به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۱ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۲۳۵۸۸۸

ماسک بهتراست یا شیلد؛یافته‌های یک تحقیق تازه

ماسک بهتراست یا شیلد؛یافته‌های یک تحقیق تازه
گروه علمی: شما هم جزو افرادی هستید که می‌پرسند ماسک بهتر است یا شیلد؟ شیلد نوعی محافظ‌ صورت است که به‌صورت پلاستیک شفاف تمام صورت را می‌پوشاند و طرفدارانی دارد؛ به‌ویژه در میان کسانی که با ماسک احساس نفس‌تنگی می‌کنند. اما در زندگی روزمره کدام‌یک از این دو بهتر است؟

یافته‌های یک تحقیق تازه
محققان دانشگاه سایمون فریزر دریافتند که  پوشاندن صورت در فضای بسته هر هفته به کاهش ۴۶درصد موارد جدید کرونا در کانادا منجر می‌شود.به گزارش تلگراف، آنها ادعا می‌کنند اگر ماسک زدن اجباری شود، می‌توان تعداد موارد ابتلای هفتگی جدید را تا اواسط ماه بعد از اجرای این طرح اجباری تا ۴۰درصد کاهش داد.
تحقیقات همچنین نشان داد توجه به استفاده مداوم از ماسک در پیک تازه کرونا چند هفته پس از آغاز طرح با کاهش هفتگی متوسط ۲۵تا ۳۱درصدی همراه است؛ یعنی مردم به‌تدریج استفاده از ماسک را کاهش می‌دهند یا در این زمینه سهلگیر می‌شوند.دکتر جولیان تانگ، مشاور ویروس‌شناس در بیمارستان سلطنتی لستر، گفت: این مطالعه با شواهد و یافته‌های بیشتری تأیید می‌کند که ماسک‌ها می‌توانند بر کاهش سرعت ویروس کرونا مؤثر باشند.او گفت: محققان از روش مدل‌سازی‌ استفاده کرده‌اند تا اثرات محافظتی ماسک زدن را از سایر اقدامات انجام دهند و نتیجه بگیرند که استفاده از ماسک می‌تواند دست‌کم خطر ابتلا به عفونت را به‌طور محسوس کاهش دهد.
طبق یک نظرسنجی استفاده از ماسک در کانادا پس از ابلاغ دستورالعمل‌های جدید و انتشار نتایج یافته‌های علمی ۳۰درصد افزایش یافته است.در بسیاری از کشورها همزمان با آغاز فصل سرما استفاده اجباری از ماسک با سختگیری‌های بیشتری دنبال می‌شود. اتحادیه پزشکی انگلیس خواستار اجباری شدن ماسک در همه فضاهای عمومی این کشور شده است؛ حتی در فضاهای عمومی سر باز که در آنها حفظ فاصله اجتماعی ۲متری امکان‌پذیر نیست.

ماسک یا شیلد؟
مطالعه اخیر در مورد محافظ صورت که به‌عنوان جایگزینی برای ماسک صورت پیشنهاد شده است، نشان می‌دهد شیلدها فقط ۲درصد از قطرات سرفه را مسدود می‌کنند و وسیله مناسبی برای پیشگیری از خطر ابتلا نیستند.
این مطالعه نتیجه‌گیری کرده است که یکی از مزایای اصلی ماسک صورت و سایر پوشش‌ها استفاده از وسایل کنترل‌کننده منبع برای کاهش دفع آئروسل‌های تنفسی در هنگام سرفه، تنفس و گفتار است؛ قابلیتی که در شیلدها وجود ندارد.محققان می‌گویند، شیلدها اگر به‌طور همزمان با ماسک استفاده شوند، می‌توانند پوست صورت و به‌ویژه چشم‌ها را از خطر آلودگی با ذرات آلوده به عفونت کووید-۱۹ حفظ کنند، اما استفاده از آنها به‌تنهایی و در زندگی روزمره و به‌ویژه مکان‌های شلوغ انتخاب مناسبی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا نیست.
برچسب ها: ماسک شیلد