به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۳۰ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۲۳۷۲۲۴

دلواپسان در آماده‌باش سياسي قرار دارند

دلواپسان در آماده‌باش سياسي  قرار دارند
گروه سیاسی: جلال میرزایی؛ فعال سیاسی اصلاح‌طلب در روزنامه آرمان ملی نوشت: منتقدان دولت و دلواپسان در آماده‌باش سياسي و رسانه‌اي قرار دارند که به محض مطرح شدن هرگونه سخن و موضعي از سوي رئيس‌جمهور و يا اعضاي دولت که به مذاق آنان خوش نمي‌آيد، ده‌ها و صدها فايل صوتي، تصويري و حتي کليپ آماده به منظور تخريب دولت در فضاي مجازي منتشر مي‌کنند و به دنبالش با تهيه انبوهي از مصاحبه‌ها، گزارش‌ها، يادداشت‌ها و مقالات بر شدت موج‌سواري سياسي و رسانه‌اي عليه دولت دامن مي‌زنند و از هر طرف آتشي که اين دلواپسان از قبل تهيه کرده اند را بر سر رئيس‌جمهور مي‌ريزند.
آنان با استفاده از رسانه‌هاي متبوع و تريبون‌هاي خاص خود  و نيز ساماندهي هزاران کاربر، ضمن بيان مستمر و حتي سياه‌نمايي بيشتر مشکلات عديده کشور و به دنبالش تاکيد بر ناکارآمدي و بي‌کفايتي دولت، اينگونه وانمود مي‌کنند که اين حضرات دغدغه جز مشکلات اقتصادي و معيشتي مردم را ندارند و تمام تکاپوي سياسي و رسانه‌اي آنها به منظور تخريب دولت صرفا نگراني از آينده اقتصادي و معيشتي مردم به‌واسطه افزايش نرخ کالاهاي اساسي، کاهش ارزش پول ملي و کوچک‌تر شدن سفره‌هاي مردم است. پيرو اين نکته دلواپسان پس از اظهار نگراني، انتقاد از دولت و به خصوص حمله و تخريب به شخص رئيس‌جمهور در يک تغيير موضع و رفتاري قابل تأمل بر روي اين پيام ويژه تمرکز مي‌کنند که منشأ مشکلات و نابساماني‌هاي کشور به «مذاکره» ايران با ايالات متحده آمريکا و برجام نسبت دهند.
از اين رو است که کليد واژه دلواپسان طي چند هفته اخير براي حمله و توهين به دولت، تلاش روحاني براي مذاکرات مجدد با ايالات متحده آمريکا و احياي برجام است. لذا اين دلواپسان سعي مي‌کنند سکه 16 ميليون توماني، دلار 32 هزار توماني، افزايش نجومي قيمت‌ها در بازار خودرو، قيمت سرسام آور مسکن، زمين، اجاره بها، نبود يا کمبود برخي کالاهاي اساسي، سير صعودي تورم، تشديد رکود، بيکاري و بسياري ديگر از مسائل را به گردن برجام و مذاکره بيندازند.
دلواپسان بدون آسيب شناسي و بررسي عميق و در عين حال دقيق عملکرد و کارنامه وزارتخانه ها و دولت روحاني و همچنين ارائه برنامه پيشنهادي درست و کاربردي به منظور اصلاح برخي عملکردهاي غلط دولت، صرفاً و صرفاً تمرکز خود را تخريب رئيس جمهور و به‌خصوص رويکرد وي در خصوص مذاکره با آمريکا قرار داده‌اند؛ منتقدان دولت در اين راستا مستمر بر اين نکته تاکيد دارند که «مذاکره»، يعني «سازش» و «سازش» يعني «تسليم کشور» و بر همين مسير ريل‌گذاري خود مي‌کوشند که اين گزاره را به مردم بقبولانند.
اما به راستي دلواپسان و منتقدان دولت از اين مشي و منش سياسي خود به دنبال چه هستند؟ به واقع اين جريان از چه چيزي نگران است؟ دلواپسان چه چيزي هستند که بعد از يک هفته تخريب، توهين و هتاکي به دولت و شخص رئيس‌جمهور دست به برگزاري همايشي براي تکميل اين تخريب‌ها و توهين‌ها زده‌اند؟ پاسخ اين سوال چندان دشوار نيست. چرا که مروري بر عملکرد اين جريان در استفاده از پاره‌اي از مقدسات مذهبي و ديني و استفاده از شعار مرگ بر آمريکا و استکبار ستيزي در جهت تخريب و کنار گذاشتن رقباي خود در عرصه سياست و به‌خصوص در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري 1400، مي‌تواند به روشن‌تر شدن ابعاد دلايل و اهداف پشت پرده اين نگراني‌ها و تکاپوهاي دلواپسان و منتقدان دولت کمک کند. لذا مي‌توان اينگونه برداشت کرد که اين دلواپسان نگران احياي برجام و رونق مجدد گفتمان مذاکره طي هفته‌هاي بعد از برگزاري انتخابات ايالات متحده آمريکا هستند. دلواپسان به خوبي مي‌دانند که رئيس‌جمهور در استفاده از فرصت پيروزي جو بايدن به منظور مذاکره مجدد با آمريکا و احياي برجام براي لغو تحريم‌ها، تعديل مشکلات کشور به خصوص در حوزه معيشتي و اقتصادي و در نهايت بهبود وضعيت مردم درنگ نخواهد کرد.
چراکه همين منتقدان دولت به خوبي مي دانند دولت حسن روحاني به شدت نگران بغرنج تر شدن وضعيت معيشتي و تشديد چالش‌هاي اقتصادي ملت است؛ رئيس‌جمهور به عنوان رئيس قوه مجريه در جريان آمار و ارقام درآمدهاي مردم است؛ در جريان مطالبات مردم براي بهبود وضعيت کشور است؛ در جريان بحران‌هاي اجتماعي و امنيتي ناشي از تداوم اين شرايط و هزاران مسئله ديگر است. بنابراين حسن روحاني با درک اين شرايط و چالش‌ها به دنبال يافتن راهي براي برون رفت از اين مشکلات است. پس شک نکنيد که روحاني در صورتي که فرصتي پيش آيد از آن نهايت استفاده را براي بهبود وضعيت کشور خواهد کرد. چون دلواپسان مي‌دانند که پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري سال 96 مديون بهبود وضعيت اقتصادي و معيشتي ويران شده کشور توسط دولت دهم و شخص محمود احمدي‌نژاد بود که در سال هاي 94 و 95 با استفاده از ابزار مذاکره و برجام ترميم پيدا کرد.
پس اين منتقدان بر اين واقعيت غير قابل انکار و غير قابل کتمان آگاهند که اين برجام و توافق هسته‌اي بود که باعث استمرار و تداوم دولت حسن روحاني در دوره دوازدهم رياست جمهوري شد. لذا براي جلوگيري از پيروزي مجدد گزينه‌اي از همين جريان با استفاده از ابزار مذاکره و احياي برجام دست به کار شدند تا بتوانند با به کارگيري تريبون هاي خود و همچنين بهره گيري از توان و ظرفيت نهاد مجلس که اکنون در اختيار آنان است، استيضاح و برکناري رئيس جمهور را در دستور کار قرار دهند. دلواپسان سعي دارند از رسانه‌هاي متبوع‌شان استيضاح روحاني را به يک مطالبه و خواست عمومي بدل کنند. از اين جهت منتقدان حتي از موج‌سواري بر مسائلي مانند افزايش بهاي ارز، بي‌ارزش شدن پول ملي و هزاران مسئله ديگر براي پيگيري استيضاح روحاني باکي ندارند. کما اين که اين جريان پيش از اين هم حتي از به کارگيري ابزارهاي معنوي و ديني هم براي حذف رقباي خود درنگ نکرده است.
دلواپسان به واقع به‌دنبال آن هستند که ارکان قدرت را در مقابل خواستي قرار دهند؛ خواستي که همين جريان با ابزارهاي گوناگون خود و نيز با به کارگيري تريبون‌هايشان وانمود مي‌کنند که در سطح جامعه عموميت پيدا کرده است. اين در حالي است که به موازات تکاپوهاي اين داواپسان در داخل کشور براي تخريب دولت، ذيل احتمال احياي گفتمان مذاکره در صورت پيروزي جو بايدن ما شاهد تحولات معناداري در سطح منطقه و جهان هستيم.

 
برچسب ها: دلواپسان روحانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها