به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۱۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ساعت ۰۷:۵۵
کد مطلب : ۲۳۶۰۳

چرتکه ثبت‌جهانی شد اما به اسم چیني‌ها!

گروه فرهنگ و هنر: چرتکه که چینی‌ها به آن شوشوان (چوشوان)، می‌گویند، از سوی این کشور به عنوان میراث فرهنگ معنوی معرفی و بدون هیچ اعتراضی از سوی نمایندگان حاضر به تصویب کمیسیون میراث معنوی یونسکو رسید. این درحالی است که قدمت استفاده از چرتکه در ایران به دوران هخامنشیان و حتی پیش از آن باز می‌گردد.
چرتکه ثبت‌جهانی شد اما به اسم چیني‌ها!
به گزارش CHN چرتکه به عنوان یک ابزار مهم در محاسبات و تجارت و نیز آموزش ریاضیات درکشور چین به عنوان یک میراث معنوی معرفی شد.  استفاده و کاربرد این ابزار در دانش ریاضی از سوی نمایندگان چین دراین اجلاس مورد تاکید قرار گرفت. این اثر بدون هیچ گونه نظر و اعتراضی به اتفاق آرا به تصویب رسید. این ابزار نقش مهمی در توسعه هوش و ریاضی و فرهنگ سنتی درمیان مردم چین داشته است و هنوز هم ابزاری مهم در آموزش مقدمات ریاضی برای دانش آموزان درمدارس چین مورد توجه است. طبق اظهارات نماینده چین در نشست کمیسیون میراث معنوی که هم اکنون در باکو درجریان است، چرتکه هنوز هم به ویژه درمیان جوانان چین در نواحی دورافتاده مورد استفاده است.

طبق اطلاعات موجود، در بسیاری از تمدنهای اولیه از چرتکه استفاده می‌شده‌است. سومریان، مصریان، ایرانیان، یونانیان، چینیان، رومیان و هندیان هر یک در دوره‌ای از تاریخ از چرتکه استفاده می‌کرده‌اند. بر پایهٔ برخی منابع در زمان امپراطوری هخامنشیان (حدود 2500سال قبل ایرانیان نخستین کسانی بودند که از چرتکه استفاده می‌کردند. با این حال شواهدی نه چندان واضح نیز استفاده از آن را پیش از ایرانیان گزارش می‌کند. در روم قدیم چرتکه لوحی مومی بود که با شن پوشیده می‌شد. از چرتکه هنوز هم در ایران، چین و ژاپن استفاده می‌شود.

چُرتکه سان - پن در هزاره دوم از 1200 سال بعد از میلاد به ‌کار رفت. این چُرتکه از دو بخش تشکیل مى‌شد و داراى ۹ ستون، در بخش بالائى که به‌ وسیله یک نرده از بخش پائینى جدا شده داراى ۲ مهره، هر مهره به ارزش عدد ۵ و بخش پائین دارى ۵ مهره، هر مهره به ارزش عدد یک است. این چرتکه در سیستم ده‌دهى و تا صد میلیون توان محاسبه دارد. طریق خواندن و محاسبه آن همانند چرتکه سوروبان است.

۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ۰۹:۵۸
مسئولین ایرانی:مردم نگران نباشند چرتکه مال ماست اونا چرتکه یک منطقه از چین رو به اسم خودشون ثبت کردند مثل چوکان که مال ماست ولی آذربایجانی ها چوگان یک منطقه خودشون رو ثبت کردند (182638)
۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ۱۰:۰۸
بابا اینا دیگه شورش را در آوردند اگه واقعا مواردی مثل این ماله میراث کشور ماست پس دولت داره چی کار میکنه ؟! از دولت قبلی کسی انتظار نداشت برای کشور کاری کنه اما دولت جدید هم که ظاهرا زیاد تفاوتی ندارند ! حق ما فقط انرژی هسته ای نیست دارند فرهنگ ما را به یغما میبرند . لطفا هر کس میتونه به دفتر ریاست جمهوری بابت این مسئله اعتراض کنه (182643)
۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ۱۱:۱۷
نگران نباشید همیشه وقت داریم تا آلودگی هوا را به نام خود ثبت کنیم! (182684)
مراد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ۱۲:۱۵
خدايي چرتكه رو ما ايرانيا اختراع نكرديم و گه نه اينقد بخور بخور و بي حساب و كتابي تو مملكت نداشتيم ;) (182721)
۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ۱۲:۱۶
اون قدر عصبانیم....که جز ناسزا هیچی برای مسوولان نمی تونم بنویسم . (182724)
۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ۱۲:۱۸
اون از چوگان این هم از چرتکه واقعا دم مسولین گرم هیچ معلومه دارن چیکار میکنن؟ (182726)
مراد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ۱۲:۲۵
يادم رفت بگم، ديگه چرتكه به كار ماها نمي ياد، اختلاس ها و كارت هديه هاي 120 رقمي مد شده كه براش بايد 500 تا چرتكه رو با هم مونتاژ كرد. (182734)
۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ۱۲:۵۴
تا زمانیکه مسئولین امر بی تفاوت و نا توان باشند بدلیل آنکه انگیزه و نفع شخصی ندارد این مسائل امری عادی است و باید منتظر بیشتر از اینها هم باشیم !!!! (182749)
۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ۱۳:۱۲
بله دولت جدید هم میزره مجسمه هزار تومانی رو به عنوان میراث لای کارتون مقوا می پیچه و باد به غب غب می ندازه که آقا ما میراثو گرفتیم (182758)