کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سازمان جهانی بهداشت: رویکرد ایمنی جمعی برای مقابله با کرونا «غیراخلاقی» است

ابتلای مجدد به کرونا در کمتر از دوماه آنهم با تشدید علائم بیماری

یورونیوز , 22 مهر 1399 ساعت 16:53

گروه علمی: مجله پزشکی «لانست» گزارشی منتشر کرده است درباره مردی ۲۵ ساله که برای بار دوم و بسیار شدیدتر و حادتر از بار اول به ویروس کرونا مبتلا شده است.


این نخستین بار است که فردی در آمریکای شمالی برای دومین‌بار به کووید۱۹ مبتلا شده است. پیش از این نیز مواردی مشابه، بویژه در آسیا گزارش شده بود. محققان در ایالت نوادای آمریکا می‌گویند که این مرد برای بار اول در ۱۸ آوریل ۲۰۲۰ و سپس دوباره در ۵ ژوئن ۲۰۲۰ به ویروس کرونا مبتلا شده است و تجزیه و تحلیل‌های ژنتیکی ویروسی تفاوت‌های قابل توجهی بین نوع اول و نوع دوم را مرتبط با میزان عفونت نشان می‌دهد. این جوان ۲۵ ساله آمریکایی برای اولین بار علائم ویروس کرونا همچون گلو درد، سرفه، سردرد، حالت تهوع و اسهال را در اواخر ماه مارس نشان داد اما تا پایان آوریل بهبود یافت. وی تا پایان ماه مه احساس بهتری داشت و حتی در آن ماه دوبار آزمایش ویروسی‌اش منفی گزارش شد. اما در اواخر ماه مه به یک مرکز مراقبتهای فوری با علائم مشابه ویروس کرونا مراجعه کرد و پنج روز بعد، سطح اکسیژن کم و تنگی نفس را تجربه کرد. در آزمایش رادیولوژی مشخص شد که وی مشکل حاد ریوی پیدا کرده است و سریعا باید تحت درمان قرار بگیرد. محققان می‌گویند در دومین ابتلای او به بیماری کووید۱۹، بیمار نیاز به پشتیبانی مداوم از اکسیژن در بیمارستان داشته و در این مدت علائم دیگری چون میالژی [درد عضلانی]، سرفه و تنگی نفس حاد را تجربه کرده است. با این وجود سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تعداد افرادی که در جهان برای بار دوم به ویروس کرونا مبتلا شده اند، انگشت شمار است. دانشمندان پیش‌تر گفته بودند که پادتن ویروس کرونا دست‌کم شش ماه فرد را از ابتلای دوباره مصون خواهد کرد و در صورت ابتلا، علائم ضعیف‌تر خواهند بود و حال این مورد، خلاف گفته‌های محققان را ثابت می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت:
رویکرد ایمنی جمعی برای مقابله با کرونا «غیراخلاقی» است

رئیس سازمان جهانی بهداشت رویکرد ایمنی جمعی (گله‌ای) را که برخی کشورها برای مقابله با بیماری همه‌گیری کووید۱۹ در پیش گرفته‌اند، «کاملا غیراخلاقی» توصیف کرد.
تدروس آدانوم، روز دوشنبه ۱۲ اکتبر (۲۱ مهر) در یک جلسه توجیهی گفت که مقام‌های بهداشتی معمولا سعی می‌کنند که از طریق واکسیناسیون عمومی مانند بیماری سرخک، ایمنی جمعی (گله‌ای) را برای مقابله با یک بیماری به دست آورند. رئیس سازمان جهانی بهداشت افزود: «ایمنی جمعی با محافظت از مردم در برابر ویروس حاصل می‌شود، نه با قرار گرفتن در معرض آن.» برخی از مقام‌ها و متخصصان در شماری از کشورهای جهان به طور هدفمند قصد دارند با شیوع ویروس کرونا در بین گروه‌هایی که آسیب‌پذیر نیستند، ایمنی جمعی ایجاد کنند.
تدروس آدانوم با این وجود تاکید کرد که محققان هنوز اطلاعات کافی درباره کووید۱۹ ندارند تا متوجه شوند که آیا مصونیت جمعی امکان‌پذیر است یا نه. وی تاکید کرد مقام‌های سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه رسیده‌اند بیشتر افرادی که به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند دچار «واکنش ایمنی» می‌شوند اما مشخص نیست که این مصونیت چه مدت طول می‌کشد و چه میزان قدرت دارد. با این حال طبق گفته تدروس آدانوم مقام‌های سازمان جهانی بهداشت معتقدند که کمتر از ۱۰ درصد از جمعیت جهان به شکل‌های مختلف از کووید۱۹ مصون هستند و بیشتر جمعیت جهان همچنان در معرض خطر هستند. وی همچنین تصریح کرد که سازمان جهانی بهداشت مواردی را که در آن افراد مجددا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، ثبت کرده است که این امر با برخی نظریه‌های مصونیت در تناقض است. اجازه دادن به شیوع آزاد به یک ویروس خطرناک که هنوز درک جامعی از آن نداریم، کاملا غیراخلاقی است. رئیس سازمان جهانی بهداشت افزود: «در تاریخ سلامت عمومی، هرگز از ایمنی عمومی به‌عنوان راهبردی برای پاسخ به شیوع بیماری استفاده نشده است.» وی با اشاره به اینکه هنوز تصویر کاملی درباره ویروس شکل نگرفته است افزود: «اجازه دادن به شیوع آزاد به یک ویروس خطرناک که هنوز درک جامعی از آن نداریم، کاملا غیراخلاقی است.» طبق داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز، تاکنون در سراسر جهان بیش از ۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند و بیش از یک میلیون نفر از این افراد نیز بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

فائوچی: در دوران شیوع کرونا به فکر جبران «کمبود ویتامین دی» در بدنتان باشید
آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده آمریکا می‌گوید در وضعیتی که جهان با شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، به فکر جبران کمبود ویتامین «دی» در بدنتان باشید.
در حالی که دکتر فائوچی بارها اعلام کرده بسیاری از مکمل‌های «به اصلاح تقویت کننده ایمنی بدن» که در دوران شیوع کرونا به بازار عرضه می‌شوند در واقع «هیچ کاری نمی‌کنند»، اما اعتقاد دارد که نباید از فواید ویتامین «دی» برای بدن در این دوران غافل بود. این متخصص ارشد بیماری‌های عفونی که ۷۹ سال دارد، به تازگی در جریان یکی از برنامه‌های زنده اینستاگرامی گفت: «کمبود ویتامین دی باعث افزایش میزان حساسیت بدن در مقابل عفونت‌ها می‌شود... به همین دلیل شخصا از مکمل‌های ویتامین دی استفاده می‌کنم.» ویتامین «دی» یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در ایجاد و حفظ عضلات و سلامت کلی استخوان‌ها دارد. افرادی که با کمبود این ویتامین مواجه هستند، معمولا استخوان‌هایی نرم و شکننده دارند. منبع اصلی تامین ویتامین «دی» نور خورشید و غذاهایی مانند ماهی، قارچ و شیر هستند. بر اساس گزارش‌هایی که در ماه سپتامبر منتشر شد نیز پزشکان محقق دانشگاه شیکاگو ارتباط میان کمبود ویتامین «دی» و افزایش احتمال آلوده شدن به ویروس کرونا را تایید کرده‌اند. اما شناخت این موضوع که آیا کمبود ویتامین «دی» دارید و در صورت مثبت بودن پاسخ به این پرسش، به چه مقدار مکمل برای جبران آن نیاز دارید نیز آسان نیست. تشخیص کمبود ویتامین «دی» در بدن بدون انجام آزمایش خون دشوار است. مصرف بیش از حد ویتامین «دی» آنهم در حالی که با مشکل کمبود آن در بدن مواجه نباشیم نیز خطرناک است. ویتامین «دی» مازاد در بدن می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از حالت تهوع، از بین رفتن اشتها، یبوست و کاهش وزن گرفته تا سرگیجه و ایجاد مشکلاتی برای قلب شود. بنابراین در مجموع به افرادی که از ویتامین «دی» مکمل استفاده می‌کنند توصیه می‌شود که اولا برای حفظ سلامت بدن، دوز پایینی از این ویتامین را مصرف کنند و ثانیا بهتر است برای تامین ویتامین «دی» مورد لازم، به سراغ منابع طبیعی آن یعنی نور خورشید و مواد غذایی همچون قارچ و شیر و ماهی بروند. برای آفتاب گرفتن با هدف جذب ویتامین «دی» نیز پزشکان می‌گویند اگر از کرم ضدآفتاب آنهم با قدرت محافظت ۳۰ و بالاتر استفاده کنید، نمی‌توانید ویتامین مورد نظر را جذب کنید.

آزمایش واکسن جانسون‌اندجانسون به‌خاطر بیماری ناشناختۀ یک داوطلب متوقف شد
شرکت داروسازی جانسون‌اندجانسون اعلام کرد که آزمایش‌های بالینی واکسن کووید۱۹ خود را به دلیل بیماری ناشناخته یکی از داوطلبان به‌طور موقت متوقف کرده است.
این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «بیماری داوطلب در مرحله سوم آزمایش واکسن کرونا از سوی هیأت مستقل نظارت بر داده‌ها و ایمنی و همچنین پزشکان بالینی و ایمنی شرکت در حال بررسی و ارزیابی است.» این شرکت تاکید کرد که چنین وقفه‌هایی در آزمایش‌های بزرگ که شامل ده‌ها هزار نفر می‌شود، طبیعی است. در ماه سپتامبر گذشته نیز آزمایش مرحله نهایی دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا به دلیل مشابهی متوقف شد. اما این تیم تحقیقاتی یک هفته بعد اعلام کردند به این نتیجه رسیده‌اند که آزمایش واکسن می‌تواند ادامه پیدا کند. با این حال، آزمایش‌های مرحله نهایی واکسن دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا در بریتانیا، برزیل، آفریقای جنوبی و هند از سر گرفته شده است اما در ایالات متحده آمریکا همچنان در انتظار بررسی قانونی است. دکتر ویلیام شافنر، استاد بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه وندربیلت به خبرگزاری رویترز گفت: «به دلیل اتفاقی که در ارتباط با واکسن آسترازنکا رخ داد همه در حالت آماده‌باش هستند.»
شرکت جانسون‌اندجانسون ماه گذشته اعلام کرد که نتایج آزمایش بالینی مرحله نخست و دوم واکسن کووید۱۹ نشان داد که این واکسن ایمنی بالا علیه ویروس کرونا ایجاد می‌کند. این شرکت همچنین تاکید کرده بود که در مرحله آخر، این واکسن روی ۶۰ هزار داوطلب آزمایش خواهد شد. طبق برآوردها انتظار می‌رفت که نتایج واکسن تا پایان سال یا اوایل سال ۲۰۲۱ اعلام شود. شرکت جانسون‌اند‌جانسون به دلیل حریم خصوصی از توضیح بیشتر در مورد بیمار خودداری کرده است. گفته می‌شود که برخی از شرکت‌کنندگان در مطالعات مرحله سوم واکسن دارونما دریافت می‌کنند و مشخص نیست شخصی که در یک آزمایش بالینی دچار یک عارضه جانبی جدی می‌شود دارونما دریافت کرده یا درمان واقعی به او تزریق شده است.


کد مطلب: 236210

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/236210/ابتلای-مجدد-کرونا-کمتر-دوماه-آنهم-تشدید-علائم-بیماری

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir