کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در سال ۲۰۲۱میزان دورکاری در دنیا دو برابر می‌شود

6 آبان 1399 ساعت 11:59


گروه اقتصادی: دورکاری را می توان یک روش تازه کار کردن در دنیای کرونایی دانست. روشی که می تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند و در ضمن تداوم انجام فعالیتهای اقتصادی را به همراه داشته باشد.این سیاست در ابتدای همه گیری پیشنهاد شد ولی بسیاری از کشورها به دلیل نداشتن زیر ساختهای لازم برای اجرای این طرح با مشکلات زیادی روبرو شدند. تداوم بحران سبب شد تا آنها فرصت لازم برای توسعه زیر ساختها را به دست آورند و هم اکنون نرخ دورکاری در کشورهای صنعتی و در حال توسعه نسبت به سال ۲۰۱۹ بالاتر است.مجمع جهانی اقتصاد در گزارشهای اخیر خود نوشت که دور کاری یکی از تحولاتی است که در نتیجه چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا ایجاد شده است. این مجمع تاکید کرد همه گیری کرونا باعث شد تا زودتر از انتظار دورکاری و استفاده وسیع از تکنولوژی در دنیا انجام شود و شاید بتوان این همه گیری را زمینه ای برای تسریع روند چهارمین انقلاب صنعتی دانست.اخیرا مرکز مطالعات تکنولوژی در امریکا گزارشی در مورد نرخ دورکاری در دنیا انجام داده است. طبق این گزارش در سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۶.۴ درصد از نیروهای ثابت شرکتها در دنیا دورکاری می کردند و اتفاقا این افراد بازدهی بسیار بالایی هم داشتند. به همین دلیل انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ نرخ دورکاری در دنیا دو برابر شود. پیش بینی ها نشان می دهد در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۴.۴ درصد از کارکنان ثابت شرکتها به صورت دورکاری فعالیت کنند. اغلب شرکتهای فعال در دنیای تکنولوژی مانند گوگل و فیس بوک و ماکروسافت از این سیاست استقبال زیادی کرده اند و خبرهایی در مورد تصویب قوانینی در این شرکتها برای دورکاری دایمی کارکنان ارایه شده است.

باید هزینه های بیشتری برای توسعه زیر ساختهای تکنولوژیکی صرف شود
مجمع جهانی اقتصاد با استناد به این گزارش نوشت: «دورکاری باعث می شود تا نیاز به دفاتر کاری بزرگ و محیط های کاری توسعه یافته کم شود. این مساله هزینه شرکتها را کاهش می دهد. اما برای اینکه بسترهای لازم برای دورکاری فراهم شود باید در درجه اول شرکتها از نظر تکنولوژیکی توسعه بیشتری پیدا کنند و زیر ساختهای تکنولوژیکی را ایجاد کنند.پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۱ هزینه شرکتها برای سرمایه گذاری در بخش توسعه تکنولوژیکی بین ۲ تا ۴ درصد افزایش پیدا کند.»مجمع جهانی اقتصاد در ادامه گزارش نوشت: «دور کاری سیاستی بود که دنیا برای مقابله با همه گیری در پیش گرفت و تلاش کرد با این روش مانع از تشدید تاثیرات منفی اقتصادی همه گیری شود. دنیا تلاش کرد تا به کار خود و ایجاد درآمد ادامه دهد در حالیکه به دلیل احتمال یا خطر شیوع ویروس کرونا مجبور بود طرح قرنطینه خانگی را نیز اجرا کند. این سیاست را می توان یکی از بهترین و مناسب ترین سیاستهای دنیا در مقابله با ویروس کرونا دانست.»مساله دیگری که باید مد نظر قرار بگیرد این است که این سهم از کارمندان که به صورت دورکاری در دنیا فعال هستند، کارمندان ثابت شرکتها و ادارات هستند و در صورتی که شمار کارمندان قراردادی یا پاره وقت دورکار را نیز به این تعداد اضافه کنیم، متوجه می شویم که در سال ۲۰۲۱ احتمالا نیمی از مردم دنیا برای کسب درآمد و اشتغال نیازی به خروج از منزل ندارند.

دورکاری باعث افزایش بهره وری نیروی کار در دوران پاندمی شد
یکی از نگرانی های دنیا در زمانی که طرح دورکاری را مطرح می کرد احتمال بازدهی پایین نیروها در شرایط دورکاری بود و رسانه های دنیا بارها در مورد سیاستهایی که باید برای ارتقای بهره وری نیروی کار در شرایط دورکاری تدوین و اجرا شود، صحبت کردند. ولی واقعیت این است که این مشکل در ماه های اخیر ایجاد نشده است.«اریک برادلی» رییس مرکز مطالعات بازار کار در امریکا در مصاحبه ای با رویترز گفت: «شاخص های بهره وری نیروی کار نشان می دهد که ما در ماه های اخیر شاهد افزایش بهره وری بودیم. افزایش بهره وری در میان کارمندان دورکار بیشتر بوده است زیرا عدم خروج آنها از منزل باعث کاهش اضطراب آنها در این روزهای پر تنش شده است.»وی ادامه داد: «افزایش بهره وری نیروی کار در شرایط دورکاری باعث شده است تا بعد از همه گیری هم این روش ادامه پیدا کند. ما انتظار داریم دورکاری در مشاغل مختلف تحقیقاتی ضروری شود زیرا حضور افراد در محیط های یکسان برای ساعتهای طولانی ضرورتی ندارد. مردم می توانند کار خود در محیط امن خانه انجام دهند و اتفاقا به دلیل صرف زمان کمتر برای رفت و آمد، هزینه کمتر برای رفت و آمد به محل کار و خستگی کمتر، بهره وری بالاتری خواهند داشت. از طرف دیگر در این شرایط درآمد قابل استحصال آنها نیز افزایش خواهد یافت که برای مصارف دیگر استفاده می شود و کیفیت زندگی مردم در دنیا هم بیشتر می شود.از طرف دیگر شرکتها برای استخدام نیروی کار محدود به افرادی که در شهری که دفتر اصلی قرار دارد نیستند و می توانند  افرادی در شهرهای دیگر یا کشورهای دیگر را برای انجام کار استخدام کنند. از بین رفتن این محدودیت زمینه را برای افزایش سرعت رشد شرکتها هم فراهم می کند.»


کد مطلب: 238139

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/238139/سال-۲۰۲۱میزان-دورکاری-دنیا-دو-برابر-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir