کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایرلاین‌هایی که کرونا به خاک سیاه نشاند!

12 آبان 1399 ساعت 13:20


گروه اقتصادی: داشتن دولتی با یک جیپ پر پول در این که یک ایرلاین بتواند از بحران پاندمی ویروس کرونا عبور کند، تعیین کننده شده است.به گزارش ایسنا، تحلیل بلومبرگ نیوز نشان می دهد در قلمروهای قضایی که حمایت دولتی اندکی وجود دارد، احتمال ورشکستگی ایرلاین‌ها بالاست. بلومبرگ با استفاده از متودی که توسط ادوارد آلتمن در دهه ۱۹۶۰ طراحی شد، به بررسی آمار ایرلاین‌های تجاری پرداخت تا شرکتهایی را که در آستانه ورشکستگی مالی قرار دارند شناسایی کند. در مقایسه با تحلیل مشابهی که در مارس هنگامی که شیوع ویروس کرونا در سایر نقاط آسیا و اروپا آغاز شد و باعث کاهش سریع سفرهای بین المللی شد، انجام شد نتایج بررسی جدید نشان داد که اکثر ایرلاین‌های بحران زده در نیمکره غربی قرار دارند. چهار ایرلاین از ۱۰ ایرلاینی که در آن زمان در آستانه ورشکستگی قرار داشتند تحت سازماندهی مجدد قرار گرفتند و همه بجز یکی در آسیا بودند.در فهرست جدید اکثرا ایرلاین‌های آفریقا و آمریکای لاتین به چشم می خورند. البته آسیا از وضعیت بحران خارج نشده و ایرآسیا در حال تغییر شرایط بیش از ۱۵ میلیارد دلار بدهی بوده و آینده شرکت دولتی مالزی ایرلاینز نامعلوم مانده است. مدیر توسعه هواپیمایی در کمیسیون هواپیمایی مالزی اخیرا اظهار کرده که دولت بعید است برای کمک مداخله کند.در آمریکای لاتین ایرلاین گروپو آئرومکزیکو ماه گذشته یک میلیارد دلار وام ورشکستگی دریافت کرد و شرکت آویانکا هولدینگز که بزرگترین ایرلاین کلمبیاست، در انتظار موافقت دادگاه با برنامه فاینانس دو میلیارد دلاری است. آندرس مانوئل لوپز آبرادور، رییس جمهور مکزیک کمک به شرکتهای بزرگ را منتفی اعلام کرده و یک دادگاه کلمبیایی در سپتامبر جلوی وام دولتی ۳۷۰ میلیون دلاری برای شرکت آویانکا را گرفته بود.
 

وضعیت در بخشهایی از آسیا کاملا متفاوت بوده است، اگرچه سنگاپور ایرلاینز حدود ۲۰ درصد از کارکنانش را اخراج کرد اما هشت میلیارد دلار وام دریافت کرد. "کاتای پسیفیک ایرویز" که به تعدیل کارکنانش اقدام کرده بود هم در ژوئن میلیاردها دلار در برنامه سازماندهی مجدد دریافت کرد و دولت هنگ کنگ سهامدار این شرکت شد و دو کرسی ناظر در هیات مدیره آن گرفت.الکساندر دو ژونیاک، مدیرکل یاتا ماه گذشته گفته بود بسیاری از دولتها در زمینه حمایت مالی و حفظ مشاغل هواپیمایی عملکرد خوبی داشته اند و در مناطقی که این حمایت انجام نشده است مانند آمریکای لاتین ما شاهد ورشکستگی ایرلاین‌ها هستیم. ایرلاین‌ها همچنان ضرردهی دارند و این وضعیت در سال آینده ادامه خواهد شد و بدون کمک مالی بیشتر، بسیاری از ایرلاین‌ها نمی توانند تا پایان زمستان دوام بیاورند.شرکت ویرجین استرالیا هولدینگز و شرکت تایلندی نوک ایرلاینز در میان ایرلاین‌هایی بودند که در مارس به مرز ورشکستگی رسیده بودند. ویرجین استرالیا اکنون در حال سازماندهی مجدد تحت مالک جدیدش "بین کپیتال" است در حالی که شرکت نوک ایرلاینز برای بازبینی بدهی هایش به دادگاه ورشکستگی مرکزی کشورش درخواست داده است.در این بین، موج شیوع ویروس کرونا هیچ نشانی از مهار شدن ندارد. موارد جهانی ابتلا از ۴۶ میلیون نفر عبور کرده و موج جدید ابتلا در اروپا و آمریکا بسیاری از شهرها را وارد قرنطینه کرده است. آمار قربانیان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نزدیک می شود و آزمایشهای متعدد تولید واکسن شکست خورده اند و تولید یک داروی موثر چندین ماه دیگر زمان می برد.

یاتا در تحلیلی که هفته پیش منتشر شد، پیش بینی کرد درآمد صنعت هواپیمایی در سال آینده ۴۶ درصد در مقایسه با درآمد ۸۳۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ کمتر خواهد بود. بدون حمایت مالی بیشتر دولت، یک ایرلاین معمولی با نرخ فعلی ضرر، تنها هشت ماه و نیم نقدینگی دارد.یاتا اعلام کرده که تست کووید ۱۹ تنها راه سر پا شدن مجدد صنعت هواپیمایی است. اما این ایده با توجه به دوره نهفتگی دو هفته ای ویروس هنوز مورد پذیرش گسترده قرار نگرفته است.آنچه در این بین در خطر است، میلیاردها دلار سفارش ایرلاین‌ها برای خرید هواپیما از شرکتهای بوئینگ و ایرباس است. هر دو شرکت با تاخیر در تحویل مشتری یا بدتر از آن، لغو سفارش هواپیماها روبرو هستند.بر اساس گزارش بلومبرگ، تحلیل بلومبرگ اینتلیجنس نشان می دهد به طور متوسط ۱۲.۶ درصد احتمال وجود دارد که ایرلاین‌ها تحویل هواپیما از ایرباس را لغو کرده یا به تاخیر بیاندازند. این وضعیت برای بوئینگ بدتر است و ۱۴ درصد چنین احتمالی وجود دارد.


کد مطلب: 239111

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/239111/ایرلاین-هایی-کرونا-خاک-سیاه-نشاند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir