به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۲۳۶۱۳۰
مشارکت بیش از ۱۰ میلیون آمریکایی‌ در رای‌گیری زودهنگام انتخابات

افزایش مشارکت آمریکایی‌ها برای تعیین رئيس جمهورشان

افزایش مشارکت آمریکایی‌ها برای تعیین رئيس جمهورشان
گروه بین الملل: در حالیکه تنها سه هفته تا روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقیست، تاکنون بیش از ۱۰ میلیون آمریکایی در رای گیری زودهنگام و غیابی این انتخابات شرکت کرده و رای‌ خود را درون صندوق‌ها ریخته‌اند.
این عدد، نشانی مهم از افزایش مشارکت آمریکایی‌ها برای تعیین رئيس جمهوری آتی این کشور است. چهار سال قبل تا روز ۱۶ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی، تنها حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار آمریکایی رای خود را درون صندوق‌ها انداخته بودند.این افزایش میزان مشارکت در انتخابات آمریکا در حالی رخ می‌دهد که شیوع بیماری کووید۱۹ در این کشور، وضعیت نگران کننده‌ای را به وجود آورده و به همین دلیل بسیاری از ایالت‌های دموکرات ترجیح داده‌اند رای خود را به صورت زودهنگام یا به صورت پستی ثبت کنند.
گزارش‌ها حاکیست که امسال شهروندان بیشتری تمایل به ارسال رای خود از مسیر پست دارند و بنا بر اخبار رسانه‌های آمریکا، در برخی حوزه‌های رای‌گیری در ایالت‌های مختلف، صف‌های طولانی برای شرکت در انتخابات شکل گرفته است.دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمریکا در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده احتمال وقوع تقلب و تخلف در رای ‌گیری پستی بالا است.
رای گیری غیابی انتخابات امسال از جمعه ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور) آغاز و تا کنون در ایالات مختلفی از جمله مینه‌سوتا، ویرجینیا، داکوتای جنوبی و آتلانتا برگزار شده است.
قرار است روز سوم نوامبر، انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به صورت سراسری در این کشور برگزار شود و دونالد ترامپ با جو بایدن بر سر تصاحب کاخ سفید با یکدیگر رقابت ‌کنند.
آمارها نشان می‌دهد میزان مشارکت در پنج ایالت مینه‌سوتا، داکوتای جنوبی، ورمونت، ویرجینیا و ویسکانسین نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۰ درصد افزایش داشته است.
انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا روند پیچیده‌ای دارد و برخلاف سایر نقاط جهان، ماجرا تنها در یک روز به پایان نمی‌رسد و شمارش آرای مردم و اعلام نتیجه رسمی آن از سوی مقامات زمان می‌برد.بر این اساس، یک «روز انتخابات» در این کشور وجود دارد که مردم در اولین سه‌شنبه ماه نوامبر پای صندوق‌های رای به الکترال‌ها رای می‌دهند. الکترال‌ها اصطلاحا نمایندگانی هستند که در مجمع سراسری تعیین رئيس جمهوری به نمایندگی از ایالت خود شرکت می‌کنند.پس از تعیین الکترال‌ها، این افراد در ماه دسامبر گرد هم می آیند تا رئيس جمهوری را تعیین کنند، در واقع انتخاب رئيس جمهوری به شکل کاملا مستقیم از سوی مردم نخواهد بود و مالیات‌دهندگان آمریکایی نمایندگانی از خود را بر‌می‌گزینند تا او به جای مردم آن ایالت در کنار دیگر الکترال‌ها فرد مورد نظر هر ایالت را برای تصاحب کاخ سفید معرفی کند.این سیستم از آن رو طراحی شده که بنیانگذاران ایالات متحده نگران بودند شهروندان اطلاعی کافی از برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نداشته باشند و به همین دلیل انتخاب خود را به فرد دیگری تفویض می‌کنند.در مجموع نیز ۵۳۸ الکترال در کل ایالت‌های آمریکا وجود دارد که برای پیروزی با یکدیگر رقابت می‌کنند. از آنجایی که برای کسب جایگاه ریاست جمهوری باید رای بیش از نیمی از این الکترال‌ها کسب شود، نامزدی که بتواند به ۲۷۰ الکترال یا نماینده دست یابد، بعد از یک فرآیند چند ماهه می‌تواند ساکن کاخ سفید باشد.پس از تعیین رئيس جمهوری از سوی الکترال‌ها، این انتخاب باید به تایید کنگره ایالات متحده برسد. در مجموع این فرآیند در هر دوره حدود چهار ماه به طول می‌انجامد.به دلیل این فرآیند انتخاب غیرمستقیم رئيس جمهوری، امکان دارد فردی که در نهایت پیروز انتخابات می‌شود آرای مردمی کمتری نسبت به فرد بازنده به دست آورده باشد. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۶ میلادی هیلاری کلینتون حدود ۳ میلیون بیشتر از دونالد ترامپ رای مردمی کسب کرد اما در نهایت این دونالد ترامپ بود که به مدد الکترال‌های ایالتی در آن رقابت پیروز شد.این فرآیند انتخاباتی مخالفانی در آمریکا دارد و حتی برخی خواهان تغییر آن شده‌اند، اما چنین تغییری نیازمند تصویب یک متمم قانون اساسی خواهد بود.


 
برچسب ها: انتخابات آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها