کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نقد و بررسی صفحه نمایش پرچمداران برندهای مشهور موبایل

28 مهر 1399 ساعت 11:42

گروه تکنولوژی: صفحه نمایش هرچه بزرگتر، بهتــــر! این یک دیدگاه غلط است که در رابطه با صفحه نمایش وجود دارد؛ چرا که اصولاَ قبل از هرچیزی، بایستی به کیفیت یا رزولوشن و کیفیت رنگ و شفافیت صفحه نمایش توجه داشت.


تاچ و ال سی دی یا به اصطلاح دقیق‌تر تاچ اسکرین، یکی از قطعات موبایل بسیار مهم و فوق‌العاده حساس است. تقریبا تمام تجربه‌ی کاربری شما از یک گوشی به کیفیت صفحه نمایش و میزان دقت و حساسیت تاچ آن بستگی دارد. تاچ ال سی دی آیفون معمولا یکی از نقاط قوت این گوشی است که کاربران به آن اشاره می‌کنند؟ اما تفاوت آن با تاچ ال سی دی سامسونگ و هواوی چیست؟

تاچ صفحه نمایش چیست و چگونه کار می‌کند؟
قبل از هرچیز لازم است به این مسئله بپردازیم که اصولا تاچ و ال سی دی چیست و چگونه کار می‌کند. تاچ انواع مختلفی دارد که رایج‌ترین آن‌ها تاچ مقاومتی یا فشار و تاچ خازنی یا گرمایی هستند. نوع اول در اولین گوشی‌های لمسی بازار و نمایشگر دوربین‌های دیجیتال مورد استفاده قرار گرفت. نوعی که هم‌اکنون در صفحه نمایش تمامی گوشی‌های جدید استفاده می‌شود تاچ خازنی است.
در این فناوری لایه‌ی الکترود شفافی سطح پنل شیشه‌ای را می‌پوشاند. وقتی دست کاربر لایه‌ی بیرونی صفحه نمایش را لمس کند، لایه به الکتریسیته‌ی ساکن بدن کاربر واکنش می‌دهد. در این روند کمی انرژی الکتریکی به بدن کاربر نیز انتقال می‌یابد که نتیجه‌ی آن کاهش بار الکتریکی است. این کاهش توسط حسگرها تشخیص داده شده و مختصات آن به کنترلر ارسال می‌شود. کنترلر با استفاده از مختصات محل لمس شده را درک کرده و به گوشی اعلام می‌کند. صفحات لمس خازنی بر خلاف لمس فشاری تنها به پوست انسان یا قلم دارای شارژ الکتریکی واکنش می‌دهند.

تاچ ال سی دی آیفون
اپل از زمان آيفون 6 گونه‌ای از تاچ ال سی دی را در گوشی‌های آیفون به کار برد که در ابتدا تاچ فورس و بعدها 3D Touch یا تاچ سه‌بعدی نام گرفت. کاربران آیفون غیر از مدل‌های قدیمی و چند مدل اخیر (خانواده آیفون ۱۱) این امکان را دارند که با فشار آهسته و محکم صفحه نمایش گزینه‌های مختلفی را پیش روی خود داشته باشند. برای مثال، در گوشی هوشمند آیفون ۸ لمس آهسته‌ی یک لینک به پیش‌نمایش آن و لمس پرفشار آن به باز شدن لینک منتج می‌شود.

تعمیر صفحه نمایش و تاچ ال سی دی آیفون
یکی از رایج‌ترین دلایلی که کاربران آیفون برای آن به تعمیرکاران مراجعه می‌کنند، شکستگی نمایشگر است که اغلب به دلیل سهل‌انگاری کاربر اتفاق می‌افتد. متاسفانه هیچ‌وقت شکستگی مشمول گارانتی نبوده و نیست؛ اما این امکان وجود دارد که کاربر گوشی را بیمه کند تا در صورت بروز حادثه متحمل هزینه‌ی زیاد نشود. اگر شکستگی صفحه نمایش عمیق باشد، چاره‌ای جز تعویض کامل تاچ و ال‌سی‌دی نخواهد بود. این کار معمولا هزینه‌ی بالایی به همراه دارد و اگر قطعاتی که جایگزین می‌شوند از نوع اصلی نباشند اوضاع به حالت قبل برنخواهد گشت. اما در مواردی که شکستگی سطحی باشد می‌توان با صرف هزینه‌ی اندک و تعویض گلس روی تاچ و ال‌ سی‌دی آیفون مشکل را حل کرد. نکته‌ای که لازم است به آن اشاره کنیم، قابلیت True Tone در نمایشگرهای آیفون ۷ و مدل‌های جدیدتر از آن است. در این مدل‌ها پس از تعویض ال سی دی قابلیت مذکور از بین می‌رود و لازم است تعمیرکار با استفاده از پروگرمر ویژگی True Tone را بازگردانی کند.

تاچ ال سی دی سامسونگ


سامسونگ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان صفحه نمایش در جهان است. درصد بسیار زیادی از نمایشگرهای OLED که در گوشی‌های سامسونگ و سایر برندها از جمله آیفون استفاده می‌شود ساخت همین شرکت کره‌ای است. تمامی گوشی‌های پرچمدار سامسونگ از انواع نمایشگرهای OLED بهره می‌برند. خاصیت این نمایشگرها نسبت به ال سی دی ها نبود لایه‌ی اضافی جهت روشنایی صفحه است. سلول‌های نمایشگرهای OLED خود وظیفه‌ی روشنایی صفحه را برعهده دارند. این مسأله باعث باریک‌تر شدن گوشی‌ها و البته امکان اضافه کردن حسگر اثر انگشت اپتیکال یا اولتراسونیک زیر تاچ ال سی دی می‌شود. تنها تفاوت تاچ ال سی دی سامسونگ با تاچ ال سی دی آیفون را می‌توان فقدان قابلیت لمس سه‌بعدی دانست.

تعمیر تاچ ال سی دی سامسونگ
سامسونگ نیز درست مانند اپل از فناوری درون سلولی (In-Cell) در ساخت تاچ ال سی دی بهره می‌برد. در این فناوری، تاچ با ال سی دی آمیخته بوده و امکان تعویض جداگانه‌ی هریک وجود ندارد. بنابراین، چنان‌چه ال سی دی گوشی سامسونگ شما بشکند، برای تعمیر آن ملزم به تعویض کل مجموعه‌ی تاچ ال سی دی خواهید بود. در صورتی که خوش‌شانس باشید و فقط گلس روی نمایشگر یا فریم دور آن بشکند و آسیبی به تاچ ال سی دی وارد نشود، امکان تعمیر بدون هزینه‌ی بالا وجود خواهد داشت. تاگفته نماند گلسی که از آن صحبت می‌کند جدا از گلسی است که توسط کاربر برای محافظت بیشتر روی صفحه نمایش نصب می‌شود. گلس مورد بحث لایه‌ای تمام صفحه است که سرتاسر صفحه نمایش را در بر گرفته و معمولا لوگوی شرکت نیز روی آن درج می‌شود.

تاچ و ال سی دی هواوی


هواوی و برند زیرمجموعه‌ی آن که رتبه‌ی اول ساخت تلفن همراه در جهان را دارند در مدل‌های پرچمدار خود از نمایشگرهای OLED شرکت سامسونگ و در برخی موارد از صفحه نمایش های ساخت ال‌جی استفاده می‌کنند. در هر دو مورد کیفیت تصویر کاملا راضی کننده است و حساسیت و دقت تاچ نیز هرچند از تاچ سه‌بعدی اپل بی‌بهره است، با سایر برندها برابری می‌کند. متاسفانه یکی از عواملی که باعث افزایش قیمت تمام شده‌ی گوشی های پرچمدار می‌شود، تاچ و ال سی دی است. پنل‌های OLED نسبت به پنل‌های IPS قیمت بسیار بالاتری دارند. به همین دلیل است که معمولا در گوشی‌های میان‌رده‌ی اکثر شرکت‌ها از پنل IPS استفاده می‌شود. تنها سامسونگ به دلیل اینکه خودش سازنده‌ی این نوع صفحه نمایش است در برخی مدل‌های میان‌رده نیز از صفحه نمایش Super AMOLED بهره می‌گیرد.

تعمیر تاچ و ال سی دی هواوی
همان‌طور که اشاره شد هواوی سازنده‌ی نمایشگر نیست و این قطعه را از شرکت‌هایی مانند سامسونگ، ال جی و در مواردی BOE تهیه می‌کند. بنابراین، تاچ و ال سی دی هواوی نیز مانند سایر شرکت‌ها از نوع خازنی و فناوری ساخت آن درون سلولی است. در روند تعویض تاچ و ال سی دی هواوی باید دقت شود که در مواردی نیاز است گوشی از پشت باز شده و بورد کاملا آزاد شود تا به کانکتور دیجیتایزر دسترسی پیدا کنیم. در سایر موارد امکان باز کردن گوشی از جلو نیز وجود دارد. تشخیص این مورد با تعمیرکار است؛‌ اما در هر حالت باید دقت شود هنگام جدا کردن اتصالات پایه‌های اتصال کانکتور صفحه نمایش آسیب نبیند. این موضوع به خصوص در مورد گوشی‌های ساخت شرکت‌های چینی که بوردها و اتصالات ضعیف‌تری دارند، حائز اهمیت است.

کلام آخر
در گوشی‌های پرچمدار به دلیل بزرگ‌تر شدن باتری‌ها و نیاز به کاهش ضخامت دستگاه، تمامی مدل‌ها از نوع OLED بوده و تاچ و ال سی دی آن‌ها در هم آمیخته است. بنابراین، چنانچه صفحه نمایش دچار شکستگی عمیق شود، باید کل مجموعه تعویض گردد.
حتی اگر خدای ناکرده، دچار شکستگی صفحه نمایش هم شدید، نگران نباشید!! فروشگاه قطعات موبایل سورن استور به پشتوانه نیروهای متخصص و متعهد و به پشتوانه تلاشهای گسترده‌ی خود، آماده ارائه انواع قطعات موبایل، از جمله صفحه نمایش و تاچ ال سی دی و باتری موبایل اورجینال به سراسر کشور می‌باشد. با فروشگاه قطعات موبایل و تاچ ال سی دی سورن استور از تعویض قطعات موبایل هراس نداشته باشید و با مناسبترین قیمت ممکن، خیالتان را از داشتن قطعات موبایل اورجینال، راحت کنید.
 


کد مطلب: 236931

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/236931/نقد-بررسی-صفحه-نمایش-پرچمداران-برندهای-مشهور-موبایل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir