به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۲۳۹۱۱

70درصد فیلم‌های‌صامت‌هالیوود گم شده‌اند

گروه فرهنگ وهنر: پیشرفت‌های امروزی سینما همگام با تکنولوژی و ظهور نوآوری جدید بی‌شک بدون آغاز سینما با فیلم‌های صامت مقدور نبوده است‌، فیلم‌هایی که امروز تنها به تاریخ سینما پیوسته‌اند.
70درصد فیلم‌های‌صامت‌هالیوود گم شده‌اند
سرعت هالیوود در بکارگیری تکنولوژی‌ها جدید در سینما موجب شده بخشی ارزشمند از تاریخچه سینمای آمریکا از بین برود، بطوریکه طبق مطالعه جدیدی که کتابخانه کنگره در آمریکا انجام داده، از میان 10919 فیلم صامتی که تا کنون در سینماهای آمریکا اکران شده، 70 درصد از آنها سال‌هاست که یافت نشده اند. از میان فیلم‌های صامت بجا مانده نیز تنها 14 درصد در فرمت اصلی خود وجود دارند، 11 درصد با نسخه غیراصلی و 5 درصد نیز با تدوین ناقص هستند.

«جیمز اچ.بلینگتون»، کتابدار کنگره در این‌باره گفت‌: کتابخانه کنگره آمریکا هم‌اکنون گزارش می‌دهد از دست رفتن سینمای فیلم‌های بلند صامت آمریکا در سابقه فرهنگی کشور بسیار هشدار دهنده است، ما بیشتر فیلم‌های مربوط به دوره فیلم‌های صامت را از دست داده‌ایم، دوره‌ای که موجبات دستیابی سینمای آمریکا به موفقیت‌های بزرگ در قرن بیستم را فراهم کرد.

مارتین اسکورسیزی، کارگردان سرشناس سینمای جهان و از فعالان حفظ و نگهداری از فیلم‌ها در این‌باره گفت: این گزارش بسیار ارزشمند استف چرا که هنرپردازی فیلم‌های صامت در فرهنگ ما بسیار حائز اهمیت است. هر زمان که به یکی از فیلم‌های صامت دست می‌یابیم، گویی گنجی را یافته‌ایم که پیش از این از دست داده بودیم. این گزارش می‌تواند نقشه راهی برای پیدا کردن فیلم های صامتی باشد که فکر می‌کردیم برای همیشه از دست داده‌ایم و مشوق همکاری بیشتر میان آرشیوهای فیلم و صنعت فیلمسازی برای نجات فیلم‌های صامت است.

«دیوید پیرس»، تاریخدان و‌ آرشیویست در این‌باره می‌گوید: خواه از دیدن فیلم‌های صامت دهه‌های قبل لذت ببرید و یا نه، حفظ این آثار بخشی از تاریخ ماست. خبر خوب این است که ما حداقل در حال نجات بخش بجا مانده از گنجینه فیلم‌های صامت هستیم. وی در ادامه افزود: ما در واقع 26 درصد از 3300 فیلم باقی مانده از سینمای صامت را در سایر کشورها کشف کرده‌ایم، اما این تعداد فیلم در مقایسه فیلم‌هایی که آنها را گم کرده‌ایم ناچیز است. فیلم‌هایی چون «پس از نیمه‌شب»(1927)، «میهن‌پرست» (1928)، «کلئوپاترا»(1917)‌، «گتسبی بزرگ»(1926).
مرجع : ایسنا