کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزایش آگهی‌ فروش خودرو؛ ۲۰۷ پانصد میلیون تومان

20 آبان 1399 ساعت 10:24


گروه اقتصادی: بازار خودرو از ابتدای هفته جاری متاثر از روند کاهشی قیمت ارز با کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها در انواع مدل‌ها روبه‌رو شد البته فعالان این بازار روند کاهشی قیمت خودرو را ناشی از جو روانی بازار و متاثر از قیمت دلار عنوان می‌کنند. هم‌اکنون ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو دقیقه‌ای شده و فعالان بازار معتقدند هنوز جا برای کاهش بیشتر قیمت‌ها هم وجود دارد و حباب قیمتی در بازار خودرو نترکیده است.در حال حاضر وضعیت به‌گونه‌ای است که خریداران برای خرید خودرو دست نگه داشته‌اند و عده‌ای هم از این بازار عقب‌نشینی کرده‌اند در عین حال آگهی‌های فروش خودرو نیز بیشتر شده که نشان از افزایش رفتارهای هیجانی برای فروش خودرو در بازار است هر چند هنوز اتفاق خاصی صورت نگرفته اما جو روانی همان‌طور که حباب قیمتی ایجاد کرده بود باعث کاهش قیمت‌ها نیز شده است. فعالان بازار خودرو معتقدند: تنها در صورت ادامه روند نزولی نرخ ارز و ثبات آن، تحقق افزایش تولید خودروسازان و مدیریت صنعت خودرو سبب ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو خواهد بود در غیر این صورت کاهش قیمت خودرو مقطعی است.این در حالی است که احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان معتقد است: با کاهش قیمت ارز هزینه‌های تولید هم کاهش یافته و خودروساز ابتدا از زیان خارج شده و شاید به سود حداقلی دست پیدا کند اما این امر به معنی تغییر در قیمت کارخانه خودروها نیست.او در پاسخ به اینکه آیا با کاهش قیمت ارز تغییری در قیمت تمام شده خودروها ایجاد و محصولات به سمت ارزانی خواهند رفت یا خیر؟ تصریح کرد: با کاهش قیمت ارز بالطبع هزینه‌های تولید هم کاهش یافته و خودروساز ابتدا از زیان خارج شده و شاید به سود حداقلی دست پیدا کند اما این امر به معنی تغییر در قیمت کارخانه خودروها نیست. نعمت‌بخش با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد با کاهش قیمت ارز عرضه خودرو در بازار افزایش یافته و همین امر شکاف قیمتی کارخانه تا بازار را کاهش دهد، افزود: بسیاری از مردم برای سود بیشتر به خرید خودرو اقدام کرده بودند که با شرایط فعلی و کاهش قیمت‌ها در بازار مجبور به فروش خودروهای خود هستند و همین عرضه بیشتر باعث کاهش قیمت خودرو در بازار می‌شود.

انتظار افت قیمت‌ها خرید خودرو را سخت کرد
سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در این باره گفته است: مصرف‌کنندگان در انتظار کاهش بیشتر قیمت بوده و دست از خرید خودرو کشیده‌اند و اگر دلار حدود یک ماه روی قیمت پایه‌ای بایستد، معاملات از سر گرفته خواهد شد اما نوسانات فعلی اجازه ورود مشتری به بازار و نیز تصمیم‌گیری به فروشنده را نمی‌دهد.به گفته او بررسی قیمت خودروهای داخلی و خارجی نشان می‌دهد که قیمت‌ها حدود ۲۰ تا ۲۵درصد کاهش داشته و در صورت رسیدن دلار به کانال ۲۰ هزار تومان شاهد کاهش ۱۵درصدی قیمت‌ها خواهیم بود، چراکه بازگشت به عقب نشان می‌دهد در زمان دلار ۱۸ هزار تومانی پراید کمتر از ۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد.

آیا ریزش قیمت خودرو مقطعی است؟
امیرحسین کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در این باره معتقد است: هیچ اتفاق جدی برای تولید و صنعت خودرو در کشور رخ نداده و ریزش قیمت خودرو در چند روز گذشته تنها جنبه روانی داشته و اخبار سیاسی مربوط به انتخابات امریکا باعث افت قیمت‌ها شده است. او در این خصوص به «اعتماد» می‌گوید: افت قیمت خودرو در بازار از یک هفته قبل و پیش از اعلام انتخاب رییس‌جمهور امریکا آغاز شد و از زمانی که تقویت ارزش پول ملی شروع شد و نرخ دلار کاهش یافت قیمت خودرو نیز همسو با نرخ دلار در بازار افت کرد.او می‌گوید: اگر نرخ ارز روند صعودی داشته باشد قیمت خودرو نیز همپای آن افزایشی می‌شود و اگر نرخ ارز کاهشی شود، بازار نیز روند نزولی به خود می‌گیرد. به این ترتیب قیمت‌ها در بازار خودرو به نرخ ارز گره خورده است.عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ادامه می‌دهد: واقعیت این است که متاسفانه بازار خودرو تحت‌تاثیر عوامل کلان اقتصادی و تصمیمات سیاستگذاران است در حال حاضر نیز ظاهرا یک‌سری گشایش‌های ارزی صورت گرفته و باید دید تا چه زمانی ادامه دارد.

واردات خودرو شاید وقتی دیگر
کاکایی در مورد زمزمه‌های واردات مجدد خودرو به کشور بر این باور است: موضوعات مهم‌تر از خودروی خارجی در کشور وجود دارد که نیازمند منابع ارزی است مانند تامین دارو که بسیار مهم است و باتوجه به منابع محدود ارزی در کشور واردات خودرو می‌تواند منجر به تقاضای خودروی وارداتی و در نتیجه بالا رفتن تقاضای ارزی در کشور شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: زمانی که میزان ارز ۱۰۰ میلیارد دلار باشد و ۲ میلیارد دلار به واردات خودرو تخصیص داده شود با زمانی که میزان منابع ارزی ۱۰ میلیارد دلار باشد و ۲ میلیارد دلار به این بخش اختصاص پیدا کند که حدود ۲۰‌درصد از کل منابع ارزی می‌شود وضعیت متفاوت خواهد بود.کاکایی با اشاره به زیان سنگین خودروسازان در ادامه توضیح می‌دهد: زیان خودروسازان در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان است که این زیان هر روز در حال افزایش است و در صورتی که سیاستگذاری درستی در این مدت از سوی دولت و خودروسازان صورت نگیرد و این زیان سنگین‌تر شود با رشد قیمت خودرو مواجه خواهیم شد.او در ادامه می‌گوید: تاکنون باید دو تا سه تصمیم کلیدی در مورد تولیدات خودرو گرفته می‌شد که هر روز به تعویق افتاده و به نظر می‌رسد این کاهش قیمت‌ها در بازار هم مقطعی باشد.

معامله‌گران خودرو هیجانی عمل نکنند
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت معتقد است: افرادی که قصد فروش خودروی خود را دارند نباید عجله کنند و ممکن است ارزش دارایی‌شان تا چند روز بعد بیشتر شود و برعکس افرادی که قصد خرید خودرو دارند الان بهترین زمان برای خرید به نظر می‌رسد و بهتر است زودتر اقدام به خرید کنند.براساس این گزارش، شوک قیمتی ماه‌های گذشته بر بازار و افزایش لحظه‌ای کالاهای مصرفی، زندگی روزمره مردم را تحت‌تاثیر قرار داده است. در این میان بازار خودرو نیز از سایر بازارها مستثنا نبود و تنها در یک ماه قیمت خودروها افزایش چشمگیر داشته است.
با این حال در چند روز گذشته قیمت خودرو روند نزولی به خود گرفته است.قیمت خودرو از انتخابات امریکا تاکنون تغییر چشمگیر داشته است به‌گونه‌ای که در حال حاضر قیمت پژو پارس از ۲۶۰ به ۲۴۰میلیون تومان، پژو ۴۰۵ از۲۴۰ میلیون تومان به ۲۰۵ میلیون تومان، تیبا دو از ۱۶۰ میلیون تومان به ۱۴۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک از ۶۰۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است. همچنین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۳۰ میلیون تومان به ۲۰۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۳۵۰ میلیون تومان به ۳۱۰ میلیون تومان رسیده است.ساندرو نیز از ۶۰۰ میلیون به ۴۸۰ میلیون تومان و سانتافه از سه میلیارد و ۵۰۰ به دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت پژو ۲۰۰۸ از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان، سمند ال ایکس از ۲۴۰ میلیون به ۱۹۵ میلیون تومان، رسیده است. تیبا صندوق‌دار از ۱۴۵ میلیون تومان با هفت میلیون تومان کاهش به قیمت ۱۳۸ میلیون تومان رسیده است.کوئیک نیز از قیمت ۱۷۰ میلیون تومان با ۱۲ میلیون تومان کاهش به قیمت ۱۵۸ میلیون تومان رسید.


کد مطلب: 240315

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/240315/افزایش-آگهی-فروش-خودرو-۲۰۷-پانصد-میلیون-تومان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir