به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۶ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۲۳۵۲۴۱

حمله‌های تنفسی اهواز در هیاهوی کرونا می‌آیند

حمله‌های تنفسی اهواز در هیاهوی کرونا می‌آیند
گروه جامعه: باران‌های پاییزی چند سالی است که برای اهوازی‌ها داستان شده‌اند؛ هر سال همین روزها با اولین بارش پاییز، معلوم نیست از آسمان چه می‌بارد که هوا را خفه می‌کند و نفس اهوازی‌ها تنگ می‌شود.دلیل بروز این پدیده که به "تنگی نفس پاییزی اهواز" معروف شده، آلودگی نفتی باشد یا آلودگی صنعتی یا حساسیت گیاهی؛ با آغاز هر باران تنها در چند ساعت هزاران نفر از شهروندان اهواز را با تنگی نفس راهی اورژانس بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها می‌کند تا اکسیژن بگیرند تا مگر نفس‌شان دوباره در بیاید.به گزارش ایسنا، در همه سال‌های گذشته بیمارستان‌ها و اورژانس‌های اهواز از پیش از وقوع بارندگی‌ها در حالت آماده‌باش قرار می‌گرفتند تا آماده ارائه خدمات به خیل بیماران تنگی نفس باشند؛ از اکسیژن گرفته تا بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و البته در همان حالت تمام آماده‌باش هم گاه نمی‌توانستند جوابگوی تعداد پرشمار بیماران تنفسی باشند.حالا امسال با شیوع کرونا، همه چیز به هم ریخته؛ رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز به عنوان مرجع پذیرنده بیماران تنفسی پاییزی با هشدار نسبت به همزمانی بروز حمله‌های تنفسی ناشی از باران‌های پاییزی با وضعیت قرمز کرونا، می‌گوید که امسال مانند سال‌های گذشته ظرفیت خالی برای پذیرش بیماران تنفسی نداریم تا بتوانیم خدمات خوبی ارائه دهیم بنابراین باید خود مردم از بروز حملات تنفسی پاییزی پیشگیری کنند.دکتر ساسان موگهی  اظهار کرد: هر ساله با نخستین بارش پاییزی، برخی از شهروندان اهواز دچار حمله حاد تنفسی می‌شوند که تاکنون علت این مساله به خوبی شناسایی نشده است. بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز به عنوان یکی از بیمارستان‌های اصلی مرکز استان خوزستان، هر ساله پذیرای این بیماران بوده است.
 
صحنه بحران‌زای مراجعه خیل بیماران تنفسی
رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز بیان کرد: در سالیان گذشته به صورت مرتب در پی نخستین بارش پاییزی، خیل زیادی از همشهریان به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که در این مواقع، صحنه بحران‌زایی ایجاد می‌شود.
وی افزود: اینکه در یک شهر بالغ بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر در یک بازه زمانی کوتاه به بیمارستان مراجعه کنند، بزرگترین بیمارستان‌ها و اورژانس‌های دنیا نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و این شرایط، می‌تواند کار را مختل کند.
موگهی گفت: در سالیان گذشته همه تلاش‌مان را برای مداوای بیماران کردیم تا با کمترین آسیب این بحران را پشت‌سر بگذاریم که در این زمینه موفق بودیم و همچنان این تلاش‌ها ادامه دارد. امسال با توجه به شیوع کروناویروس شرایط متفاوت شده است و مردم باید به این مساله توجه کنند.

انتقال بار مراجعه دیگر بیمارستان‌های اهواز به بیمارستان امام
وی ادامه داد: امسال برخی بیمارستان‌های اهواز به پذیرش بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته‌اند و بخش‌های ICU چند بیمارستان تنها به کرونا اختصاص یافته است. این مساله موجب شده که بار مراجعه‌کنندگان این بیمارستان‌ها به بیمارستان امام منتقل شود.رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز بیان کرد: در حال حاضر بیمارستان امام از نظر کرونا، بیمارستان پاک محسوب می‌شود. در بیمارستان امام، تنها کارهای اورژانسی بیماران مبتلا به کرونا انجام می‌شود و سپس با ثابت شدن وضعیت بیماران، به بیمارستان‌های ویژه بیماران کرونا منتقل می‌شوند.

امسال تخت ICU برای بیماران تنفسی باران‌های پاییزی نداریم
وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته شاید تعدادی تخت ICU خالی در بیمارستان داشتیم و این تخت‌ها را در اختیار بیماران دچار حمله تنفسی در پی نخستین بارش پاییزی قرار می‌دادیم اما امسال با توجه اینکه بیمارستان‌های دیگر نمی‌توانند بیماران را پذیرش کنند و بیماران خود را به بیمارستان امام(ره) اعزام می‌کنند، تخت‌های ICU‌ این بیمارستان نیز تکمیل هستند.موگهی گفت: امسال مانند سال‌های گذشته ظرفیت خالی برای پذیرش بیماران تنفسی نداریم تا بتوانیم خدمات خوبی ارائه دهیم بنابراین باید خود مردم از بروز حملات تنفسی پاییزی پیشگیری کنند.

سعی کنید گرفتار حمله تنفسی نشوید
وی بیان کرد: کسانی که دچار بیماری‌های حاد تنفسی هستند و یا در سال‌های گذشته در پی وقوع باران‌های پاییزی دچار حمله تنفسی شده‌اند، به جای اینکه اجازه بدهند دچار حمله تنفسی شوند و سپس به بیمارستان مراجعه کنند و در پیچ و خم اورژانس و تخت‌های ICU ‌گرفتار شوند، باید از هم‌اکنون و قبل از آغاز بارش‌ها به پزشک مراجعه و داروهای مورد نیاز را استفاده کنند تا وارد فاز حمله نشوند.رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز افزود: شهروندان در زمان آغاز بارش پاییزی، به هیچ وجه از منزل خارج نشوند. درب و پنجره‌ها را ببندند تا دچار حمله تنفسی نشوند تا هم خودشان دچار مشکل نشوند و هم بار بر سیستم درمان بیشتر از این نشود.

تشدید بیماری کرونا در صورت بروز حمله تنفسی
وی با اشاره به همزمانی کووید - ۱۹ با سایر بیماری‌ها در پاییز، تصریح کرد: در حال حاضر شیوع ویروس کرونا افزایش یافته و اکنون در وضعیت قرمز به سر می‌بریم و با بیماران دچار سکته مغزی و کرونا، سکته حاد قلبی و کرونا و خون‌ریزی‌های گوارشی و کرونا، مواجه شده‌ایم.موگهی گفت: بنابراین احتمال همزمانی ابتلا به کرونا و حمله حاد تنفسی ناشی از بارش‌های پاییزی وجود دارد که در این شرایط، به مراتب وضعیت بیماران بدتر می‌شود و کار نیروهای درمان نیز سخت‌تر خواهد شد که باید از چنین اتفاقاتی پیشگیری شود.وی افزود: بیمارانی که در فاز خفیف کرونا هستند، ممکن است با نخستین بارش پاییزی دچار حمله تنفسی هم شوند و این همزمانی کرونا و حمله تنفسی موجب تشدید هر دو بیماری می‌شود که این مساله، ضرورت مراجعه به پزشک را نشان می‌دهد.
رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز بیان کرد: کسانی که دچار بیماری‌های تنفسی هستند، باید به پزشک مراجعه کنند تا در صورت ابتلا به ویروس کرونا، بیماری کووید - ۱۹ را درمان کنند و در غیر این صورت نیز داروهای پیشگیری را مصرف کنند.

احتمال آلوده شدن به کرونا با مراجعه به بیمارستان
وی ادامه داد: درست است که در حال حاضر بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز بیمارستان سبز است اما درب بیمارستان را به روی بیماران بدحال کرونا نبسته‌ایم و ممکن است این بیماران به بیمارستان مراجعه کنند بنابراین ما موظف هستیم خدمات به این بیماران ارائه کنیم و این بیماران پس از بهتر شدن وضعیت‌شان، به بیمارستان‌های مرجع کرونا منتقل می‌شوند.موگهی گفت: در این فاصله زمانی، ممکن است بیمار مبتلا به کرونا چندین ساعت در بیمارستان حضور داشته باشد و اگر در این بازه زمانی، بیماران دچار حمله تنفسی ناشی از نخستین بارندگی پاییزی نیز به بیمارستان مراجعه کنند، احتمال برخورد این بیماران و آلوده شدن وجود دارد.وی افزود: هر چند تلاش کرده‌ایم که بیماران مبتلا به کرونا را در فضای جدا نگهداری کنیم اما زمانی که بحران ایجاد می‌شود و تعداد زیادی بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کنند، ممکن است کار از دست همه خارج شود و انتقال ویروس رخ دهد و جلوگیری از انتقال ویروس بین این افراد اجتناب‌ناپذیر است.