق و رسیدن بحران به شرایط انفجار نگران هستند، این در حالی است که دولت عراق می‌کوشد نشان دهد که اوضاع تحت کنترل است.
«اسماعیل ادهم» مسوول نمایندگی سازمان بهداشت جهانی در عراق در اظهاراتی گفته است که شرایط در زمان حاضر تحت کنترل است اما این نگرانی وجود دارد که با افزایش جهشی مبتلایان، تخت های بیمارستانی جوابگوی نیاز مبتلایان نباشد.
تاثیرهای چند وجهی کرونا بر اوضاع عراق در بخش اقتصادِی، معیشت خانواده ها، تعلیم و تربیت، امنیت بهداشتی، اجتماعی و غذایی باعث شده است که بسیاری از دولت عراق بخواهند که به طور جدی درباره زندگی با شرایط کرونا فکر کند و برنامه ریزی راهبردی در این راستا انجام دهد.
از زمان ثبت نخستین مورد از ویروس کرونا در ۵ اسفند ۹۸ تاکنون بیش از ۳۶۷ هزار مورد ابتلا و ۹ هزار و ۳۴۷ مرگ و میر ناشی از این ویروس در عراق شناسایی شده است.



 
برچسب ها: کرونا عراق