به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۹ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : ۲۳۷۱۶۶

خروج سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم

خروج سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم
گروه بین الملل: آمریکا قصد دارد سودان را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج کند و تمام تحریم‌هایی که علیه آن وضع شده را لغو کند. به گفته ترامپ، سودان خطای خود در حمایت از تروریسم را می‌پذیرد و به قربانیان حملات تروریستی غرامت می‌پردازد.دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، در پیامی توییتری گفت که دولت سودان به دنبال جدالی چند ساله قبول کرده است که به قربانیان حملات تروریستی مبلغ ۳۳۵ میلیون دلار بپردازد.ترامپ این تصمیم سودان را "گامی بزرگ" خواند که باعث می‌شود نام این کشور از لیست کشورهای حامی تروریسم حذف شود.
آمریکا در سال ۱۹۹۳ سودان را به ارتکاب "تروریسم دولتی" متهم کرد و آن را از حامیان اصلی تروریسم در سطح جهان دانست. در دهه ۱۹۹۰ سودان از مخفیگاه‌های اصلی اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده بود.خارج شدن از لیست کشورهای حامی تروریسم به انزوای سیاسی سودان پایان می‌دهد و به این کشور فقیر امکان می‌دهد از مزایای اقتصاد بین‌المللی مانند کمک‌های صندوق بین‌المللی پول و بنیادهای مالی دیگر استفاده کند. افزون بر این سودان می‌تواند با سهولت بیشتری سرمایه‌های خارجی را جذب کند.با این‌که ترامپ در پیام توییتری خود در رابطه با سودان از اسرائيل نامی نبرده است، اما توافقی که با دولت سودان صورت گرفته، بخشی از تلاش آمریکا برای پیشبرد روند صلح میان اسرائيل با کشورهای عربی مسلمان است.
سودان باید به قربانیان حملات تروریستی به سفارت‌خانه‌های آمریکا در تانزانیا و کنیا در سال ۱۹۹۸ غرامت بپردازد. عاملان دو حمله یادشده اعضای شبکه تروریستی القاعده بودند.سودان از سالیان دور از بحران اقتصادی رنج می‌برد و اکنون پرداخت مبلغی هنگفت به آمریکا برای این کشور دشوار خواهد بود. از زمان سقوط رژیم  عمر البشیر سودان می‌کوشد با بازگشت به جامعه جهانی به زندگی اقتصادی رونق ببخشد.

 
برچسب ها: سودان آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها