کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کم تحرکی سرچشمه بسیاری از بیماری ها

4 آبان 1399 ساعت 18:33


گروه جامعه:رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: نتایج بررسی‌های وزارت بهداشت در سال ۹۵ نشان می‌دهد که ۹۰ درصد مردم در استان تحرک کافی ندارند.
سید محمد علوی افزود: همچنین بررسی مذکور حاکی از این است که ۹۶ درصد بانوان و ۸۳ درصد از آقایان فعالیت فیزیکی کافی ندارند، ضمن اینکه ۸۵ درصد از جامعه روستایی و ۹۲ درصد شهری به کم تحرکی دچار هستند.علوی بیان کرد: توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت برای یک فرد بزرگسال، انجام حداقل فعالیت‌هایی با شدت متوسط به مدت ۳۰ دقیقه ۵ روز در هفته است و یا می‌تواند ۱۵۰ دقیقه در یک هفته فعالیت کند، به این صورت که تمرین باید بتدریج از روزی ۱۰ دقیقه تا ۳۰ دقیقه در روز افزایش داشته باشد. این کار ممکن است چند هفته طول بکشد تا بدن بتدریج به سازگاری دست یابند.رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: امروزه بر تداوم و یکسره بودن زمان ورزش در عرض ۳۰ دقیقه هم تأکیدی نیست، بلکه پزشکان معتقدند ۳ دوره ۱۰ دقیقه‌ای ورزش نیز، اثرات مفید خود دارد، ضمن اینکه باید نکات کلیدی تغذیه در هنگام انجام فعالیت بدنی برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی را مدنظر داشته باشیم.


او اظهار داشت: با انجام فعالیت ورزشی، اشتهای اکثر افراد افزایش پیدا می‌کند که به منظور پیشگیری از چاقی و اضافه وزن، باید از همه گروه‌های غذایی به مقدار متناسب استفاده شود، همچنین بسیاری از افرادی که فعالیت بدنی انجام می‌دهند به بهانه تامین انرژی، مقادیر زیادی مواد غذایی مصرف می‌کنند که این امر موجب خستگی در هنگام تمرین و افزایش خطر آسیب دیدگی می‌شود.علوی ادامه داد: اگر هدف از انجام فعالیت بدنی کاهش وزن است، حداکثر کاهش وزن باید در هفته بین نیم تا یک کیلوگرم باشد و کاهش وزن بیش از این مقدار منجر به آسیب خواهد شد. ضمن اینکه همیشه در ابتدای پیاده روی یا ورزش (۵ دقیقه اول) اصطلاحا بدن را گرم کنید. یعنی حرکات ورزشی و سرعت قدم بر داشتن باید به تدریج افزایش یابد تا قلب، ریه‌ها و عضلات به تدریج هماهنگی لازم را برای مصرف انرژی و اکسیژن بدست آورند.او تاکید کرد: همچنین ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از پایان ورزش نیز باید از شدت و سرعت ورزش کاسته شود تا دستگاه‌های بدن برای دفع مواد زائد تولید شده در عضلات فرصت کافی داشته باشند، به این روش ورزش باعث شادابی شده و از درد‌های عضلانی پس از ورزش پیشگیری می‌شود.


کد مطلب: 237878

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/237878/کم-تحرکی-سرچشمه-بسیاری-بیماری

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir