کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکسن مشکلی را از بین نخواهد برد

29 مهر 1399 ساعت 9:41


گروه علمی: مدیر آزمایشگاه بهداشت عمومی ایالت نوادای آمریکا گفت: واکسن ها هرگز برای هر ویروسی ۱۰۰ درصد موثر نیستند، بنابراین باید به این نکته توجه داشت که واکسن مشکل را "از بین نخواهد برد" پس باید تلاش کنیم تا در این زمینه با انجام سایر اقدامات اصولی بهداشتی دیگر به حل مشکل کرونا کمک کنیم.دکتر "مارک پاندوری"  در پاسخ به این سوال که آیا ابتلای مجدد افراد به بیماری کووید ۱۹ وجود دارد؟ گفت: ابتلای دوباره افراد به بیماری کووید ۱۹ وجود دارد اما اینکه چند درصد از افراد بهبود یافته دوباره ممکن است به این بیماری مبتلا شوند به طور دقیقی مشخص نیست.وی با بیان اینکه یافته های ما نشان می دهد که یک عفونت قبلی ممکن است لزوما در برابر عفونت آینده محافظت نکند، اظهار کرد: احتمال عفونت مجدد می تواند پیامدهای قابل توجهی در درک ما از ایمنی کووید ۱۹ داشته باشد.این دانشیار پاتولوژی و پزشکی آزمایشگاهی دانشکده پزشکی رینو دانشگاه نوادا با بیان اینکه مبتلایان مجدد به کووید ۱۹ می تواند دارای فرم های مختلفی از ابتلای مجدد به این بیماری شوند اظهار کرد: برخی از افراد عفونت دوم ضعیف تری دارند، برخی همانند عفونت اول و برخی نیز بالاتر. اما توصیه اکید ما این است که حتی افرادی که بهبود یافته اند باید به رعایت نکاتی درباره فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک صورت و شستن مرتب دست ادامه دهند.پاندوری در پاسخ به این سوال که آیا پس از ابتلای افراد به کووید ۱۹، آنتی بادی های ترشح شده در بدن انسان نمی توانند مانع از ابتلای مجدد افراد به این بیماری شوند؟ گفت: آنتی بادی ها دفاع اصلی بدن در برابر ویروس ها نیستند. سلول های T نقش بسیار بزرگی در مقاومت مجدد بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها دارند. آنتی بادی ها برای برخی از عفونت های ویروسی می توانند مدت طولانی "فعال" باشند اما به نظر می رسد برای ویروس های کرونا دیگر بیش از چند سال دوام نخواهند داشت.
 

مدیر آزمایشگاه بهداشت عمومی ایالت نوادای آمریکا در واکنش به این سوال که این صحبت شما بدین معناست که نمی توان واکسن موثری را برای کرونا در نظر داشت؟ به ایسنا گفت: خیر چنین چیزی نیست. واکسن ها حتی در برخی موارد می توانند از ایمنی طبیعی بدن ناشی از تولید آنتی بادی ها قوی تر عمل کنند.  واکسن ها می توانند متمرکز و تقویت شوند.وی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره این موضوع که چگونه ویروس در طولانی مدت بر ما تأثیر می گذارد و آیا ممکن است برای واکسن ها و ایده هایی مانند "ایمنی گله" تأثیراتی داشته باشد؟ گفت: "مصونیت یا ایمنی گله" فقط در طی یک دوره طولانی مدت و با واکسن ایجاد می شود اما در مجموع  این یک استراتژی مناسب برای حل این بحران در میان مدت نیست.پاندوری با تاکید بر اینکه در شرایط کوتاه مدت مناسب‌ترین استراتژی‌ها همان اصول اولیه رعایت فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی، استفاده از ماسک، اجتناب از حضور در مکان های شلوغ و شست و شوی مرتب دست‌ها، است افزود: من فکر می کنم مردم از انجام اینگونه اقدامات دیگر خسته شده اند، اما باید بپذیریم این اقدامات اصولی در حال حاضر تنها کارهایی هستند که در برابر این ویروس موثر هستند.این دانشیار پاتولوژی و پزشکی آزمایشگاهی دانشکده پزشکی رینو دانشگاه نوادا با اشاره به اینکه ویروس تنها در صورتی می تواند بر ما پیروز شود که به دیگری منتقل شود اظهار کرد:  اگر نگذاریم ویروس بین افراد حرکت کند، قطعا از بین خواهد رفت بنابراین اصول «فاصله گرفتن»، «پوشیدن ماسک»، «شستن دست ها» و «پرهیز از حضور در ازدحام جمعیتی» تنها راهکارهای فعلی غلبه بر ویروس کروناست هرچند که علم در حال یادگیری بوده و قطعا در آینده پاسخ های صحیح تری را ارائه خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی واکسن کووید ۱۹ تولید و در دسترس همگان قرار خواهد گرفت و آیا اصولا چنین واکسنی موثر خواهد بود؟ به ایسنا گفت: پیش بینی می کنم واکسن در اوایل سال ۲۰۲۱ در دسترس همگان باشد. این واکسن قبل از سال به احتمال زیاد تولید خواهد شد، اما تهیه و توزیع آن تا سال آینده زمان خواهد برد.پاندوری درباره اثرگذاری واکسن کرونا نیز کفت: اثر بخشی واکسن کرونا سوال بزرگی است که این روزها در جوامع علمی مطرح است. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که واکسن ها هرگز برای هر ویروسی ۱۰۰ درصد موثر نیستند، بنابراین باید به این نکته توجه داشت که واکسن مشکل را "از بین نخواهد برد" پس باید تلاش کنیم تا در این زمینه با انجام سایر اقدامات اصولی دیگر که مطرح شد به حل این مشکل کمک کنیم.
 مدیر آزمایشگاه بهداشت عمومی ایالت نوادای آمریکا ادامه داد: واکسن ها واکنش های ایمنی بدن هستند که با تأمین ویروس شکسته یا قسمت های خاصی از ویروس به سیستم ایمنی ایجاد می شوند.  آنها می توانند واکنشهای بسیار خاص و قدرتمندی باشند و در بعضی موارد بهتر از مصونیت طبیعی هستند.وی در پایان درباره آینده این ویروس نیز گفت: به نظر می رسد ویروس کرونا در حال حاضر مسری تر شده است و حتی برای کمی ضعف در فاصله گرفتن، ما را نمی بخشد. من فکر می کنم ویروس در پاییز و زمستان سال ۲۰۲۰ یک مشکل جدی خواهد بود و انتظار می رود در اواسط سال ۲۰۲۱ این بیماری در دنیا کنترل شود.


کد مطلب: 237039

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/237039/واکسن-مشکلی-بین-نخواهد-برد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir