به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۴ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۲۳۶۴۶۷

صعود قیمت دلار و گرانی تا کجا ادامه دارد؟

صعود قیمت دلار و گرانی تا کجا ادامه دارد؟
گروه اقصادی: افزایش چشمگیر قیمت دلار از ابتدای هفته موجب شده این روزها صدای اعتراض مردم از گرانی‌ها بیشتر از همیشه شنیده شود. از تاکسی و بازار گرفته تا ادارات و محافل خانوادگی. حالا همه‌جا بحث گرانی ارز و تاثیر آن روی بازار انواع کالا است.
افزایش قیمت‌ها مردم را آنقدر مستاصل و نگران کرده که هر روز چشم به تابلوی صرافی‌ می‌دوزند تا بتوانند محاسبه کنند در روزهای آینده قرار است سفره‌هایشان چقدر کوچک‌تر شود.
در ادامه واکنش تعدادی از مخاطبان را نسبت به اخبر مربوط به نرخ ارز در هفته اخیر می‌خوانید:
« تورو خدا پایین بیارین سکه و ارز رو. همه بیچاره شدیم مسئولین و رییس‌جمهور به فکر قشر ضعیف باشید چرا هیچ‌کس حرف‌های ما رو گوش نمیده؟ مسکن گرون، دلار گرون، قدرت خرید زیر صفر… ٱخه ما چه گناهی کردیم؟ اجاره گرون، مرغ گرون، گوشت گرون. فکرمردم باشید تورو خدا دیگه خسته شدیم»
« یه عمر شده می‌گید دلار نخرید ولی تنها چیزی که دیدیم افزایش قیمته»
« قبلاً رسانه‌ها از جمله صدا وسیما دلار۱۰۰۰تومن بالا می‌رفت انتقاد می‌کردن، گزارش میدانی می‌گرفتند، کارشناسی میکردند…حالا انگار به صدا وسیما دستور دادن که کاری به کار ارز نداشته باشه.»
« ما که آهی در بساط نداریم بی خیال دلار ودرهم …خوش به حال پول‌دارها هر روز با افزایش نرخ دلار ثروتشون چند برابر میشه»
« تا وقتی که بانک مرکزی پول بدون پشتوانه چاپ می‌کند ، دلار هم بالا می‌رود»
« همتی کارش همینه گاه گاهی توی تلویزیون ظاهر بشه بگه نگران نباشید»
« بد نیست به آرشیو نگاهی بیندازید! وقتی دلار ۴ تومان شد یا وقتی به مرز ۱۰ تومان رسید و یا وقتی مرز ۱۵ را رد کرد و همینطور ۲۰ و ۲۴ و ۳۰ ، هر بار هم گفتند این جو روانی است و واقعی نیست و … اگر کسی باور کند در ساده لوحی به کمال رسیده است»
« سپردن کارهای بزرگ به ادم‌های کوچک. نابودی شایستگی و شایسته سالاری و عدم تعامل با دنیا، نتیجه شرایط وحال و روز ایران است»
« حبابه!خدا رحمت کنه پدر کسی را که کلمه حباب را اختراع کرد. اگر کلمه حباب نبود مسئولین کشور ما می‌خواستن چی بگن؟ مرغ حبابه، برنج حبابه، ماشین حبابه، تخم مرغ حبابه، حبوبات حبابه…»
« متاسفم برای کشوری که آینده‌ش درگیر انتخابات آمریکاست.»
انتظارات و پیشنهادات مردم در گرانی
اگرچه نگرش‌ها به وضعیت و آینده بازار ارز متفاوت است اما حالا دیگر برخلاف هفته‌های پیش که عده‌ای منتظر افزایش و عده‌ای منتظر کاهش بودند، نیست و به نظر می‌رسد متاسفانه انتظارات نسبت به آینده دلار کاملا منفی است. حالا برخی هم پیشنهاداتی برای کنترل قیمت دلار مطرح می‌کنند که تعدادی از آن‌ها در ادامه آمده است:
«واقعیت این است که در چنین فشارهای حداکثری از یک سو و عدم بازنگری در سیاست خارجی خودمون، نباید توقع بهبود داشت. بطور کل هدف آمریکا اینه که اوضاع روزبه روز بدتر بشه و هرگونه روزنه جدیدی هم که ایجاد بشه، با رصد کامل اون رو هم مسدود می‌کنه. من باور دارم که جنگ اقتصادی است. البته خودمون هم خیلی اشتباه داریم چون تعداد کشورهایی که با چنین مشکلات بزرگی مواجه‌اند محدود و خاص است. پس در این دنیای نابرابر هم میشه خوب زندگی کرد اگر بلد باشیم»
« چرا دولت برای کاهش فشار بر دلار مثل سال‌های قبل به بازار سکه عرضه نمی‌کنه؟! از وکلای ملت می‌خواهیم حداقل کنترل بانک مرکزی رو از دولت بگیرید.»
« باید خریدن دلار رو فقط برای دانشجویان یا مریض‌هایی که می‌خوان برای مداوا برن خارج ازکشور و یا تجارو کسانی که واقعا دلار لازمشونه مجاز اعلام کنن و برای بقیه افرادی که قصدشون التهاب وگرانی دربازار ارز است این خرید و فروش رو ممنوع اعلام کنن.»
« بنظرم اگر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شود ظرف یکی دو روز قیمت دلار پایین می‌آد. چون نظر او برگشت به برجام و متعاقب آن آزاد شدن صادرات نفتی ایران هست»
« تا با امریکا و با دنیا رابطه برقرار نکنیم و از کسایی که نباید حمایت کنیم حمایت بکنیم روزگارمون از اینی که هست هم بدتر خواهد شد»
« تا خبر بنیادی از کاهش تنش مخابره نشه، هیچ عاملی نمیتونه نرخ رو بشکنه»
« اگر دولت برای پوشش هزینه‌های سوء مدیریت ساختاری خود مجبور به تولید ریال نباشد قیمت‌ها ثابت می‌مانند ودلار هم به قیمت خودش. اگر رشد منفی ۲۵ درصد در مجموع هفت سال گذشته و رشد هفت برابری پایه پولی را حساب کنیم می‌بینیم نتیجه همین می‌شود. دولت یا حاکمیت باید از فربه سازی خود دست بردارد و فقط نظارت و استانداردسازی بکند، شفافیت و زمینه رقابت سالم را ایجاد کند و دخالت هم نکند»
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: گرانی دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها