به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۷ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۲۳۶۷۸۶

گره رابطه ایران و آمریکا کور است

گره رابطه ایران و آمریکا کور است
گروه سیاسی: زمان زیادی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در ایالات‌ متحده باقی نمانده است. این روزها رقابت بین دونالد ترامپ و جو بایدن به یکی از داغ‌ترین مسایل جهان تبدیل شده است. مشخصا ایران هم نگاهی خاص به این اتفاق مهم دارد و حتی به نظر می رسد غالب ایرانی‌ها به امید برنده شدن نامزد دموکرات هستند تا بلکه از تنگناهایی که در این چند سال متحمل شده‌‌اند، رهایی پیدا کنند.
یك دیپلمات پیشین کشورمان در این‌باره اظهار داشت:  درباره رابطه ایران و آمریکا باید به این مساله اشاره کرد که کلید مذاکره در دست ایران است. اما این را باید در نظر داشت که اساسا جمهوری‌اسلامی با موجودیت اسرائیل مشکل دارد و ایالات‌متحده هم مدافع اصلی و سفت و سخت اسرائیلی‌ها است. به همین دلیل احتمال برقرای فضای تعاملی بین ایران و آمریکا احتمالی محال است و نمی‌توان برای پایان تنازع این دو کشور امیدی داشت.
فریدون‌ مجلسی افزود: مردم ایران در انتخابات ۹۶ و ۹۲ به دولتی رای دادند که با شعار برداشتن تحریم‌‌ها به واسطه حل مناقشه‌ هسته‌ای از مردم رای گرفت. مشکل این است که برچیده شدن تحریم دو شرط مهم آمادگی برای مذاکره و همچنین برقرای تعامل با نظام بین‌الملل را دارد. اما جریانی در داخل کشور که خود را برابر دولت فعلی می‌‌داند، با این دو اصل مخالفت شدیدی دارد و به راحتی می‌تواند علیه برنامه‌های سیاست‌خارجی مانع‌تراشی کند.وی همچنین توضیح داد: البته در صورتی که ترامپ در رقابت با بایدن شکست بخورد و دموکرات‌ها راهی کاخ‌سفید شوند،‌ فضا برای مذاکره غیرمستقیم بین ایران و آمریکا فراهم خواهد شد و حتی می‌توان به بازگشت آمریکا به برجام امیدوار بود. به هر حال رفتار بایدن نسبت به رفتار ترامپ منطقی‌تر است و او تمایلی به ادبیات تهاجمی ندارد.فریدون مجلسی در پایان گفت: گره رابطه ایران و آمریکا کور است و به همین دلیل برقراری هر نوع تعاملی دشوار به‌نظر می‌رسد.

 
مرجع : اعتمادآنلاین
برچسب ها: آمریکا ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها