به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۹ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۲۳۵۶۴۲

ریزش ۱.۲میلیون نفری اشتغال در کشور

ریزش ۱.۲میلیون نفری اشتغال در کشور
گروه اقتصادی: روزنامه خراسان نوشت: بازار کار ایران در تابستان امسال در قیاس با بهار، ضربه کمتری از کرونا دید، اما ترکش‌های کرونا و رکود در اقتصاد ایران، جمعیت موجود در بازار کار را به شکل قابل توجهی کوچک کرده است، به گونه ای که تعداد شاغلان در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته 1.2 میلیون نفر کاهش یافت.
براساس گزارش مرکز آمار ایران، تعداد شاغلان در تابستان امسال به 24 میلیون و 751 هزار نفر رسید که نسبت به بهار امسال که تعداد شاغلان 22 میلیون و 963 هزار نفر بودند، افزایش حدود 1.8 میلیون نفری را نشان می دهد.
با این حال ویژگی بازار کار ایران فصلی بودن است و آمار اشتغال و بیکاری هر فصل را باید با فصول مشابه خود در سال های قبل مقایسه کرد. بر این اساس تعداد شاغلان از 24 میلیون و 751 هزار نفر در تابستان سال گذشته به 23 میلیون و 542 هزار نفر کاهش یافته که تا حد زیادی ناشی از آثار رکودی کروناست.
بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری از 10.5 درصد در تابستان سال قبل به 9.5 درصد در تابستان امسال کاهش یافت. همچنین تعداد بیکاران در تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل با حدود 420 هزار نفر کاهش به دو میلیون و 471 هزار نفر رسیده است. با این حال این موضوع بیشتر ناشی از کاهش نرخ مشارکت (تمایل افراد در سن کار برای جست وجوی شغل) است.
به گونه ای که در تابستان امسال نرخ مشارکت به 41.8 درصد رسید که نسبت به تابستان سال قبل که این نرخ 34.9 درصد بود، 3.1 درصد کاهش نشان می دهد.بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان 99، بخش خدمات با 48.1 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است.
در رتبه های بعدی بخش‌های صنعت با 33.4 درصد و کشاورزی با 18.5 درصد قرار دارند. در این میان کاهش درصد تعداد شاغلان بخش خدمات در تابستان امسال نسبت به فصل های قبل که از بیش از49 درصد به 48.1 درصد رسیده است، نشان می دهد که بخش خدمات بیشترین آسیب را از تبعات اقتصادی کرونا متحمل شده است.
برچسب ها: اشتغال اقتصاد