به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۰۱ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۲۳۷۳۸۹
تصمیمات ستاد ملی کرونا بیشتر سیاسی است تا علمی

کرونا همچنان جان‌های بسیاری را می‌گیرد

کرونا همچنان جان‌های بسیاری را می‌گیرد
گروه جامعه: در حالی‌که شمار قربانیان روزانه کرونا به بیش از ۳۰۰ تن رسیده سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان در اظهاراتی از همراهی نکردن بخش‌های مختلف با این وزارتخانه در مقابله با ویروس کرونا خبر داده و گفته است: ای‌ها الناس بدانید که من به عنوان وزیر بهداشت نمی‌توانم به تنهایی این اپیدمی و وضعیت را جمع کنم و جمع کردن آن اصل بسیار فراتر از این می‌خواهد.
به گزارش فرارو، نمکی همچنین اظهار کرده است اگر روزی قرار باشد که عدم توفیق در مدیریت اپیدمی را به حساب وزارت بهداشت بنویسند، دهانش باز خواهد شد و خواهد گفت که چه کسانی چه کردند.اظهارات نمکی در شرایطی است که کشور در حال حاضر از نظر شیوع ویروس کرونا، در وضعیت بحرانی قرار دارد و اکثر استان‌ها در وضعیت قرمز هستند. آیا اظهارات وزیر بهداشت و درمان در این شرایط به این معناست که این وزارتخانه از عهده مقابله با کرونا بر نمی‌آید؟ آیا وزارت بهداشت و درمان در این مسیر تنهاست؟ پس ستاد ملی مقابله با کرونا چه کاره است؟
 کارشناس مدیریت بحران سلامت و عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت  در این باره گفت: آقای نمکی درست می‌گویند بله، وزارت بهداشت و درمان در مقابله با کرونا تنها است و سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر با وزارت بهداشت و درمان همکاری نمی‌کنند یا تعامل ندارند. از همان ابتدای مدیریت بحران سلامت کشور از حدود نه ماه پیش بار اصلی مقابله با کرونا بر دوش وزارت بهداشت و درمان بود. به عبارتی وزارت بهداشت و درمان و دولت این بیماری را ساده انگاشتند و ویروس کرونا را دست‌کم گرفتند. در این شرایط این‌ها به‌هیچ‌عنوان قادر به هماهنگی بین اجزای دولت، هماهنگی و سامان‌دهی کلیه نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در مبارزه با بیماری کرونا نبودند.
محمدرضا محبوب‌فر ادامه داد: از نه ماه پیش که بیماری کرونا در کشور ایران مشاهده شد مدیریت بحران سلامت کشور خودش دچار بحران بود؛ بنابراین قادر به هم‌افزایی و هماهنگی و سامان‌دهی کلیه سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی در این خصوص نبود.وی اظهار کرد: آقای دکتر نمکی باید وضعیت فعلی بیماری کرونا در سطح کشور را در ساختار معیوب وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مقابله با کرونا جستجو بکند. ساختار سلامت کشور باید به دو اصل شایسته‌سالاری و پاسخگویی رجعت بکند و اگر این دو اصل معنا و مفهومی در ساختار سلامت کشور نداشته باشد وضعیت بیماری کرونا هم‌زمان با تشدید آلودگی هوا و سردی هوا در فصول پاییز و زمستان از این هم که هست بدتر می‌شود و تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا هم تا چندین برابر وضع فعلی افزایش پیدا می‌کند.
او افزود: الان کشور‌های مختلف در سطح دنیا به کنترل و مهار نسبی بیماری کرونا نائل شدند، ولی متأسفانه تنها کشوری که امروز با بیماری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و تعداد زیادی از شهروندانش قربانی می‌شود ایران است. تازه این آماری هم که اعلام می‌شود طبق گفته خود سازمان بهداشت جهانی و مسئولین سازمان نظام سلامت کشور آمار واقعی نیست و تا چندین برابر هم می‌تواند افزایش داشته باشد. این وضعیت به ساختار سلامت کشور بازمی‌گردد. ساختار سلامت کشور در حال حاضر مملو از نیرو‌های سیاسی و نیرو‌های باندی است و با نیروی سیاسی و باندی این مقابله به جایی نمی‌رسد. این وزارتخانه با استفاده از نیروی سیاسی و باندی به‌جای نیروی متخصص و مستقل قادر به کنترل وضع موجود نیست. وزارت بهداشت و درمان باید ساختارش در راستای دو اصل شایسته سالاری و پاسخگویی اصلاح شود. باید به کارشناسان مستقل، غیردولتی و متخصصین دلسوز این ملت اجازه عرض اندام بدهند. باید این‌ها در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند. چه‌بسا اگر این وضعیت ادامه پیدا بکند و خود ستاد ملی مقابله با کرونا با نیرو‌های موجود ببرد و بدوزد این‌چنین وضعیتی ادامه پیدا کند و حتی بدتر هم شود.
عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت عنوان کرد: در کشور‌های دیگر حتی کشور‌های خاورمیانه یک هم‌افزایی و اعتماد بین ملت و دولت وجود دارد و براساس اعتماد و هم‌افزایی ناشی از شایسته‌سالاری و پاسخگویی، مردم خودشان را ملزم به همکاری در زمینه مهار و کنترل و مدیریت بیماری می‌دانند. در کشور‌های مختلف جدای از کشور‌های خاورمیانه این دولت است که وظیفه خودش را به‌عنوان مصلح اجتماعی انجام می‌دهد و می‌تواند سایر سازمان‌هایی که زیرمجموعه خودش هست و سایر سازمان‌های غیردولتی و تشکل‌های مردم‌نهاد را سامان‌دهی و بسیج کند و در خصوص بیماری کرونا به کار بگیرد. دولت باید از کارشناسان و متخصصان مستقل، مردمی و پاک‌دست در ساختار سلامت کشور استفاده کند و جز این اگر بشود با ساختار معیوبی که مملو از نیرو‌های سیاسی است وضعیت بدتر خواهد شد.
 وضعیت کشور به گونه‌ای است که امروز کشور به حداکثر یک ماه تعطیلی یعنی برابر با دو دوره کمون بیماری نیاز دارد. ولی تصمیمات ستاد ملی کرونا بیشتر سیاسی است تا علمی. مشخص هم نیست که راهکار‌ها و سیاست‌گذاری‌های ستاد ملی مقابله با کرونا از کجا خط‌گیری می‌شود. به نظر من این یک وضعیت ناگوار در ساختار سلامت کشور است که باید هرچه زودتر اصلاح شود.
محبوب‌فر تأکید کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا باید هماهنگی‌ها را در مقابله با کرونا انجام بدهد. همان‌طور که از اسمش مشخص است. اسم این ستاد، ستاد ملی است، اما این ستاد ملی متأسفانه به ستاد دولتی مبارزه با کرونا تبدیل شده است و هیچ تقریر روشنی از ملی بودن و حضور شایستگان و حضور نیرو‌های متخصص و کارشناسان مستقل بهداشتی و سلامت جامعه در این ستاد دیده نمی‌شود. اعضای این ستاد افرادی هستند که مخصوصاً جزء بدنه خود دولت هستند. بسیاری از وزرا در این ستاد حضور دارند.


 
برچسب ها: کرونا مردم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها