به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۲۴۰۱۸۷
دانش آموزانی که مجبور به ترک تحصیل می شوند

داستان های غمگین شاد

داستان های غمگین شاد
گروه جامعه: با گذشته دو ماه از شروع سال تحصیلی جدید، داستان های غمگین شاد هنوز تمام نشده است. کافی است پای درد و دل معلمان و مدیران مدارس نواحی محروم شهر بنشینیم تا از مشکلات دانش آموزانی برایمان بگویند که همچنان دسترسی به گوشی هوشمند ندارند و فقر و محرومیت راهی جز ترک تحصیل برای آنها باقی نگذاشته است.وضعیت فوق حاد شیوع کرونا باعث شده بسیاری از مدارس هفته های متمادی تعطیل باشند و آموزش تنها در فضای مجازی و به صورت غیرحضوری انجام شود، این درحالی است که هنوز دانش آموزانی هستند که امکان برخورداری از آموزش های مجازی را ندارند.شبکه شاد که قرار بود حافظ جان دانش آموزان در برابر ویروس منحوس کرونا باشد، این روزها بلای جان خانواده های بسیاری شده که قدرت خرید گوشی هوشمند و تبلت با قابلیت نصب این شبکه را ندارند.
 
دانش آموزان غایب در شبکه شاد
معاون یکی از مدارس ناحیه ۴ شهر اصفهان  از وضعیت دانش آموزانی می گوید که همچنان سر کلاس های درس مجازی غایب اند، چون خانواده هایشان نتوانسته اند گوشی تلفن همراه برای آنها تهیه کنند و یا در خانواده ای با چند دانش آموز، تنها یک گوشی تلفن همراه وجود دارد که همه امکان استفاده از آن را ندارند.او می گوید از ابتدای شروع سال تحصیلی جدید با خانواده های زیادی تماس گرفته و پیگیر عدم حضور دانش آموز در کلاس های مجازی شده ام، ولی وقتی مشکلات خانواده ها را می شنوم واقعا احساس درماندگی می کنم!این معاون دبیرستان دخترانه از تلاش های همکارانش برای کمک به دانش آموزان محروم می گوید و خاطرنشان می کند: گاهی به اتفاق همکارانم سعی کرده ایم مشکل دانش آموزی را حل کرده و با گذاشتن پول روی هم برای او گوشی تلفن همراه بخریم، چون این بچه ها را مثل فرزندان خودمان می دانیم و با دیدن مشکلاتشان رنج می بریم، ولی هزینه یک گوشی هوشمند آنقدر بالا رفته که به سختی می شود مشکل همین یک دانش آموز را حل کرد و همچنان باید نگران وضعیت دانش آموزان دیگر باشیم.

دانش آموزانی که مجبور به ترک تحصیل می شوند
یکی دیگر از معلمان مدرسه ای در زینبیه می گوید: اگرچه در ابتدای سال تحصیلی جدید اداره کل آموزش و پرورش از مدارس خواست آمار دانش آموزانی که دسترسی به گوشی هوشمند ندارند را بدهند، اما موضوع در همین حد ماند!اوایل شروع سال تحصیلی به چشم خودم می دیدیم که خیلی از خانواده ها به خاطر نداشتن گوشی هوشمند، پرونده های بچه هایشان را می گرفتند تا ترک تحصیل کنند. حتی چند خانواده به ناظم مدرسه گفتند می شود شاد را برای ما نصب کنی و بعد متوجه می شدند شاد روی گوشی های قدیمی نصب نمی شود و باید گوشی جدید بخرند، درحالی که قدرت خرید نداشتند.به این خانواد ها گفته می شد فرزندانشان می تواند به صورت حضوری به مدرسه بیاید و یا از آموزش های تلویزیون استفاده کنند، درحالی که متاسفانه با بدتر شدن وضعیت شیوع کرونا، آموزش حضوری مدارس بارها متوقف شد.او ادامه می دهد: به عنوان یک معلم در آموزش های درسی تلویزیون هم اشکالاتی می بینیم؛ ازجمله اینکه معلمان خیلی سریع درس می دهند، ضمن اینکه ارتباط معلم با دانش آموزان شکل نمی گیرد و از طرف دیگر در خانواده های شلوغ با چند بچه، دانش آموز اصلا متوجه درس نمی شوند. به همین خاطر خیلی از معلمان به صورت داوطلبانه حاضر شدند برای رفع اشکال این دانش آموزان به مدرسه بیایند، ولی متاسفانه حتی در کلاس های رفع اشکال هم یکی دو دانش آموز درگیر کرونا شدند و کلاس ها ادامه پیدا نکرد.این معلم دوره ابتدایی با اشاره به اینکه با گذشت دو ماه از سال تحصیلی جدید هنوز در هر کلاسی همیشه ۶ تا ۷ نفر و برخی مواقع حتی ۱۵ نفر غایب اند، ادامه می دهد: علت را که از مدیر و معاون مدرسه می پرسیم می گویند دسترسی به گوشی و تبلت ندارند و یا یک گوشی مشترک در خانواده دارند که باعث می شود نتوانند از همه کلاس ها استفاده کنند و یا گوشی پدر خانواده است که در ساعاتی مجبور است گوشی را همراه خود بیرون از خانه ببرد. همه اینها درحالی است که حتی برخی معلمان ما هم گوشی هوشمند مناسب ندارند!یکی دیگر از معلمان دبستان پسرانه ای در منطقه محروم شهر اصفهان هم می گوید: من الان در دو مدرسه کار می کنم، در یک مدرسه ۲۳ دانش آموز و در مدرسه دیگر ۴۰ دانش آموز گوشی هوشمند ندارند، ولی می دانم فقط این دو مدرسه نیستند که دانش آموزان آن مشکل دسترسی به آموزش های غیرحضوری را دارند و همکارانم به ویژه در مدارس مناطق محروم همه این مشکل را دارند.او این را هم اضافه می کند که بسیاری از دانش آموزان در این مدارس اصلا اینترنت در خانه ندارند و مجبورند بسته های اینترنت بخرند، درحالی که این قدر سرعت شبکه شاد پایین است که باعث می شود همین بسته ها خیلی زود تمام شود و دانش آموز با این وضعیت مالی تحت فشار قرار گیرد، از طرف دیگر تاکید می کنند که از پیام رسانی های خارجی استفاده نکنید، درحالی پیام رسان داخلی مشکل قطعی و سرعت پایین دارد.

معلمانی که آستین همت بالا می زنند
این معلم هم از تلاش عوامل مدرسه از مدیر و معاون تا معلمان برای جمع کردن پول و خرید گوشی هوشمند برای دانش آموزان محروم می گوید و خاطرنشان می کند: معلمان مدرسه ما پویشی برای خرید گوشی هوشمند راه انداختند و برخی حتی نذورات ماه محرم و صفر را صرف خرید گوشی برای دانش آموزان نیازمند کردند.او با اشاره به اینکه قیمت یک تبلت معمولی ۳ و نیم تا ۴ میلیون است، می گوید: توانستیم ۷ میلیون پول جمع آوری کنیم. زمانی که فروشنده متوجه شد تبلت را برای دانش آموزان نیازمند می خواهیم از سود خودش صرف نظر کرد و حتی پولی هم از جیب خودش گذاشت تا بتوانیم ۲ تبلت بخریم. نمی گویم کم است چون اگر مشکل یک دانش آموز هم حل شود ارزش دارد، ولی مثل قطره ای در دریا است. ما به سهم خودمان می خواهیم کمک کنیم ولی با این وضعیت اقتصادی کمک چندانی نمی توان کرد.

مشکلی که همین امروز باید حل شود
وی از مردم خواست در این شرایط اقتصادی به فکر دانش آموزان محروم باشند و نذورات و صدقات خود را در این راه صرف کنند و البته به دست افراد مطمئن بدهند، چون مدیر مدرسه، معاون و معلم بهتر از هر کسی از وضعیت دانش آموزان خبر دارد و می داند دانش آموزان مستعدی هستند که به خاطر فقر ممکن است برای همیشه از تحصیل باز بمانند.این معلم دوره ابتدایی اظهار امیدواری کرد مردم دست به دست هم دهند تا شاهد اتفاقی که برای دانش آموز بوشهری افتاد و موارد دیگر نباشیم و افزود: گوشی و تبلتی که برای یک دانش آموز خریده می شود سال های آینده هم قابل استفاده است، ولی دانش آموزی که امسال نتواند گوشی هوشمند تهیه کند قطعا سال دیگر هم نمی تواند، پس چه بهتر که همین امروز این مشکل را حل کنیم، شاید دانش آموزی با همین تبلت تحصیل خود را ادامه دهد و فردا افتخاری برای کشورمان باشد.

تهیه ۱۰ هزار تبلت برای دانش آموزان اصفهانی
محمد اعتدادی، مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان چندی پیش از خرید ۱۰ هزار تبلت برای دانش آموزانی که توانایی تهیه وسایل کمک آموزشی ندارند با کمک اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و گفت: در کل استان ۶۰ درصد دانش آموزان از شبکه شاد استفاده می کنند.وی یادآور شد: بسیاری از دانش آموزان امکان خرید تبلت را ندارند و امیدواریم هر چه زودتر شرایط عادی شود. آموزش در فضای مجازی را آموزش تلقی نمی کنیم و در واقع آموزش در بحران است.مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه مقرر شد شهرداری اصفهان هم تعدادی تبلت برای شهر اصفهان خریداری کند، افزود: ما نقطه به نقطه استان را از این نظر رصد کردیم و شرکای آموزش و پرورش را زیاد کرده ایم تا بهتر بتوانیم کمک بگیریم.

راهکارهای پیش بینی شده برای دانش آموزانی که دسترسی به آموزش مجازی ندارند
شهین جوانی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز درخصوص راهکارهای پیش بینی شده برای دانش آموزانی که دسترسی به آموزش مجازی ندارند؟ اظهار کرد: برای دانش آموزانی که به هر دلیل امکانات و ابزارهای لازم برای دسترسی به آموزش در فضای مجازی ندارند تا از آموزش های آفلاین یا آنلاین برخوردار شوند، امکان استفاده از آموزش های تلویزیون وجود دارد. همچنین درس نامه هایی به صورت خودآموز آماده شده و برای آنها ارسال می شود.وی با بیان اینکه اداره کل آموزش و پرورش استان براساس تصمیمات ستاد مقابله با کرونا اقدام می کند، گفت: تاکید بر آموزش حضوری این دانش آموزان داریم.وی با اشاره به اینکه بسته های یاددهی و یادگیری در مدارس تهیه شده و در اختیار دانش آموزانی که دسترسی به آموزش مجازی ندارند قرار می گیرد، افزود: در استان نیز درس نامه هایی آماده و در دسترس همکاران جهت ارائه به دانش آموزان قرار گرفته است. همچنین برنامه های صدا و سیما نیز برای این دانش آموزان قابل استفاده است، ضمن اینکه در صورت تصویب ستاد مقابله با کرونا، آموزش حضوری دانش آموزان به خصوص در مناطق غیر برخوردار را عملیاتی خواهیم کرد.معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به تعطیلی آموزش حضوری در مدارس به دلیل وضعیت حاد شیوع کرونا در اصفهان، گفت: در قبل از این زمان بیشتر دانش آموزان به ویژه در مناطق دور دست استان و مناطقی که دانش آموزان به امکانات فناوری دسترسی ندارند، کلاس های درس به صورت حضوری دایر بود.

آموزش مجازی هیچ وقت جای آموزش حضوری را نمی گیرد
وی اظهار امیدواری کرد که با بهبود وضعیت شیوع ویروس کرونا امکان آموزش حضوری دانش آموزان با رعایت پروتکل های بهداشتی فراهم شود و افزود: در صورت فراهم شدن شرایط می توانیم با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت گروه بندی، آموزش حضوری را دنبال کنیم تا امر آموزش دچار وقفه نشود، زیرا معتقدیم حضور دانش آموزان در عرصه آموزش و کلاس درس و مدرسه ویژگی های خاص خود را دارد که هیچ وقت آموزش مجازی جای آن را نخواهد گرفت.

شناسایی دانش آموزانی که دسترسی به امکانات آموزش غیرحضوری ندارند
جوانی از شناسایی دانش آموزانی خبر داد که دسترسی به ابزارها و امکانات لازم برای آموزش غیرحضوری را ندارند و گفت: مشخصات این دانش آموزان توسط مدیران آموزشگاه ها در قالب فرم الکترونیکی که طراحی کرده بودیم دریافت و جمع بندی شده است. اسامی این دانش آموزان طی دو مرحله دریافت شد که البته در مرحله اول تعداد این دانش آموزان بیشتر بود ولی با مشارکت خیرین بزرگوار، گروه های مردم نهاد و سازمان ها و ... تعداد محدودی از آنها پوشش داده شد.وی از تلاش های و مشارکت ارزنده همه کسانی که برای حل مشکل دانش آموزان استان تلاش می کنند قدردانی کرد و افزود: از بانیان پویش هایی که در مناطق و آموزشگاه ها به صورت محلی اقدام به تهیه گوشی هوشمند کردند نیز قدردانی می کنم که با این اقدامات خداپسندانه باعث شدند تعدادی از  دانش آموزان فاقد امکانات فناوری صاحب گوشی هوشمند و تبلت شوند.جوانی افزود: علاوه بر خیرین عزیز برخی دستگاه های اجرایی نیز در راستای تامین ملزومات آموزش مجازی  اقدام کرده اند که از همکاری و مساعدت آنهادر تامین نیازهای آموزشی قدردانی می کنیم.

فاصله زیاد تا برخورداری تمام دانش آموزان از امکانات آموزش مجازی
وی تاکید کرد: با وجود جذب مشارکت و تهیه ابزارهای آموزش مجازی برای دانش آموزان نیازمند، هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب که همه دانش آموزان از امکانات آموزش مجازی برخوردار باشند، فاصله زیادی داریم.

پویش های خودجوش برای تامین امکانات آموزش مجازی دانش آموزان نیازمند
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون تمام پویش های به راه افتاده برای تهیه امکانات آموزشی مورد نیاز دانش آموزان به صورت خودجوش بوده، خاطرنشان کرد: تاکنون دستگاه های اجرایی و خیران و سازمان های مردم نهاد به صورت خودجوش ورود پیدا کرده اند و این موضوع نشان دهنده فرهنگ بالای مردم ما است. همچنین همکاران ما در مدارس، نواحی و مناطق و در  آموزش و پرورش استان نیز در حد توان، امکانات را برای این دانش آموزان را فراهم کرده و در اختیار آنها قرار داده اند.وی با بیان اینکه براساس آماری که داریم در دوره ابتدایی نزدیک به ۲۰ هزار دانش آموز در سطح استان فاقد ابزارهای لازم برای آموزش در فضای مجازی هستند، افزود: در بعضی از ادارات در مناطق و نواحی آموزش و پرورش، بسته های اینترنتی پیش بینی شده و در اختیار دانش آموزان نیازمند قرار گرفته است.

تهیه اطلس دسترسی آموزشی برای تک تک دانش آموزان
جوانی یکی از وظایف کاری مدیران مدارس را در شرایط کنونی تهیه اطلس دسترسی آموزشی برای تک تک دانش آموزان اعلام و تاکید کرد: مدیران مدارس موظف اند با تهیه این اطلس چگونگی دسترسی آموزشی را برای تمامی دانش آموزان عزیز مشخص کرده و بستر آموزش با کیفیت را برای آنها فراهم کنند.  وی بار دیگر با قدردانی از همه فرهنگیان، گفت: معلمان مدارس با شناسایی دانش آموزان، نحوه دسترسی آنان را رصد می کنند و باید برای تمامی دانش آموزان که به آموزش مجازی دسترسی دارند و یا عزیزانی که از دسترسی لازم برخوردار نیستند طراحی آموزشی داشته باشند. وی افزود: در بازدیدهایی که از مناطق و نواحی صورت می گیرد این موارد ملاک عمل خواهد بود. در  راستای نظارت و ارزیابی درشرایط کنونی، فرم های نظارتی و چک لیست هایی آماده شده و تمامی موارد مورد انتظار را در آن گنجانده شده تا توسط مدیران، معاونان و معلمان، خودارزیابی صورت گیرد تا با برنامه ریزی منسجم و حساب شده و مستمر در راستای نظارت و ارزیابی صحیح وضعیت آموزشی دانش آموزان قدم برداریم. همچنین با تماس های تلفنی به طور تصادفی با مدیران و معلمان و اولیا دانش آموزان، وضعیت آموزشی آنها را رصد می کنیم. علاوه بر آن تمامی مناطق و نواحی مورد بازدید قرار گرفته و بر آموزش با کیفیت و رصد آموزش به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته، تاکید شده است.جوانی با اظهار امیدواری از بهبود وضعیت شیوع کرونا و فراهم شدن امکان آموزش حضوری دانش آموزان به صورت محدود و گروه بندی شده و با رعایت پروتکل های بهداشتی، گفت: اگر همکاران ما و اولیاء دانش آموزان نقطه نظراتی دارند می توانند با ما درمیان بگذارند تا ان شا الله این وضعیت بحرانی را با کمک همدیگر پشت سر بگذاریم.
مرجع : ایسنا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها