به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۶

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۴ ساعت ۱۰:۱۸

تا چه مدتی در برابر ویروس کرونا ایمن هستیم؟

گروه علم و فناوری: پیدایش موارد تازه‌ای از ابتلای مجدد به ویروس کرونا وجهی از این بیماری خطرناک را ظاهر کرده است: کارشناسان هشدار می‌دهند یک بار ابتلا به کرونا به معنای مصون شدن سیستم ایمنی نیست. ویروس می‌تواند با شدت بیشتری حمله بیاورد.
بیماری کووید۱۹ برای بسیاری از دانشمندان همچنان یک اپیدمی مرموز و ناشناخته است. اما اکنون، نزدیک یک سال پس از گسترش ویروس کرونا، اطلاعاتی روزافزون درباره این بیماری فراهم می‌آید. کارشناسان امروز هم درباره خود ویروس بیشتر می‌دانند و هم درباره علایم و عوارض آن.
آخرین اطلاعات درباره این بیماری در نشریه ویژه بیماری‌های عفونی به نام "Lancet" منتشر شده است، که در اینجا گزیده‌ای از مطالب آن را نقل می‌کنیم.
این نشریه در آخرین شماره خود بر ابتلای مجدد به ویروس کرونا پرداخته است؛ یعنی این پدیده که تا چند ماه یا چند هفته پس از ابتلا به ویروس، این خطر وجود دارد که شخص دوباره به ویروس مبتلا شود، آن هم به طور شدیدتر. تاکنون چند مورد از چنین عارضه‌ای دیده شده است. در آخرین مورد جوانی ۲۵ ساله از ایالت نوادای آمریکا است که پس از ۴۸ روز بار دیگر تست کرونای او مثبت اعلام شد.
جوان یادشده پس از پیدایش عوارضی مانند تب، سردرد، سرگیجه، سرفه، تهوع و اسهال به بیمارستان منتقل شد و تست کرونای او برای بار دوم مثبت شناسایی شد. اکنون او پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شده است.
از چنین مواردی می‌توان نتیجه گرفت که افراد پس از دچار شدن به این ویروس سرسخت، در برابر آن ایمنی کامل پیدا نمی‌کنند و این خطر باقی می‌ماند که باز به آن مبتلا شوند.
بنابرین افرادی که یک بار به ویروس کرونا دچار شده‌اند، باز هم باید مراقب باشند و تمام پروتکل‌های پیشگیرانه را رعایت کنند: زدن ماسک، فاصله‌گیری از دیگران، شستشوی مرتب دستان و...
انواع گوناگون ویروس
به گفته کارشناسان آزمایشگاه تندرستی عمومی در دانشگاه نوادا در چندوچون واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت سارس کوو-۲ هنوز نکات ناروشن زیادی وجود دارد و به پژوهش‌های بیشتری نیاز هست.
بررسی بافت ویروس‌هایی که در ماه‌های آوریل و ژوئن جوان اهل نوادا را مبتلا کردند نشان می‌دهد که آنها دارای ساختارهای ژنتیکی متفاوت هستند و به دو نوع ویروس سارس کوو-۲ تعلق دارند. هم در این مرد و هم در مورد دیگری از ابتلای مجدد در اکوادور دیده شده که در بار دوم عوارض پاندمی با شدت بیشتری ظاهر شده است.
مارک پاندوری، عضو هیئت علمی دانشگاه نوادا می‌گوید: «برای این که دریابیم ایمنی انسان‌ها پس از ابتلا به اولین مورد ویروس تا چه زمانی دوام دارد، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم».
به گفته او تاکنون موارد انگشت‌شماری از ابتلای مجدد دیده شده، اما بعید نیست که موارد بیشتری موجود اما ناشناخته مانده باشد.
قابل ذکر است که در تمام موارد بازگشت ویروس کرونا و عفونت مجدد، در مرتبه اول علایم بیماری کووید۱۹ در افراد ظاهر شده بود؛ بنابراین، این امکان وجود دارد که مواردی از ابتلا یا ابتلای مجدد به ویروس وجود داشته اما شناسایی نشده باشد.
 درباره علت بدخیم شدن علایم بیماری در مرتبه دوم دو فرضیه وجود دارد: یکی این که بیمار در مرتبه دوم با ویروس بیشتر و قوی‌تری مواجه شده باشد، و دیگر آن که ویروس با استفاده از پادتنی که در خون بیمار تولید شده، با شدت بیشتری به سیستم ایمنی حمله کرده باشد. در چنین حالتی که در چند بیماری مشابه نیز مشاهده شده است، پادتن‌های عفونتی ویروس کرونا را احاطه می‌کنند، اما به جای مبارزه با آن ورود آن را به سلول تسهیل می‌کنند و در نتیجه باعث تکثیر ویروس می‌شوند.به نظر کارشناسان در سراسر جهان امکانات آزمون، ابتلا و ثبت موارد گسترش ویروس چنان محدود است که دانشمندان نمی‌توانند تمام ابعاد و گونه‌های ویروس را شناسایی و کنترل کنند و انواع تظاهرات ژنتیک آن را ثبت و تحلیل کنند.اکیکو ایواساکی، از دانشگاه ییل آمریکا ابتلای مجدد به ویروس کرونا را فرصتی برای جامعه علمی می‌بیند تا دریابند "ایمنی چگونه عمل می‌کند و پس از چند بار ابتلا به چنین عفونتی، در بدن در برابر آن مصونیت قوی ایجاد می‌شود".آگاهی از موارد یادشده بی‌گمان در چندوچون ترکیب واکسن مؤثر برای ایجاد مصونیت کامل در برابر بیماری اهمیتی وافر دارد.
برچسب ها: کرونا ویروس