به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب : ۲۳۶۲۰۱

بلومبرگ: رئیس‌جمهور بعدی ایران یک نظامی است

بلومبرگ: رئیس‌جمهور بعدی ایران یک نظامی است
گروه سیاسی: خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ روز سه‌شنبه ۲۲ مهرماه در یادداشتی این احتمال را مطرح کرده که رئیس‌جمهور بعدی ایران ممکن است یک نظامی باشد.
نویسنده یادداشت بلومبرگ با اشاره به «نظامی شدن بیشتر صحنه سیاست ایران» اشاره کرده که نامزدهای قدرتمند برای جانشینی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ از سپاه پاسداران می‌آیند که قوی‌ترین بازوی نظامی کشور است. این خبرگزاری از حسین دهقان، وزیر دفاع ایران در دولت اول حسن روحانی، به عنوان مهمترین نامزد نظامی نام برده است. دهقان هم اکنون مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی، است. با این حال، احتمال می‌رود افراد دیگری چون پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، و سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا، که سابقه نظامی دارند نیز وارد صحنه انتخابات شوند. بلومبرگ می‌افزاید صعود یک نظامی به مقام ریاست‌جمهوری یکی از معدود موانع باقی‌مانده پیش روی سپاه پاسداران را حذف می‌کند و موضع جمهوری اسلامی را در مقابل ایالات متحده آمریکا خصمانه‌تر خواهد کرد.
در حال حاضر بسیاری از فرماندهان سپاه در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند و واشینگتن پارسال نیز سپاه را سازمانی تروریستی اعلام کرد. ایران نیز در مقابل، قانونی مبنی بر تروریستی بودن نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه تصویب کرد. انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ همزمان با ششمین دوره انتخابات شورای شهر و روستاها برگزار می‌شود. برخی از رسانه‌ها در ایران گزارش داده‌اند که احتمالا محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی، نیز نامزد انتخابات سال آینده خواهد شد. از عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین سازمان صداوسیما، و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، که هر دو سابقه حضور در سپاه پاسداران دارند نیز به عنوان دیگر نامزدهای احتمالی نام برده می‌شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها