به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۴ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : ۲۳۶۴۷۲

هجوم به بازار جهانی برای احتکار مواد غذایی!

هجوم به بازار جهانی برای احتکار مواد غذایی!
گروه اقتصادی: خریداران کالاهای کشاورزی از قاهره گرفته تا اسلام آباد، به دلیل نگرانی از مختل شدن تامین مواد غذایی بر اثر شیوع ویروس کرونا، به خرید از بازار جهانی پرداخته اند.
اردن میزان زیادی گندم ذخیره کرده و مصر که بزرگترین خریدار گندم در جهان است، دست به اقدام غیرمعمولی زده و در زمان برداشت داخلی، وارد بازارهای بین المللی شده و خریدش را از آوریل بیش از ۵۰ درصد افزایش داده است. تایوان اعلام کرده که ذخایر غذایی استراتژیک خود را تقویت خواهد کرد و چین سرگرم خرید برای تامین خوراک دام است.
خریدهای زودهنگام نشان می دهد چطور کشورها تلاش می کنند از خود در برابر نگرانیها پیرامون مختل شدن فعالیت بنادر و آسیب دیدن تجارت جهانی بر اثر شیوع ویروس کرونا محافظت کنند. این پاندمی زنجیره تامین مواد غذایی که تاکنون به اندازه تقاضا، ذخیره سازی می کرد را تحت تاثیر قرار داده و قفسه های خالی فروشگاهها در سراسر جهان باعث شده که مصرف کنندگان عادتهای خریدشان را تغییر دهند.
به گفته تحلیلگران بانک امریکا، کووید ۱۹ مصرف کنندگان را وادار کرده رویکرد محافظه کارانه تری را در پیش بگیرند و در نتیجه مواد بیشتری را به عنوان احتیاط در برابر کمبودهای احتمالی عرضه ذخیره می کنند.
شماری از عوامل به افزایش قیمتها برای ذرت، گندم و سویا افزوده که شامل وقوع سیل در چین و افزایش خرید این کشور برای تامین تعهداتش تحت توافق تجاری با آمریکا بوده است. اما منابع آگاه ماه گذشته اظهار کردند پکن می خواهد با درسهایی که از پاندمی گرفته است، اطمینان حاصل کند که ذخایر کافی برای تحمل مشکلات عرضه دارد.
عبدالرضا عباسیان، اقتصاددان ارشد فائو در این باره گفت: برخی از کشورها تصمیم گرفته اند خرید غذایی خود را جلو بیاندازند تا تامین مواد مورد نیازشان را در صورت اختلالات به وجود آمده بر اثر پاندمی ویروس کرونا تضمین کنند. تنها شماری از کشورها مانند مصر و پاکستان به دنبال افزایش ذخایر استراتژیک خود هستند اما این کشورها دلایل دیگری هم برای انجام این کار دارند که شامل دسترسی به ارز خارجی، میزان عرضه داخلی و ضرورت کنترل قیمتهای داخلی است.
اما برداشت محصول در ترکیه و مراکش به نیاز این کشورها برای افزایش واردات افزوده است. عباسیان در مصاحبه تلفنی از رم به بلومبرگ گفت: بسیاری از کشورها ممکن است اکنون خرید کنند اما ممکن است در سال نو خرید کمتری داشته باشند زیرا به آن نیازی نخواهند داشت. ممکن است چنین اتفاقی بیافتد به خصوص که شرایط گندم زمستانه مطلوب نیست و اگر صبر کنند، قیمتها ممکن است افزایش بیشتری پیدا کند.
قیمتهای کالاهای کشاورزی با افزایش خرید کشورها رو به رشد است. زیرشاخص کشاورزی بلومبرگ که معاملات کالاهای کشاورزی مهم را اندازه می گیرد، از ژوئن ۲۰ درصد صعود کرده است.
به گفته مدیرعامل یک شرکت شکر و اتانول برزیلی، قیمتهای شکر با اقدام چین در ذخیره سازی، افزایش پیدا کرده است. روند ذخیره سازی چین در سال میلادی آینده ممکن است تشدید شود. این کشور که بزرگترین واردکننده هر کالایی از نفت خام گرفته تا سنگ آهن و سویا در جهان است، در راستای برنامه پنج ساله خود قصد دارد میزان ذخایر دولتی را افزایش دهد.
این خرید بیشتر مورد استقبال تولیدکنندگان قرار گرفته که شاهد افت تقاضا برای کالاها به دلیل مختل شدن حمل و نقل بر اثر کرونا بوده اند. خرید چین به معنای آن است که صادرکنندگان غله و دانه روغنی در آمریکا با صادرات به این کشور، بیشترین درآمدزایی را در چند سال اخیر خواهند داشت.
برچسب ها: مواد غذایی گندم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها