به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۳ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۲۳۶۳۸۰

لبنان و اسرائیل؛ دو دشمن دیرین گفتگو می‌کنند

لبنان و اسرائیل؛ دو دشمن دیرین گفتگو می‌کنند
گروه بین‌الملل: لبنان و اسرائیل که پس از دهه‌ها مناقشه همچنان در وضعیت جنگی به سر می‌برند، از روز چهارشنبه گفتگوها برای حل اختلافات دیرین بر سر مرزهای آبی در دریای مدیترانه را آغاز می‌کنند.
به نوشته یورونیوز، این مذاکرات تحت میانجی‌گری و تلاش دیپلماتیک سه ساله ایالات متحده صورت می‌گیرد که خبر آن چند هفته پس از تشدید فشار بر متحدان حزب‌الله لبنان اعلام شده است. لبنان و اسرائیل در حالی برای حل اختلافات مرزی تن به گفتگو داده‌اند که امارات عربی متحده نیز با وساطت و میانجی‌گری آمریکا حاضر شده تا روابط خود را با تل‌آویو عادی کند؛ روندی که با ابتکار واشنگتن برای یکپارچه کردن نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده در خاورمیانه بر ضد ایران آغاز شده است. حزب‌الله که آخرین بار سال ۲۰۰۶ میلادی در یک رویارویی نظامی آشکار به جنگ اسرائیل رفت این مذاکرات را نشانه صلح با دشمن دیرینه نمی‌داند. وزیر انرژی اسرائیل نیز اعلام کرده که انتظارات از این مذاکرات باید واقع بینانه باشد. یووال استاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل با انتشار توییتی تصریح کرد: «ما در باره مذاکرات صلح و روند عادی سازی روابط گفتگو نمی‌کنیم، این گفتگوها بر سر حل اختلافاتی فنی و اقتصادی خواهد بود که توسعه و بهره‌برداری از منابع طبیعی دریایی را به مدت ۱۰ سال به تاخیر انداخته است.» این در حالیست که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا توافق رهبران لبنان و اسرائیل برای ادامه گفتگوها را تاریخی خوانده و اعلام کرده که واشنگتن بی صبرانه منتظر گفتگوهایی جداگانه برای حل اختلافات موجود بر سر مرزهای زمینی است.
گفتگوهای روز چهارشنبه به میزبانی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان موسوم به «یونیفیل» صورت می‌گیرد که مسئولیت نظارت بر مرز زمینی دو کشور پس از عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی را برعهده دارد. اسرائیل پس از ۲۲ سال اشغال خاک لبنان در سال ۱۹۹۹ عقب‌نشینی کامل خود از لبنان را آغاز کرد و این فرایند در سال ۲۰۰۰ به پایان رسید تا زمینه استقرار نیروهای یونیفیل در مرز میان دو کشور فراهم شود. یک منبع امنیتی در لبنان به رویترز گفته است که دو طرف مذاکرات روز چهارشنبه در یک سالن‌ متعلق به تشکیلات یونیفیل با هم ملاقات می‌کنند اما گفتگوها به واسطه یک میانجی انجام خواهد شد. حل اختلافات به دو کشور که مرزهای مشترکی در شرق دریای مدیترانه دارند امکان می‌دهد تا بتوانند از منابع گازی موجود در این پهنه آبی بهره‌برداری کنند.نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان پیش‌تر گفته بود که کشورش با چارچوب مذاکرات موافق کرده و این مذاکرات قرار است تحت نظارت سازمان ملل متحد و با حضور نماینده‌ای از واشنگتن صورت گیرد.
برچسب ها: لبنان و اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها