کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با پیروزی ترامپ، شرایط ایران دشوار خواهد شد

10 آبان 1399 ساعت 22:12


گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل آمریکا معتقد است، ترامپ دور دوم به مراتب جسورتر از ترامپ دور اول خواهد بود. لذا سناریوی محتمل این است که اقدامات ضد ایرانی را بیش از پیش تقویت کند و حتی اقداماتی غیرمنتظره را انجام دهد که شرایط را برای تهران به مراتب دشوارتر خواهد کرد
رحمن قهرمان‌پور، کارشناس مسائل آمریکا، در ارتباط با آینده مناسبات ایران و آمریکا در صورت برتری دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر و تصدی مجدد او بر ریاست کاخ سفید، به سایت «انتخاب» گفت: «شرایطی که در نتیجه بحث انتخابات آمریکا شکل گرفته باعث شده به نوعی شاهد حاکم شدن فضای دو قطبی در این کشور باشیم. در واقع، ترامپ به تنهایی در برابر خیلی از سیاست‌مداران دموکرات و جمهوری‌خواه ایستاده است. به طور حتم، پیروزی ترامپ اثری ویژه را بر شخصیت روانی او و رویکرد طرفداران‌اش بر جای می‌گذارد. رئیس‌جمهوری آمریکا و حامیانش، تحت شدیدترین حملات تبلیغاتی رسانه‌های دموکرات و حتی بی طرف هستند. در واقع، ترامپ و هواخواهان‌اش بار روانی بسیار بزرگی را علیه خود تجربه می‌کنند.»  وی افزود: «از آن‌جایی که ترامپ در راس این جریان قرار دارد، در صورت برنده‌شدن شاهد تغییر در رویکرد او خواهیم بود. ترامپ دور دوم به مراتب جسورتر از ترامپ دور اول خواهد بود. لذا سناریوی محتمل این است که اقدامات ضد ایرانی را بیش از پیش تقویت کند و حتی اقداماتی غیرمنتظره را انجام دهد که شرایط را برای تهران به مراتب دشوارتر خواهد کرد.»
این کارشناس مسائل آمریکا در بخشی دیگر از گفته‌های خود پیرامون امکان مذاکره ایران و آمریکا بعد از انتخابات، تصریح کرد: «در چهار سال گذشته ما نسبت به معنای مذاکره نزد ترامپ یا مذاکره از نوع مطلوب او، آگاهی و اطلاع پیدا کرده‌ایم. مذاکره‌ای که ترامپ در پی آن است گفتگویی خواهد بود که برنده قطعی و قاطع آن خود او باشد یا طرف مقابل به کمترین سود قانع شود. در صورت پیروزی ترامپ، اینکه آیا می‌شود با او مذاکره کرد یا خیر؟ و اینکه آیا مذاکره با او به معنای تسلیم شدن است یا خیر؟ بحث‌های مهم و اساسی هستند که به شکل جدی طرح خواهند شد. حرف ترامپ این است که ایران باید میان فروپاشی اقتصادی و مذاکره یکی را انتخاب کند. با به عبارت ساده‌تر او در پی آن است که چنان فشار اقتصادی را بر ایران افزایش دهد که ارتباط اقتصادی ایران با جهان قطع شود، تحریم‌ها تشدید و فروپاشی اقتصادی ایران اتفاق بیافتد.
در چنین شرایطی مذاکره با دونالد ترامپ سختی‌های خاص خود را برای جمهوری اسلامی ایران به همراه خواهد داشت؛ هر چند باید توجه داشت که مذاکره با او راحت‌تر بوده اما غیرقابل اعتمادتر است. در مقابل مذاکره با بایدن سخت‌تر اما قابل اعتمادتر است. زمانی که ترامپ از مذاکره حرف می‌زند بدین معنا است که گفتگو سریع صورت بگیرد و روند بر اساس آن‌چه او می‌خواهد تنظیم شود.»
این کارشناس مسائل آمریکا در بخشی دیگر از اظهارات خود پیرامون امکان لغو سریع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام در صورت پیروزی بایدن گفت: «بازگشت بایدن به برجام احتمالا سریع اتفاق نخواهد افتاد اما او تلاش می‌کند چارچوب چندجانبه‌گرایی موجود در برجام را احیا کند و به نوعی بتواند به توافق هسته‌ای بر گردد اما هم تهران و هم واشنگتن احتمالا پیش‌شرط‌های خاصی برای عمل به تعهدات خود در چارچوب برجام دارند. به طور حتم، در مذاکره اگر اراده سیاسی قدرتمندی برای توافق وجود داشته باشد، رفع موانع کار دشواری نیست؛ لذا اگر اراده‌ای در تیم بایدن برای بازگشت به برجام وجود داشته باشد، این کار شدنی است. تیم بایدن، تقریبا مواضعی نزدیک به تیم اوباما دارند؛ لذا به قدرت رسیدن او احتمالا به معنای احیای مجدد برجام خواهد بود.»
قهرمان‌پور در پایان پیرامون راهبرد مناسب برای ایران در وضعت پس از پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات تاکید کرد: «برخی‌ها معتقدند دولت دوم ترامپ مواضعی نرم‌تر خواهد داشت. به طور حتم دولت دوم ترامپ شخصی‌تر از دولت اول خواهد بود؛ این شخصی شدن بدین معنا است که ترامپ هم می‌تواند مواضع خود را نرم‌تر کند و هم اینکه حالت معکوس نیز محتمل است که او مواضع خود را سخت‌تر کند اما قاعده کلیدی این است که همه راهها به ترامپ ختم خواهد شد. همین امر مسیر مذاکره با ایران را به طور حتم سخت خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران در صورت پیروزی ترامپ باید نسبت به راهبردهای متفاوت برای تعامل و تقابل با تحریم‌ها و سیاست‌های دونالد ترامپ تصمیم‌گیری کند تا مسیر فشارها بر ایران در نقظه‌ای متوقف شود. با این اوصاف باید دید که پیش‌شرط‌های طرفین برای مذاکره چه خواهد بود.»


کد مطلب: 238793

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/238793/پیروزی-ترامپ-شرایط-ایران-دشوار-خواهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir