به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۴ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۲۳۶۴۵۱

فقط کاسبان تحریم دارند سود می‌برند

فقط کاسبان تحریم دارند سود می‌برند
گروه سیاسی: حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه نماینده سابق مجلس طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان رفع لابی‌ها و تابو‌ها در روابط ایران ‏و آمریکا نوشت: عامل بزاراصلی که باعث ناکارآیی برجام شد، پیروزی لابی‌های ضدایرانی به همراه ترامپ در انتخابات بود. هم ‏لابی‌ها در آمریکا و هم طرفداران تابو‌ها در ایران یک وجه مشترکی دارند که هر دو در قالب گروه‌های الیگارشی دارند عمل ‏می‌کنند.
یعنی گروه‌هایی که منافع‌محور شکل گرفته‌اند و وقتی منافع به میان کشیده می‌شود، همان لابی‌ها در پیشبرد منافع خودشان ‏بیشتر با هم متحد می‌شوند و هم طرفداران تابو‌ها سعی می‌کنند از این تابو‌ها بیشترین استفاده را بکنند؛ لذا ما در این مناسبات هم ‏لابی‌های الیگارشی داریم و هم تابو‌های الیگارشی. روی کار آمدن دوباره ترامپ به این معناست که همان لابی‌ها در آمریکا موفق‌تر ‏شده‌اند. لابی صهیونیست‌ها، لابی طرفدار مرتجعین و کسانی که از قِبَل دشمنی ایران و آمریکا سود زیادی می‌برند.
در طرف مقابل ‏هم تحریم ملت ایران به سود کاسبان تحریم تمام می‌شود. با اینکه بودجه لازم کنار گذاشته شده و به افراد خاصی داده شده برای ‏اینکه مایحتاج مردم تامین شود، ولی با نوساناتی به مردم تحمیل می‌شود و فقط کاسبان تحریم هستند که دارند سود می‌برند. با این ‏تحلیل اگر ترامپ در انتخابات آمریکا پیروز شود ما یک دوران تنش جدیدی با آمریکا خواهیم داشت که این دوران تنش، کارد را به ‏استخوان کسانی در منطقه ما خواهد رساند که ترامپ و لابی مربوطه‌اش نمی‌خواهند آن‌ها زندگی کنند. بنابراین حتما منافع آمریکا ‏در منطقه به خطر خواهد افتاد، اگر چهار سال دیگر ترامپ سیاست‌های کنونی خودش را در غرب آسیا دنبال کند و این چیزی ‏است که همین الان بخشی از نخبگان آمریکا هم نسبت به آن هشدار می‌دهند و اتفاقا همین نخبه‌ها معتقدند شروع به خطر افتادن ‏منافع آمریکا از زمانی بود که ترامپ برجام را پاره کرد.
ولی اگر در طرف مقابل جو بایدن و دموکرات‌ها پیروز انتخابات شوند، ‏باز هم نباید منجر به تحلیل فوری خوشبینانه بشود هرچند که این موضوع منجر به جلوگیری از گسترش بحران بین ایران و آمریکا ‏می‌شود ولی به معنای شروع فوری تنش‌زدایی نیست. به نظرم دموکرات‌ها در صورت پیروزی، با فشار لابی‌های دیگری مواجه ‏خواهند شد تا یک موضوعات تازه‌ای را به بحث برجام بکشانند. مثل همان موضوعات توان منطقه‌ای ایران، مسائل حقوق بشری و ‏غیره که همه این‌ها نقش مانع‌ساز را خواهد داشت. ولی با این وجود، همین که در صورت پیروزی بایدن، تصاعد یا گسترش بحران ‏بین ایران و آمریکا را نخواهیم داشت. کشور باید استراتژی داشته باشد که لازمه‌اش محدودشدن تابو‌های الیگارشی در داخل ایران ‏به سود منافع ملی کشور است. یعنی کاسبان تحریم نباید کماکان به نفع خود در این مناسبات ادامه دهند و به ضرر ملت کار کنند و ‏در طرف مقابل هم به گونه‌ای بهانه دست لابی‌های ضدایرانی در آمریکا و منطقه داده نشود. ‏
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها