به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۵ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۲۳۵۱۵۰

ممانعت از ورود مسافران بدون ماسک به مترو

ممانعت از ورود مسافران بدون ماسک به مترو
گروه جامعه: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: همکاران ما روزانه استفاده از ماسک را ثبت و گزارش می‌کنند و از ورود بدون ماسک افراد به مترو ممانعت به عمل می‌آورند.«فرنوش نوبخت» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری شرکت مترو تهران درباره کاهش آمار استفاده از ماسک در مترو به گفته استاندار تهران گفت: همچنان در مترو از ماسک استفاده می‌شود و مرکز مانیتورینگ مترو این مساله را دائما کنترل می‌کند. او ادامه داد: در ورودی ایستگاه‌ها کنترل‌ انجام و ‌از پشت بلندگوها تاکید بر استفاده از ماسک پیج می‌شود و مجددا تاکید کرده‌ایم که همکاران ما از ورود مسافران بدون ماسک به مترو جلوگیری کنند. نوبخت در ادامه گفت: شهروندان خودشان بهتر می‌دانند که اگر ماسک نزنند مریض می‌شوند و لازم نیست من و شما دائم بگوییم. براساس بررسی‌های ما استفاده از ماسک در مترو انجام می‌شود و پلیس نیز دائما این مساله را کنترل می‌کند.

کنترل ورودی ایستگاه‌ها و کاهش سرفاصله حرکت قطارها؛ بیشتر از این کاری از دستمان برنمی‌آید
مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو در پاسخ به این سوال که با توجه به سخنان استاندار مبنی بر افزایش نظارت توسط شهرداری، ‌آیا در مترو برای افزایش نظارت‌ها و اجرای بهتر فاصله‌گذاری اجتماعی طرح جدیدی در نظر گرفته شده یا خیر؟ گفت: ما هرچه در توانمان بود را انجام می‌دادیم،‌ در همین راستا سرفاصله حرکت قطارها را به حداقل رساندیم، همچنین ‌در ایستگاه‌ها کنترل‌ها انجام می‌شود و بیشتر از این کاری از دست ما بر نمی‌آید. ما هم سرفاصله‌ها را کم کردیم و ارائه و کنترل استفاده از ماسک نیز در ایستگاه‌ها انجام می‌شود.  نوبخت با اشاره به ادامه ضدعفونی کردن قطارها گت: قطارهای ما ضدعفونی می‌شوند و تمامی پروتکل‌هایی که از روز اول ابلاغ شد را انجام می‌دهیم. بیشتر از این هرچیزی که به فکر ما می‌رسد و در توانمان بود را طی این ماه‌ها پیاده کردیم. او ادامه داد: کنترل و نظارت انجام می‌شود و تاکید می‌کنیم که بیشتر شود، اما حد چیزی که داریم همین است که در وردی جلوی مسافر بدون ماسک را بگیریم. البته اگر شخصی ماسکش را در قطار برداشت،‌ ما در قطار نیستیم که او را ببینیم،‌ چرا که در ساعات پیک حدود هزار واگن در خطوط در حال تردد هستند و از طرفی اگر در سکو کسی ماسک خود را برداشت،‌ ما تمام وقت در همه سکوها نیرو نداریم و ممکن است مسافری بین جمعیت دیده نشود و فرد بدون ماسکی تردد کند.او در پاسخ به این سوال که در مدتی که از اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو می‌گذرد، تذکرها چقدر جدی اعمال شده است، اظهار داشت: تذکرها جدی بوده و به برخوردهای جدی نیز منجر شده است. 

ممانعت از ورود مسافران بدون ماسک به مترو
نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا تذکرهای شما منجر به اخراج از مترو شده است یا خیر گفت: بیشتر از این نیز برخورد شده و منجر به اقدامات خیلی جدی‌تر نیز شده است، چرا که همکاران ما روزانه استفاده از ماسک را ثبت و گزارش می‌کنند و از ورود بدون ماسک ممانعت به عمل می‌آورند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تاکید کرد: همه این اقدامات جاری در حال انجام است. ما در ورودی ایستگاه جلوی افراد بدون ماسک را می‌گیریم،‌ داخل قطارها نیز اطلاعیه چسباندیم و روی سکوها نیز بنرهای آموزشی چسبانده شده است. دائما نیز پیج می‌شود که مسافران از ماسک استفاده کنند و اگر کسی بخواهد در قطار ماسک خود را بردارد،‌ باید خودش آگاهی‌اش را بیشتر کند و رسانه‌ها نیز بیشتر اطلاع‌رسانی کنند. نوبخت ادامه داد: کسی که قدر سلامتی خود و هموطنانش را می‌داند مراعات می‌کند‌، اما کسی که بی‌تفاوت باشد‌، با یکسری مسائل نمی‌توانیم از پس او برآییم، اگرچه که اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. 

مردم سفرهای خود را کنترل کنند
او در پاسخ به این سوال که برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو ظرفیت‌ مسافران خیلی بالا است، با توجه به آمار مسافران ایده جدیدی برای حضور و عبور و مرور مسافران در ایستگاه‌ها ارائه نشده است؟ گفت: شبکه مترو در طی دو سال ۲۹ مرتبه کاهش سرفاصله حرکتی داشته است. در خط سه سرفاصله از ۱۸ دقیقه به هفت دقیقه،‌ سپس ۱۱، ۹،‌۱۰ و هم اکنون هشت دقیقه رسیده است و این ظرفیتی بوده است که توانستیم اجرا کنیم، اما اکنون در کنار این موضوع با آمدن کرونا باید سفرهای خود را کنترل کنیم. نوبخت افزود: اگر خواستگاهی در سطح جامعه ایجاد کنیم که به هر میزان مراجعه صورت گیرد، دستگاه‌‌های اجرائی موظف به خدمات‌رسانی هستند،‌ تقریبا اجرای این درخواست غیرممکن است. باید این خواستگاه ایجاد شود که ظرفیت دستگاه خدماتی محدود است و در مورد مترو مردم باید مراجعات را کنترل کنند و با علم به وجود این بیماری مردم سفرهای خود را کنترل کنند و از سفرهای غیرضروری در شبکه مترو خودداری کنند تا بتوانیم از پس تقاضا بر بیاییم. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران تاکید کرد: مردم باید بدانند که مترو و اتوبوسرانی با حداکثر ظرفیت کار می‌کنند و با ما همکاری کنند تا تقاضای سفر را تعدیل کنیم تا این روزهای سخت بگذرد. 

کاهش ۵۰ هزار نفری مسافران با اعمال محدودیت‌ها در تهران
او در پاسخ به این سوال که با اعمال محدودیت‌ها میزان مسافران مترو چه میزان کاهش یافته است؟ گفت: تا اوایل هفته آمار مسافران تا سقف ۹۵۰ هزار نفر گزارش است و در دو روزی که محدودیت‌های جدید اعمال شد،‌ مسافران تا حدودی کمتر شدند، اما آمار روی همین اعداد است و بین ۸۷۰ هزار نفر تا ۹۰۰ هزار متغیر است. در زمان خلوت شدن مترو، جمعیت بین  ۴۰ الی ۵۰ هزار نفر کاهش می‌یابد و به گونه‌ای نیست که شاهد کاهش قابل توجه مسافر باشیم. نوبخت گفت: با تعطیلی‌ها باید کاهش مسافران بیشتر شود تا بتوانیم از پس تقاضا در شرایط کرونایی برآییم. باید دورکاری بیشتر شود،‌ چرا که حضور در محل کار با تولید سفر همراه است و در نتیجه منجر به افزایش تقاضا در حمل‌و نقل می‌شود. به علاوه رسانه‌ها نیز باید همکاری کنند و به مردم بگوییم در خانه بمانند.او درباره درصد استفاده از ماسک در مترو گفت: بیش از ۹۵ درصد مسافران از ماسک استفاده می‌کنند و در برخی ایستگاه‌ها تا ۱۰۰ درصد نیز از ماسک استفاده می‌شود. برخی از مردم ماسک خود را زیر چانه می‌گذارند که کار درستی نیست. مرکز نظارت تدریجی و مرکز مانیتورینگ نظارت بر ورودی ایستگاه‌ها و سکوها را بر عهده دارد و طی چند مدت اخیر بر این مساله نظارت دارند و از تجمع دستفروشان نیز جلوگیری ‌می‌کنند. هر چیزی که به ذهنمان برسد را پیاده می‌کنیم تا پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران تاکید کرد: مردم اگر احساس کنند که خودشان مراعات کنند ما می‌توانیم از پس این موضوع بر بیاییم و اگر فکر کنند که دستگاه‌های اجرائی همچنان باید بیشتر خدمات بدهند، غفلت می‌کنند و این غفلت کردن منجر به توسعه بیماری می‌شود.