به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۴ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۲۳۶۴۶۲

زنان بیشتر بار روانی کرونا را تحمل می‌کنند

زنان بیشتر بار روانی کرونا را تحمل می‌کنند
 
 
گروه جامعه: وزیر بهداشت، به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران در پیامی، زنان را پیشگامان حفظ و ترویج سلامت دانست.
سعید نمکی، گفت: این زن سالم و توانمند است که می‌تواند سلامتی و نشاط را به جامعه تسری بخشد.سلامت یک نیاز اساسی است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برخورداری از سلامت را حقی اساسی برای همه افراد، دانسته است.جنسیت یکی از عوامل مؤثر بر سلامت است و زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، پایه‌های اصلی سلامت خانواده و محور اساسی سلامت، رشد، پویایی و اعتلای جامعه و نسل‌های آینده را تشکیل می‌دهند. چه بسا زنان پیشگامان حفظ سلامت و ترویج آن هستند و این زن سالم و توانمند است که می‌تواند سلامتی و نشاط را به جامعه تسری بخشد.در ماه‌های اخیر همه گیری کووید ۱۹ چهره جهان را متغیر کرده است و مشخص شده میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در مردان بیشتر است اما، زنان بیش از مردان بار عواقب روانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از این همه گیری را به دوش می کشند و تأثیر طولانی مدت همه گیری، بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان بیشتر بوده، چنانچه می‌تواند آسیب‌های جدی به آنان، خانواده و جامعه وارد نماید.
علاوه بر ترس از بیماری و مرگ و میر، کووید ۱۹ نگرانی‌های دیگری را نیز برای زنان رقم زده و ایجاد تعادل بین کار در جامعه و مسئولیت‌های خانوادگی بویژه مراقبت از افراد خانواده و اقدامات پیشگیرانه خانگی در دوره اپیدمی کنونی شرایط زندگی زنان را پیچیده‌تر کرده است.
اگرچه همه افراد تحت تأثیر نگرانی، اضطراب و خستگی روانی ناشی از پاندمی کووید ۱۹ هستند، ولی میزان عوارض جدی روحی، روانی و جسمی این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.علاوه بر آن بارداری و زایمان سالم توسط کووید ۱۹ تحت تأثیر قرار گرفته و احتمال ابتلاء به اشکال بالینی شدیدتر کووید ۱۹، در زنان باردار، بیشتر از حتی زنان غیر باردار گروه سنی مشابه است.
در این میان پوشیده نیست غرایز و عواطف زنان در طول تاریخ باعث شده که نقش مراقبت و حمایتگر در جامعه اغلب معطوف به آنان باشد و زنان پیام آور اصلی سلامت در خانواده بوده و از تلاش آنان است که امکان تبدیل «هر خانه به یک پایگاه سلامت» فراهم می‌تواند شود.در شرایط کنونی کارکنان نظام سلامت از بهورز و مراقب و ماما و پرستار و نیروهای خدماتی کادر تخصصی بیمارستان‌های کشور که اکثریت آنان را زنان تشکیل می‌دهند، با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان مواجهند.
از این فرصت برای قدردانی از کلیه همکاران عزیزم، که جان بر کف، با رویی گشاده، اراده‌ای آهنین، عزمی راسخ و قلبی مملو از مهربانی، شبانه روز برای شکست این ویروس منحوس تلاش می‌کنند، به ویژه بانوان فداکار نظام سلامت که فشار مضاعفی را تحمل می‌کنند بهره می برم و به روان پاک بانوان شهید مدافع سلامت درود می‌فرستم و همدردی خود را با خانواده‌های آنان اعلام می‌دارم.
فراموش نکنیم که زنان برای گذار از این دوره سخت زندگی خود نیازمند آگاهی، هشیاری و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه هستند. لذا از همه عزیزان بویژه مسئولین سازمانهای دولتی و غیردولتی که شرایط بانوان ایران را در دوره کنونی درک نموده و همسران و مادران و خواهران و زنان هموطن خود را در عبور از این مرحله سخت یاری می‌کنند، نیز قدردانی می‌نمایم.
امید است در کنار سایر سازمان‌ها و نهادهای دست اندر کار که هم اکنون به تهیه سند ملی سلامت زنان همت گماشته اند، نه تنها در دوره همه گیری کووید ۱۹ بلکه در هر زمان دیگر برای همه اقشار زنان کشور، در هر نقطه جغرافیایی از کشور عزیزمان، گام‌های مؤثری در ارتقا سلامت همه جانبه جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی آنان برداریم.
برچسب ها: کرونا زنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها