به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ساعت ۱۱:۵۴

رمز مقاومت هندی‌ها در برابر کرونا چیست؟

گروه جامعه: میزان تلفات کرونا در هند با وجود دسترسی محدود به امکانات بهداشتی و حتی آب آشامیدنی سالم پایین‌تر از نقاط دیگر جهان است این تناقض، فرضیه‌های جدیدی را در مهار کرونا پیش‌روی محققان گذاشته است.تحقیقات جدید دانشمندان هندی نشان می‌دهد بهداشت ضعیف، کمبود آب آشامیدنی تمیز و شرایط غیربهداشتی ممکن است جان بسیاری از افراد را از ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ نجات دهد. به گفته آنها، افرادی که در کشورهایی با درآمد کم یا متوسط زندگی می‌کنند، به‌دلیل قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری‌زای مختلف از کودکی، مصونیت قوی‌تری نسبت به کووید-۱۹دارند.میزان مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹در هند نسبت به جمعیت میلیاردی این کشور در مقایسه با سایر کشورهای جهان پایین است. شرایط غیربهداشتی و جمعیت حداکثری این کشور آسیایی در کنار این آمار به سؤال جدید کارشناسان و مردم سایر کشورها تبدیل شده است.به گزارش بی‌بی‌سی، میلیون‌ها هندی دسترسی محدودی به آب تمیز، غذاهای بهداشتی و هوای سالم دارند. به علاوه، آنها در محیط‌های بسیار پرجمعیت زندگی می‌کنند. به گفته محققان، این عوامل باعث شده آنها در معرض انبوهی از بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی و مزمن تنفسی، سرطان و دیابت قرار بگیرند. براساس گزارش دولت هند، این موارد به میزان قابل‌توجهی در بیماری‌های جمعیت این کشور نقش دارند. در نظر داشته باشید که فقط آلودگی هوا سالانه بیش از یک‌ میلیون هندی را به کام مرگ می‌کشاند.از سویی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که آب سالم، بهداشت و محیط ضدعفونی برای محافظت از سلامتی در برابر کووید-۱۹ ضروری است. یک مطالعه مشترک توسط سازمان بهداشت جهانی و آژانس کودکان سازمان ملل متحد یونیسف نشان داد که نزدیک به ۳میلیارد نفر- حدود ۴۰درصد از جمعیت جهان که به‌طور کامل در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند- فاقد امکانات اولیه برای شستن دست هستند. این آمار برای ایجاد نگرانی درخصوص افزایش مرگ‌ومیر میلیون‌ها نفر در کشورهایی مانند هند کافی بود.

دکتر شکر منده، مدیرکل شورای تحقیقات علمی و صنعتی در این رابطه می‌گوید: معمولا دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی در این کشورها ضعیف است و علاوه بر آن  اعتقاد بر این است که عامل مؤثر در بروز بیشتر بیماری‌های واگیر در آنجا وجود دارد؛ از این‌رو عواقب فاجعه‌بار کووید-۱۹در کشورهایی با درآمد کم و متوسط غیرمنتظره نیست.هند یک‌ششم جمعیت جهان و یک‌ششم موارد گزارش شده کرونا را به‌خود اختصاص داده است. با این حال، این تنها ۱۰درصد از مرگ‌ومیرهای جهانی ناشی از ویروس را تشکیل می‌دهد و میزان مرگ‌ومیر موردی یا CFR این کشور- که مرگ‌ومیر در میان بیماران کووید-۱۹را اندازه‌گیری می‌کند- کمتر از ۲درصد است که کمترین مورد در جهان است.اکنون تحقیقات جدید دانشمندان هندی نشان می‌دهد، بهداشت کم، کمبود آب آشامیدنی تمیز و شرایط غیربهداشتی ممکن است درواقع جان بسیاری از افراد را از ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ نجات دهد. به‌عبارت دیگر، آنها به این نتیجه رسیدند افرادی که در کشورهایی با درآمد کم یا متوسط زندگی می‌کنند، به‌دلیل قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری‌زای مختلف از کودکی، مصونیت قوی‌تری نسبت به کووید-۱۹دارند؛ بنابراین قادر به جلوگیری از ابتلا به نوع شدید عفونت شده‌اند. در هر دو مقاله که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، مرگ‌ومیر در هر میلیون نفر از جمعیت برای مقایسه میزان مرگ‌ومیر بررسی شده است.یک مقاله داده‌های عمومی ۱۰۶کشور را در مورد پارامترهایی مانند تراکم جمعیت، جمعیت‌شناسی، شیوع بیماری‌ها و کیفیت بهداشت مقایسه کرده است. دانشمندان دریافتند تعداد بیشتری از افراد در کشورهای با درآمد بالا بر اثر کووید-۱۹جان خود را از دست داده‌اند. دکتر منده، یکی از دست‌اندرکاران این تحقیق می‌گوید: به‌نظر می‌رسد که افراد در کشورهای فقیر و کم‌درآمد پاسخ ایمنی بیشتری نسبت به همتایان خود با درآمد بالا، در برابر ویروس کرونا دارند.

مقاله دیگر به بررسی نقش میکروبیوم – تریلیون‌ها میکروب موجود در بدن انسان - در عفونت‌های کووید-۱۹پرداخته است. میکروبیوم شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و عوامل تک‌سلولی هستند. آنها به هضم غذا کمک و در برابر باکتری‌های بیماری‌زا از بدن محافظت می‌کنند. همچنین سیستم ایمنی بدن را تنظیم و ویتامین تولید می‌کنند.
پروین کومار و بال چاندار، از کالج پزشکی دولتی دکتر راجندرا پراساد، داده‌های ۱۲۲کشور را بررسی کردند؛ ازجمله ۸۰کشور با درآمد متوسط و بالا. آنها متوجه شدند که مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ در کشورهایی که جمعیت بیشتری در معرض طیف متنوعی از میکروب‌ها دارند، به‌ویژه در مورد باکتری‌های گِرم منفی، کمتر است.این باکتری‌ها به‌طور معمول مسئول ذات‌الریه شدید، بیماری‌های خون و دستگاه ادراری و عفونت‌های پوستی هستند، اما اعتقاد بر این است که آنها یک سیتوکین ضدویروسی تولید می‌کنند - مولکول‌هایی که به مبارزه با عوامل بیماری‌زا کمک می‌کنند - به نام اینترفرون که از سلول‌ها در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند.دکتر چاندار می‌گوید: تاکنون مدل‌های پیش‌بینی‌کننده موجود برای کووید-۱۹وضعیت ایمنی جمعیت ناشی از میکروبیوم یا قرار گرفتن در معرض میکروب‌های محیطی را درنظر نگرفته‌اند. دانشمندان بر این باورند که همه اینها به فرضیه بهداشت خلاصه می‌شود.به گفته مت ریتشل، نویسنده کتاب دفاع زیبا، فلسفه این فرضیه این است که محیط ما آنقدر تمیز است که باعث شده سیستم ایمنی بدن ما به میزان کافی آموزش نبیند و این یعنی علم فوق‌العاده جدید سیستم ایمنی بدن. ایده اصلی این است که ما با تمرکز بیش از حد بر تمیز کردن، سیستم ایمنی بدن خود را در آموزش و فعالیت تنبل کرده‌ایم.

مقاله‌ای در مورد تب یونجه که در سال ۱۹۸۹منتشر شد، نشان می‌دهد که ارتباط مهمی بین احتمال ابتلای کودک به آلرژی تب یونجه و تعداد خواهر و برادرهای وی وجود دارد. در این مقاله آمده است: در اوایل کودکی، با عفونت از بیماری‌های آلرژیک جلوگیری می‌شود. این بیماری‌ها از طریق تماس غیربهداشتی با خواهر و برادر بزرگ‌تر منتقل می‌شوند یا از مادری که در تماس با فرزندان بزرگ‌تر آلوده شده است، قبل از تولد به‌دست می‌آید. مقاله دیگری که توسط سازمان جهانی آلرژی منتشر و توسط ریچتل نقل شده است، می‌گوید: مطالعات مهاجرت نشان می‌دهد هرچه مردم از کشورهای فقیرتر به کشورهای ثروتمندتر کوچ کرده‌اند، هر دو نوع آلرژی و بیماری ایمنی خودکار، افزایش یافته است.روتیکا کوپالی، استادیار بیماری‌های عفونی در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی می‌گوید: تحقیقات جدید، پیش‌فرض‌های مختلفی که هنوز از نظر علمی ثابت نشده‌اند را نیز به‌حساب می‌آورد؛ درصورتی که آنها بیشتر فرضیه هستند تا واقعیت علمی.اپیدمیولوژیست‌ها نیز میزان مرگ‌ومیر پایین ناشی از کونا در کشورهایی مانند هند را به جمعیت جوان نسبت داده‌اند. چراکه افراد مسن معمولا در برابر این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند. ضمن اینکه هنوز مشخص نیست که آیا عوامل دیگری مانند ایمنی ناشی از عفونت‌های قبلی با ویروس‌های مختلف کرونا نیز مسئول این محافظت هست یا خیر.واضح است که دلایل مختلف و متنوعی ممکن است در پشت پرده میزان مرگ‌ومیر پایین باشد، اما واقعیت این است که چیزهای زیادی وجود دارد که دانشمندان هنوز درباره ویروس کرونا نمی‌دانند.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: ویروس کرونا هند
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.