به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۰۱ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب : ۲۳۷۴۴۵

اعطای جایزه ساخاروف به مخالفان بلاروس

اعطای جایزه ساخاروف به مخالفان بلاروس
گروه بین الملل: جایزه پارلمان اروپا برای آزادی اندیشه به مخالفان دموکراسی‌خواه الکساندر لوکاشنکو  رئيس‌جمهور بلاروس تعلق گرفت. این جایزه به افتخار آندره ساخاروف دانشمند و مخالف و ناراضی اتحاد جماهیر شوروی سابق به این عنوان نام‌گذاری شده است.مخالفان بلاروس توسط شورای هماهنگی رهبری می‌شوند که سوتلانا تیخانوفسکایا، کاندیدای اصلی آنها در انتخابات ماه اوت بلاروس بود. الکساندر لوکاشنکو ادعا کرده با کسب ۸۰ درصد آرا، برنده این انتخابات شده است. مخالفان اما از تقلب گسترده در این انتخابات سخن گفته و برنده واقعی را خانم تیخانوفسکایا اعلام کردند.
اعتراض‌های مخالفان که بیشتر آنها را زنان سفیدپوش تشکیل می‌دهند، با سرکوب و خشونت بی‌سابقه نیروهای دولتی بلاروس مواجه شده است. سوتلانا تیخانوفسکایا به دلیل تهدید جانی از کشورش خارج شده و در لیتوانی به سر می‌برد. اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات بلاروس را به رسمیت نمی‌شناسد.
جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه به افراد یا سازمان‌هایی اهدا می‌شود که زندگی خود را وقف دفاع از حقوق بشر و آزادی اندیشه می‌کنند. این جایزه از سال ۲۰۱۰ با یک جایزه نقدی ۵۰ هزار یورویی همراه شده است.



 
برچسب ها: بلاروس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها