به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۵ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۲۳۵۱۳۳

درخواست عربستان برای تحریم محصولات ترکیه

درخواست عربستان  برای تحریم محصولات ترکیه
گروه بین الملل: همزمان با انتشار اخباری در مورد تأثیر منفی خصومت بین ریاض و آنکارا روی تجارت بین دو کشور رئیس اتاق بازرگانی عربستان سعودی خواستار تحریم کالاهای محصول ترکیه شد.
تنش در مناسبات عربستان سعودی و ترکیه از سال‌های پیش به دلیل اختلاف دو کشور در عرصه سیاست خارجی و فعالیت گروه‌های سیاسی اسلام‌گرا در سطح منطقه تشدید شده‌است.
قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول در سال ۲۰۱۸ تنش بین دو کشور را به شدت افزایش داد. چند ماه پیش دو کشور دسترسی به چند وبسایت خبری طرف مقابل را مسدود کردند. عجلان العجلان، تاجر مهم و رئیس اتاق بازرگانی عربستان سعودی  در توئیتی نوشت: «تحریم تمامی معاملات با ترکیه، از واردات کالاهای محصول آن کشور گرفته تا سرمایه‌گذاری و جهانگردی در واکنش به تدوام خصومت دولت ترکیه علیه رهبری، کشور و شهروندان ما وظیفه هر تاجر و شهروند سعودی است.»اتاق بازرگانی عربستان سعودی متشکل از تجار این کشور یک نهاد خصوصی است. اداره روابط عمومی حکومت عربستان سعودی حاضر نشد در مورد این موضوع اظهارنظر کند.از حدود یک سال پیش تعدادی از تاجران ترکیه و عربستان سعودی گمانه می‌زدند که ریاض واردات از ترکیه را به شکل غیررسمی تحریم کرده‌است.یک تاجر سعودی  گفت: محموله‌هایی که امسال از ترکیه وارد کرده بدون هیچ توضیح مشخصی بیش از سه ماه در گمرک عربستان سعودی منتظر دریافت پروانه ترخیص مانده‌اند. او افزود: مقامات گمرک به‌طور غیررسمی به او توصیه کرده‌اند که دیگر از ترکیه کالا وارد نکند.یکی از نمایندگان مخالف دولت در پارلمان ترکیه هفته گذشته گفت: کالاهای صادراتی از حوزه انتخابی او به خصوص میوه و سبزیجات که زود فاسد می‌شوند بیش از مدت زمان ضروری هنگام ورود به عربستان سعودی در گمرک معطل می‌مانند. او  در مورد احتمال تشدید تحریم غیررسمی کالاهای محصول ترکیه توسط عربستان سعودی ابراز نگرانی کرد.رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی چند روز پیش خود در پارلمان این کشور به شدت به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حمله کرد. او گفت «نباید فراموش کرد که کشورهای مورد بحث دیروز وجود نداشتند و احتمالاً فردا نیز وجود نخواهند داشت؛ ولی به امید خدا پرچم ما در این منطقه همیشه در اهتزاز خواهد بود.»
با در نظر گرفتن کاهش تجارت جهانی به دلیل بحران کرونا آمارهای دولتی در ترکیه و عربستان سعودی نشان می‌دهند که حجم تجارت بین دو کشور طی سال جاری میلادی کاهش چندانی نداشته‌است.در سه ماه دوم سال جاری میلادی ترکیه در جدول کشورهای صادرکننده به عربستان سعودی در رتبه دوازدهم قرار داشت. طبق جدیدترین آمارها که در ماه ژوئیه امسال منتشر شده رقم واردات عربستان سعودی از ترکیه حدود ۱۸۵ میلیون دلار بوده و به نسبت ماه قبل پنج میلیون دلار افزایش یافته‌است.

 
برچسب ها: ترکیه عربستان