به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۵ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۲۳۵۱۲۷

لغو حکم دادگاه درباره طلای ونزوئلا

لغو حکم دادگاه درباره طلای ونزوئلا
گروه بین الملل: دعوای حقوقی دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا با خوان گوایدو، رهبر مخالفان، بر سر بیش از یک میلیارد دلار شمش طلا، با حکم دادگاهی در لندن به ضرر  گوایدو با پیچیدگی‌های تازه‌ای همراه شد.حدود دو ماه پیش دادگاهی در لندن حکم داده بود که این شمش‌های طلا که در بانک مرکزی بریتانیا نگهداری می‌شود، می‌تواند در اختیار خوان گوایدو قرار بگیرد چون دولت بریتانیا او را به جای  مادورو به عنوان رهبر موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته است.اما بانک مرکزی ونزوئلا به این حکم اعتراض و تقاضای تجدید نظر کرد.
دادگاه استیناف در لندن حکم دادگاه قبلی به نفع  گوایدو رو لغو کرد و پرونده را برای بررسی بیشتر به دادگاه برگرداند تا مشخص شود کدام یک از این دو رقیب از نظر دولت بریتانیا مسئولیت رهبری ونزوئلا را برعهده دارد.این دادگاه گفت باید با قطعیت مشخص شود که آیا دولت بریتانیا خوان گایدو را در "تمام شئون" رئیس جمهور ونزوئلا می‌داندو در هیچ موردی نیکلاس مادورو را به رسمیت نمی‌شناسد؛ یا این که  گوایدو را رئیس جمهور و مستحق به دست گرفتن کامل قدرت می‌داند اما در عین حال  مادورو را به عنوان شخصی می‌شناسد که در عمل تمام یا بخشی از قدرت ریاست جمهوری ونزوئلا را در دست دارد.به ابن ترتیب سرنوشت این یک میلیارد دلار طلا که در حال حاضر در بریتانیا است همچنان و تا تشکیل دادگاه بعدی مبهم می‌ماند.
بانک مرکزی ونزوئلا می‌گوید قصد دارد مبلغ حاصل از فروش این طلاها را مستقیما در اختیار برنامه توسعه سازمان ملل متحد قرار دهد و در ازای آن کمک‌های انسانی، پزشکی و تجهیزات لازم برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا را دریافت کند.رهبر مخالفان دولت ونزوئلا مدعی است که  مادورو زیر فشار تحریم‌ غربی‌ها قصد دارد از این طلاها برای پرداخت بدهی متحدانش استفاده کند.
پیش از این مقام‌های ایرانی تایید کرده بودند که در ازای محموله‌های بنزینی که جمهوری اسلامی به ونزوئلا فرستاده از این کشور طلا دریافت کرده است.آمریکا و کشورهای غربی تحریم‌های سختی علیه دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا وضع کرده‌اند و او را به عنوان رئیس جمهور به رسمیت نمی‌شناسند. این کشور با کمبود شدید سوخت و تورم بسیار بالا روبرو است. در دوسال اخیر دولت  مادورو حدود ۳۰ تن از ذخایر طلای خود را برای فروش در خارج از این کشور برداشت کرده است.