کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فقرای‌ شهری ماسک ندارند

روزنامه همشهری , 28 مهر 1399 ساعت 9:15


گروه جامعه: «تذکرهای ارشادی» رویکرد نیروی انتظامی در یک هفته گذشته برای برخورد با کسانی بوده است که قوانین و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند؛ رانندگان تاکسی، اتوبوس و تاکسی‌های اینترنتی و نیز کسبه‌ای که واحدهای آنها پرتردد بوده‌اند و به‌ نظر مسئولان بهداشتی پرخطر. با گذشت یک هفته از اعمال تذکرات لسانی، پلیس پایتخت کم‌کم خود را آماده برخورد قانونی با کسانی می‌کند که از اجرای قوانین بهداشتی سر باز می‌زنند؛ این را فرمانده انتظامی پایتخت در نشست مشترک با فرمانده ستاد استانی مقابله با کرونای استان تهران می‌گوید و از قاطعیت نیروی انتظامی در برخورد با قانون‌شکنان کرونایی خبر می‌دهد: «ماموران پلیس در همه رده‌های انتظامی در یک هفته گذشته به شکل ارشادی از افرادی که ماسک استفاده نکرده یا قوانین بهداشتی را رعایت نمی‌کردند، خواستند به قانون احترام بگذارند، اما به‌زودی این رویه تغییر کرده و وارد مرحله برخورد انتظامی با متخلفان خواهیم شد.» آن‌طور که سردار حسین رحیمی به خبرنگاران می‌گوید، در یک هفته گذشته افراد بسیاری مشمول تذکرات کرونایی پلیس شده‌اند: «بیش از ۶۷هزار مورد تذکر به رانندگان تاکسی و اتوبوس، عابران و مسافران مترو که ماسک نداشتند داده شده است. از ۷۹۲۱واحد صنفی بازدید و به ۵۶۰۰واحد تذکر داده شده و درنهایت ۲۷۵واحد صنفی که به تذکرات توجه نکردند نیز پلمب شدند.» به گفته رئیس پلیس پایتخت، پلیس راهور به شکل محدود رانندگان وسایل نقلیه عمومی را که به تذکرات توجه نکرده بودند جریمه کرده است: «پلیس راهور ۴۲راننده وسیله نقلیه عمومی که قوانین بهداشتی را رعایت نکرده بودند، اعمال قانون کرده است. اعمال قانون این افراد در پرونده تخلفات رانندگی ثبت شده و متخلفان باید جرایم ثبت شده را پرداخت کنند.»

آغاز تدریجی برخوردهای انتظامی
سردار حسین رحیمی از ورود این نیرو به فاز جدی‌تر و قاطعانه‌تر برخورد با متخلفان کرونایی در روزهای آینده خبر می‌دهد و با بیان اینکه روند ارشاد متخلفان همچنان ادامه دارد، می‌گوید: «پلیس تا چند روز آینده به فرایند ارشاد متخلفان از قوانین بهداشتی ادامه می‌دهد. مأموران انتظامی در رده‌های تخصصی پلیس دستورالعمل برخورد با تخلفات کرونایی را دریافت کرده‌اند. به‌تدریج و با حضور نماینده وزارت بهداشت متخلفان اعمال قانون خواهند شد.» هرچند رئیس پلیس تهران زمان دقیقی را برای اجرای سختگیرانه اعمال جریمه متخلفان ارائه نکرد، اما به ‌نظر می‌رسد نقاطی که باید از سوی نیروی انتظامی کنترل شود، هنوز به شکل شفافی برای پلیس مشخص نشده است. سردار رحیمی این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: «باید بررسی شود بیشترین نقاطی که قوانین بهداشتی رعایت نمی‌شود، دقیقا کجاست. این موارد را وزارت بهداشت باید مشخص کند تا مأموران انتظامی با تمرکز بیشتری بر نقاط پرخطر و نحوه اجرای پروتکل‌ها نظارت کنند.»

چرا دورکاری در تهران به‌درستی اجرا نمی‌شود؟
در همین حال، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران نیز از نبود اختیارات کافی در این ستاد برای اعمال قوانینی که به کاهش شیوع بیماری در پایتخت کمک کند، خبر می‌دهد. علیرضا زالی در پاسخ به سؤال همشهری درباره اینکه چرا دورکاری بسیاری از اداره‌های دولتی با وجود قرمز بودن وضعیت تهران لغو شده، می‌گوید: «تاکنون اختیار دورکاری به شکل واقعی به ستاد استان تهران داده نشده است. هم ستاد تهران و هم استاندار تهران از ابتدا خواهان دورکاری کارمندان دولت و بخش خصوصی بودند؛ چراکه اعتقاد داریم هر اندازه که تردد و عبور و مرور در شهر کم شود، احتمال شیوع بیماری نیز کمتر می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «پیشنهاد ما دورکاری ۵۰درصد کارمندان دولت با پوشش کارمندان بخش خصوصی بود. اجازه این کار تاکنون به ما داده نشده است و تنها با دورکاری یک‌سوم کارمندان در قالب گروه‌های ۱۵گانه پرخطر موافقت شده است.»

راننده‌های شخصی جریمه نمی‌شوند
فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران در ادامه نگرانی برخی شهروندان درباره جریمه شدن در خودروهای شخصی خود را بی‌مورد دانست و تأکید کرد، رانندگانی که با خانواده در خیابان تردد می‌کنند به‌دلیل نداشتن ماسک در خودرو جریمه نمی‌شوند: «کسانی که در خودروی شخصی خود هستند یا با خانواده در داخل خودرو حضور دارند، درصورت نداشتن ماسک جریمه نمی‌شوند. این افراد درصورت پیاده شدن از خودرو باید ماسک بزنند و درصورت نداشتن آن با اعمال قانون روبه‌رو می‌شوند.» زالی وجود ابهام در پروتکل‌های ابلاغی را موضوعی عادی دانست و با تأکید بر اینکه در نشست‌های تخصصی با کارشناسان به ابهام‌ها و سؤالاتی که وجود دارد، پاسخ داده می‌شود، می‌گوید: «کنترل بیماری تنها نیاز به کمک مردم ندارد. مسئولان هم باید با همه ظرفیت پای کار بیایند و به‌گونه‌ای عمل کنند که بتوانیم شیوع بیماری را در پایتخت مدیریت کنیم.»

از حمایت‌های مالی برای ماسک تا انتقاد از بیمه‌ها
فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران از اینکه درصدی از مردم پایتخت به ‌دلیل مشکلات مالی توان خرید ماسک ندارند و به این دلیل در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند، خبر می‌دهد و معتقد است باید حمایت‌های مالی از سوی دولت برای تامین ماسک به شکل رایگان برای این گروه‌ها در نظر گرفته شود: «برای اقشار کم‌درآمد باید ماسک رایگان پیش‌بینی شود. با همین رویکرد طرح نذر سلامتی را اجرا و با کمک خیران حوزه سلامت و برخی دستگاه‌ها تا حدودی ماسک برای این گروه‌ها تهیه شده است، اما برای استمرار تامین ماسک و اقلام بهداشتی نیازمند حمایت‌های یارانه‌ای دولت هستیم.» زالی تأکید کرد: «بارها اعلام کرده‌ایم که هزینه تامین ماسک برای دولت بسیار کمتر از هزینه‌های درمان بیماران در بیمارستان‌هاست. تامین ماسک برای اقشار نیازمند باید در اولویت قرار بگیرد تا کانون‌های شیوع بیماری کنترل شود.» فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران از آرایش برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان در مقابله با کرونا انتقاد کرد و خواهان تغییر وضعیت این دستگاه‌ها منطبق با شرایط کرونایی کشور شد. زالی پوشش‌دهی بیمه‌ها از بیماران مبتلا به کرونا را نامناسب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «هم‌اکنون پوشش بیمه‌ها برای ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا مناسب نیست و سطح ارائه خدمات بیمه‌ای به این دسته از بیماران مانند دوران قبل از شیوع بیماری است که باید با تغییر وضعیت سیستم‌های بیمه‌ای به‌گونه‌ای عمل شود که هزینه‌های بیماری زیر پوشش بیمه قرار بگیرد.» او تأکید می‌کند ستاد ملی مقابله با کرونا باید نقش تازه‌ای برای بیمه‌ها در حمایت از بیماران مبتلا تعریف کند: «بسته پیشنهادی خود را برای پوشش بهتر بیمه‌ای بیماران مبتلا به کوویدـ۱۹ به وزارت بهداشت داده‌ایم و منتظریم ستاد ملی درباره بسته پیشنهادی و سهم‌دهی بیشتر به بیمه‌ها اظهارنظر کند.»


کد مطلب: 236872

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/236872/فقرای-شهری-ماسک-ندارند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir