به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۰۴ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۲۳۷۷۳۳
تاکنون ۵۴ میلیون آمریكایی رای داده‌اند

انتخابات آمریکا رکورد بالاترین مشارکت را رقم می‌زند

انتخابات آمریکا رکورد بالاترین مشارکت را رقم می‌زند
گروه بین الملل: 9 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بیش از ۵۴ میلیون آمریکایی در رای‌گیری پیش از موعد شرکت کرده‌اند و ادامه این روند می‌تواند بالاترین میزان مشارکت مردمی در بیش از یک قرن را رقم بزند. آمار مرکز "پروژه انتخابات آمریکا" پیش‌بینی می‌کند که رکورد ۱۵۰ میلیون رای که نماینده ۶۵ درصد از رای‌دهندگان واجد شرایط است، برای این انتخابات رقم بخورد.
این آمار خیره‌کننده نشانه‌ای از علاقه شدید به رقابت میان دونالد ترامپ جمهوری‌خواه و بایدن دموکرات و همچنین نشان‌دهنده تمایل آمریکایی‌ها به کاهش خطر ابتلا به کووید-۱۹ است که جان بیش از ۲۲۱ هزار تن را در سراسر ایالات متحده گرفته است.بسیاری از ایالت‌ها رای‌گیری پیش از موعد حضوری و پستی را پیش از "روز انتخابات" (سوم نوامبر) گسترش داده‌اند و آن را راهی امن‌تر برای شرکت در انتخابات در دوران پاندمی کرونا می‌دانند.شمار بالای آرای پیش از موعد موجب موجب شده است تا مایکل مک‌دونالد، پرفسور دانشگاه فلوریدا و مدیر پروژه انتخابات آمریکا مشارکت بی‌سابقه حدود ۱۵۰ میلیون که بیانگر ۶۵ درصد از رای‌دهندگان واجد شرایط است، پیش‌بینی کند. این بالاترین میزان از ۱۹۰۸ است که شاهد مشارکت ۶۵.۴ درصدی بود.
در تگزاس، سطح رای‌دهی از ۷۰ درصد مجموع مشارکت در سال ۲۰۱۶ گذشته است. در جورجیا، برخی بیش از ۱۰ ساعت در صف مانده‌اند تا رای بدهند. ویسکانسین هم شاهد رکورد بی‌سابقه در رای‌گیری پیش از موعد است و تاکنون بیش از یک میلیون تن رای داده‌اند. رای‌دهندگان در ویرجینیا، اوهایو و جورجیا هم برای رای‌ دادن صف‌های طویل را شاهد بودند.
براساس گزارش پروژه انتخابات آمریکا، تاکنون ۵۴ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۷۹۶ تن در رای‌گیری پیش از موعد شرکت کرده‌اند.دموکرات‌ها در شش مورد از ایالت‌های مهم انتخاباتی با فاصله زیاد از جمهوری‌خواهان جلوتر هستند. براساس داده‌های داخلی گروه هاوکفیش، یک شرکت جدید تحقیقات دموکراتیک، تعداد رای‌دهندگان دموکرات به نسبت جمهوری‌خواهان در آن شش ایالت بسیار بیشتر است و این هشداری برای جمهوری‌خواهان است.آمارها از میزان مشارکت بدین معنا نیست که دونالد ترامپ در انتخابات مقابل بایدن شکست می‌خورد. دو طرف برای رقابتی شانه به شانه و موج بزرگی از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در روز سوم نوامبر برای شرکت حضوری در انتخابات آماده می‌شوند.
پنج موضوع  تعیین‌کننده در انتخابات  آمریکا
سرنوشت انتخابات آمریکا را پنج موضوع اصلی تعیین می‌کند. از آن جمله‌اند دو موضوع کرونا و سقط جنین. اما دغدغه‌های مردم آمریکا تنها به این دو موضوع محدود نمی‌شوند. نگاهی به آنچه که مردم را به پای صندوق‌های رای خواهد کشاند.
 کرونا:در اوایل سال جاری هیچ کس تصوری از نقش ویروس کرونا و تاثیر آن بر انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری در آمریکا نداشت.اکنون در آستانه انتخابات آمریکا، بنا بر ارزیابی لارا مریفیلد ویلسون، استاد علوم سیاسی دانشگاه ایندیاناپولیس، بحران کرونا شاید مهم‌ترین موضوع انتخابات این کشور باشد.در آمریکا، ویروس کرونا باعث مرگ بیش از ۲۲۵ هزار نفر شده است. حدود هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این کشور مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند. همین ویروس باعث ایجاد چنان سطحی از بیکاری در آمریکا شده که از سال‌های دهه ۴۰ قرن گذشته تا کنون بی‌سابقه بوده است.
 سیاست بیمه‌های درمانی:موضوع بیمه‌‌های درمانی نیز از جمله مواردی است که می‌تواند در نتایج و سرنوشت  انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موثر واقع شود.
در پی درگذشت قاضی روث بیدر گینزبورگ، ترامپ همه تلاش خود را به کار گرفت تا امی برت، قاضی محافظه‌کار را به عضویت دیوان عالی آن کشور در آورد. یکی از اهداف ترامپ برای این جایگزینی سریع، لغو قانون بیمه درمانی بود که به "اوباماکر" شهرت یافته است.
در حالی که ترامپ خواستار لغو این بیمه درمانی است، جو بایدن بر آن است تا دسترسی مردم به این بیمه را حفظ کند و در عین حال حق انتخاب برای شهروندان در مورد تعویض بیمه درمانی خود به این بیمه را فراهم سازد.
 اقتصاد:اقتصاد بی تردید یکی از مسائل اصلی است که می‌تواند در سرنوشت انتخابات تاثیری مهم و تعیین‌کننده داشته باشد. اما بحران کرونا همه چیز را تغییر داد.به باور لارا مریفیلد، دونالد ترامپ پیش از شروع بحران کرونا می‌توانست بر روی آمار ناظر بر سه سال رشد اقتصادی قابل ملاحظه آمریکا مانور بدهد. اما محدودیت‌های برخاسته از بحران کرونا به تحولات اقتصادی در آمریکا مسیری دیگری بخشید. در اواسط ماه آوریل شمار بیکاران در آمریکا به بیش از ۲۳ میلیون نفر رسید.همین آمار حکایت از آن دارد که نرخ بیکاری در آمریکا تنها در دو ماه مارس و آوریل از سه و نیم درصد به ۱۴،۷ درصد افزایش یافته است.
نژادپرستی و خشونت پلیس:از سوی دیگر، خشونت پلیس علیه سیاهپوستان در آمریکا تبدیل به یکی از موضوعات مهم و موثر در انتخابات ریاست جمهوری شده است.در پی برپایی تظاهرات گسترده مردم علیه خشونت پلیس و نژادپرستی در آمریکا، دونالد ترامپ اقدام به اعزام گسترده نیروهای انتظامی به شهرها کرد.
ترامپ اعلام کرد که هدف از این کار، دفاع از قانون و ایجاد نظم و آرامش بوده است. همین موضوع باعث دو قطبی‌شدن جامعه و ایجاد شکاف در میان مردم آمریکا و رویکردشان نسبت به دو نامزد انتخابات پیش‌ رو گردید.
سقط جنین:ویلسون موضوع سقط جنین را برای انتخابات سال ۲۰۲۰ تعیین‌کننده می‌داند. به باور او موضوع سقط جنین برای بخش قابل ملاحظه‌ای از هواداران ترامپ، یعنی شهروندان مسیحی سفیدپوست، مهم‌ترین موضوع است.گرچه نیروهای مخالف سقط جنین تنها ۱۵ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، اما بخش اعظم آن‌ها به لحاظ سیاسی فعال هستند و در انتخابات شرکت می‌کنند.
این استاد علوم سیاسی معتقد است که در انتخابات سال ۲۰۱۶، یک چهارم کل آرای معتبر، متعلق به این گروه از جامعه بوده است.

 
برچسب ها: انتخابات آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها