به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۰۲ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۲۳۷۵۰۱

جدال آخر ترامپ و بایدن در آخرین مناظره انتخاباتی

جدال آخر ترامپ و بایدن در آخرین مناظره انتخاباتی
گروه بین الملل: دومین و آخرین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات  در بلمونت نشویل در ایالت تنسی برگزار شد.مجری این مناظره خانم کریستین والکر از شبکه ان بی سی نیوز به عهده داشت. این مناظره ۱۲ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد.
در این مناظره دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دیدگاه‌های خود را در خصوص شیوع ویروس کرونا، دخالت کشورهای خارجی در انتخابات آمریکا، بیمه درمانی، نژاد پرستی و آینده اقتصاد آمریکا مطرح کردند.به دلیل بروز برخی بی نظمی‌ها در مناظره اول نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کمیسیون برگزار کننده این مناظره‌ها تصمیم گرفت یک دکمه برای قطع صدای میکروفون دو نامزد در نظر گرفت شود.بر این اساس هر نامزد دو دقیقه فرصت داشت به پرسش مجری پاسخ دهد. در جریان پاسخ این نامزد میکروفون نامزد دیگر قطع شده بود.
در همین حال برخی از رسانه های آمریکایی از نحوه اداره این مناظره توسط خانم کریستین والکر تمجید کردند.
کرونا در آمریکا
نخستین پرسش درباره شیوع ویروس کرونا در آمریکا بود. دونالد ترامپ در پاسخ به این پرسش گفت، پیش بینی‌ها این بود بیش از دو میلیون و دویست هزار نفر بر اثر شیوع جان خود را از دست خواهند داد. اما چنین نشد. ما به موقع اقدام کردیم و مرزها را به روی چین بستیم. شیوع کرونا مساله بین المللی است و ما در حال آموختن در این زمینه هستیم.جو بایدن در پاسخ به اظهارات گذشته دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت، رئیس جمهوری از آغاز بارها گفته بود کرونا به زودی تمام می‌شود، اما داریم وارد یک زمستان تاریک می‌شویم.دونالد ترامپ در پاسخ گفت، ما وارد زمستان تاریک نمی‌شویم. ما در حال بازگشایی اقتصاد هستیم و داریم آگاهی خود را در خصوص این بیماری افزایش می‌دهیم.او بایدن را متهم کرد که قصد دارد تمام کشور را تعطیل کند که "پیامدهای وحشتناک" خواهد داشت. او گفت که با تعطیلی کشور مشاغل از دست می‌رود و خودکشی بیشتر می‌شود.
بایدن پاسخ داد که قصد ندارد کشور را تعطیل کند، بلکه تلاش خواهد کرد به شکل کارآمدتری با ویروس کرونا پیکار کند. او گفت که بسیاری از قربانیان پاندمی به خاطر ندانم‌کاری رئیس جمهور جان خود را از دست دادند.
ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا
در بخش دیگری از این مناظره مجری در خصوص دخالت ایران، روسیه و چین در انتخابات پرسید.مقام‌های اطلاعاتی آمریکا روز پنج شنبه اعلام کردند، ایران و روسیه به اطلاعات شماری از رای دهندگان دست یافته‌اند.جو بایدن در پاسخ به این پرسش تاکید کرد: من از همین جا می‌گویم هر کشوری در انتخابات آمریکا دخالت کند، بهای این اقدام را خواهد پرداخت.نامزد حزب دموکرات تاکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، ایران را وادار خواهد کرد بهای نقض حاکمیت ملی آمریکا را بپردازد.جو بایدن در ادامه از رویکرد دونالد ترامپ در قبال روسیه و چین انتقاد کرد.
دونالد ترامپ نیز در پاسخ به این پرسش گفت که مدیر امنیت ملی به من اطلاع داد که «نقطه مشترک هر دو (کشور ایران و روسیه ) این است که آنها می‌خواهند که من در (در این انتخابات) ببازم چرا که هیچ کس مثل من علیه روسیه سختگیر نبوده است.»دونالد ترامپ تاکید کرد، گفت هیچ کس به اندازه او علیه روسیه تحریم اعمال نکرده است. دونالد ترامپ همچنین از رویکرد دولت اوباما و جو بایدن در قبال اوکراین انتقاد کرد و گفت، زمانی که شما متکا و ملافه به اوکراین فرستادید من تانک موشک فرستادم.
فعالیت‌های تجاری خانواده بایدن
دونالد ترامپ در بخش دیگری از این مناظره به جو بایدن گفت، در خصوص فعالیت‌های تجاری گذشته پسرش در زمانی که او معاون رئیس جمهوری بوده، یک توضیح به «مردم آمریکا بدهکار است.»دونالد ترامپ در ادامه جو بایدن و خانواده اش را متهم کرد که از طرف های خارجی پول دریافت کردند.جو بایدن در پاسخ تاکید کرد٬ هیچ اقدام غیر اخلاقی از جانب پسرش در این زمینه روی نداده است و این اطلاعات ساخته و پرداخته روسیه است.نامزد حزب دموکرات در ادامه گفت که مطلقا هیچ پولی از کسی نگرفته است و برگه های مالیاتی خود در دو دهه اخیر را منتشر کرده است.جو بایدن با این حال از دونالد ترامپ پرسید چرا تاکنون اسناد مالیاتی خود را منتشر نکرده است.دونالد ترامپ هم در پاسخ گفت که اسناد مالیاتی او در حال بررسی است و به محض پایان این بررسی آنها را منتشر خواهد کرد.
سیاست سلامت و درمان
بایدن به سیاست دولت ترامپ در عرصه درمان عمومی حمله کرد. ترامپ دموکرات‌ها را متهم کرد که خواهان "پزشکی سوسیالیستی" هستند. او تصریح کرد که قصد دارد تمام سیستم بیمه پزشکی و درمانی که دولت اوباما وضع کرده بود را برچیند و به جای آن یک "سیستم درمانی قشنگ و تازه" در پیش گیرد.بایدن پاسخ داد که هر شهروندی باید حق دسترسی به امکانات درمانی داشته باشد و این خواسته ربطی به سوسیالیسم ندارد.
مناسبات با کره شمالی
ترامپ گفت: سیاست خارجی او در رابطه با کره شمالی بسیار موفق بوده است. او گفت که با ابتکاراتی موفق شده از جنگ با کره شمالی، که می‌توانست به مرگ "میلیون‌ها انسان" بینجامد جلوگیری کند.او گفت که در رابطه با کره شمالی باراک اوباما رئیس جمهور پیشین و معاون او جو بایدن، برای او "میراثی کثیف" به جا گذاشتند که او آن را به مجرای درست کشاند. بایدن رئیس جمهور را متهم کرد که سعی دارد زمامداری کیم جونگ اون، "دیکتاتور" کره شمالی را توجیه کند. به گفته او، در سایه سیاست آشتی‌جویانه ترامپ، "گانگستر" کره شمالی فرصت کافی یافت تا با موفقیت به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.بایدن اشاره کرد که سیاست ترامپ در برخورد با کره شمالی می‌تواند رهبر این کشور را "همانند هیتلر" به خطری برای جامعه بین‌المللی تبدیل کند.
تبعیض و نژادپرستی
جو بایدن با عطف توجه به ادامه ساختارهای نژادپرستانه در ایالات متحده تأکید کرد که در این کشور برابری وجود ندارد و ترامپ با سیاست خود این نابرابری را باز هم تشدید کرد: «او روی هر کشمکش نژادی نفت ریخت".در برابر، ترامپ به خود بالید که بیش از هر رئیس جمهور دیگر قبل از خود، به استثنای آبراهام لینکلن، به سیاه‌پوستان خدمت کرده است و مدعی شد: «من کمتر از هر شخص دیگری در این سالن نژادپرست هستم».او گفت که اعمال خشونت پلیس علیه سیاهان آمریکا مواردی استثنائی بوده است.
اتهامات فساد
دونالد ترامپ مساله فعالیت‌های اقتصادی هانتر بایدن، فرزند جو بایدن را به دفعات پیش کشید و گفت "ایمیل‌های وحشتناکی" وجود دارد که نشان می‌دهد خانواده بایدن با چه طور پول‌هایی سر و کار دارد. ترامپ گفت: "وقتی این اتفاق‌ها افتاد تو معاون رئیس جمهور بودی جو. چنین اتفاقاتی هرگز نباید می‌افتاد. تو یک توضیح به مردم آمریکا بدهکاری."
رئیس جمهور آمریکا در این مناظره  یک "مهمان ویژه" به نام تونی بوبولینسکی همراه داشت. فردی که می‌گوید پیش از این با هانتر بایدن، پسر جو بایدن، در فعالیت‌های اقتصادی مشترکی شرکت داشته و می‌تواند برخی گزارش‌های جنجالی درباره هانتر بایدن را تایید کند.
جو بایدن در بخش دیگری از صحبت‌هایش به گزارش‌های اخیر درباره فعالیت‌های افتصادی دونالد ترامپ، از جمله چین پرداخت و از او انتقاد کرد که به دولت چین مالیات بیشتری داده تا دولت آمریکا.

 
برچسب ها: ترامپ بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها