به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۱ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۲۴۰۵۰۳

دوران یکه‌تازی «آقازاده» به پایان می‌رسد

دوران یکه‌تازی «آقازاده» به پایان می‌رسد
گروه فرهنگی: شبکه نمایش خانگی پس از رکود چند ماهه قرار است با چند سریال جدید در چهار ماه پایانی سال رونق را دوباره به این حوزه بیاورند.به گزارش ایلنا، پس از آنکه شبکه نمایش خانگی در نیمه دوم سال گذشته و سه ماهه نخست امسال با ترافیک شدید پخش سریال‌های متنوع روبرو بود؛ به یکباره ویترین پلتفرم‌های VOD از سریال‌های ویدئویی خالی شد حال آنکه این حوزه در طول چند سال اخیر تا به این اندازه با افت در تعداد تولید آثار روبرو نبوده است. مهم‌ترین و شاید تنها عامل رکود تولید سریال‌های نمایش خانگی در نیمه نخست سال ۹۹ را باید در اختلاف و کشمکش مدیریتی میان سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصمیمی که رسانه ملی گرفت تا با ایجاد بستری با نام «ساترا» بر روند صدور مجوز ساخت و پخش محصولات نمایش خانگی هم نظارت کند. صوت و تصویر فراگیر در ادبیاتِ صداوسیما شامل تمامی پلتفرم‌های VOD است و هرگونه فعالیت ذیل آن را مشمول نظارت مستقیم خود می‌داند. موضوعی که البته دولت و وزارت ارشاد زیر بار آن نرفت و این دعوای حقوقی و مدیریتی تا جایی بالا گرفت که تعدادی از نمایندگان مجلس به فکر ارائه طرحی برای پایان دادن این غائله به نفع سازمان صداوسیما افتادند. دعوای سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد موجب شد تا سازمان سینمایی برای آنکه مجوزهایی که صادر می‌کند دچار چندپارگی و چندگانگی در تولید نشود، شورای صدور مجوز فعالیت‌های ویدئویی را تا اطلاع ثانوی تعطیل کند. درنهایت به یکباره تمامی پروژه‌هایی که قصد منتظر مجوز ساخت برای عرضه در بستر نمایش خانگی بودند، به مشکل برخوردند. خالی شدن ظرف VODها از سریال‌های ایرانی هم ناشی از همین اختلافات بود. اتفاقات اخیر در تابستان و پاییز ۹۹ موجب شد سریال «آقازاده» به تنهایی در پلتفرم‌های پخش فیلم یکه‌تازی کند و رقیبی نداشته باشد. اینک پس از چند ماه وقفه در پخش آثار نمایشی از شبکه‌های خانگی، دو پلتفرم اصلی این روزها تصمیم گرفته‌اند سریال‌هایی را روانه نمایش خانگی کنند. این تصمیم شاید زمستان پررونقی را برای این مدیوم نمایشی رقم بزند. 

«قورباغه»؛ اختلافی که باعث رقابت شد
هومن سیدی در دهه نود رشد پله به پله را در کارگردانی سینما تجربه کرد و با آخرین ساخته سینمایی‌اش یعنی «مغزهای کوچک زنگ زده» توانست مخاطب خودش را پیدا کند و منتقدان را با فیلمش همراه سازد. او در نخستین تجربه ساخت سریالش به سراغ یک موضوع حادثه‌ای و جنایی رفته است و «قورباغه» را در سکوت خبری جلوی دوربین برد. سریال نمایش خانگی «قورباغه» از مدت‌ها قبل به کارگردانی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی علی اسدزاده وارد تولید شد. این سریال که با اولین تجربه نوید محمدزاده در عرصه بازیگری در شبکه نمایش خانگی همراه شده بود، آنطور که گفته شد، مراحل تولید سختی داشت و خارج از کشور هم تصویربرداری داشت؛ اما سال گذشته تیزری از «قورباغه» منتشر شد که خبر از مراحل پایانی ساخت این مجموعه می‌داد. زمان پخش این سریال، تابستان اعلام شد اما با گذشت این فصل خبری از توزیع آن نشد. در همان مقطع برخی رسانه‌ها خبر از اختلاف تهیه‌کننده سریال و شرکت فیلیمو منتشر کردند. اختلافی که بر سر حق پخش و نحوه محاسبه درصد سود سریال بود و همین اختلاف باعث شد تهیه‌کننده سریال تصمیم بگیرد پخش آن را به دیگر پلتفرم پرمخاطب این روزها یعنی نماوا بسپارد. حالا خبر می‌رسد پخش این سریال از ابتدای آذر ماه آغاز می‌شود. در خلاصه داستان این سریال آمده‌است: «من همیشه یه صندلی واسم کم بوده، کتم واسم تنگ بوده، کفشام برام کوچیک بوده، ساعتم خواب می‌مونده و من ازش جلوتر حرکت می‌کردم، دنیا برای من جای کوچیکیه، احساس می‌کنم همه جا بستس و نمی‌تونم نفس بکشم، انگار همه این لحظه‌ها رو قبلاً دیدم، درختا، صدای آبشار، قورباغه‌ها، اونا رو زمانی می‌بینم که در حال مردنم.» از بازیگران این مجموعه خانگی می‌توان به نوید محمدزاده، صابر ابر، فرشته حسینی، سحر دولتشاهی، محمدامین شعرباف، احسان منصوری، نیما مظاهری، سعید حاج علی، سیامک اتفاقیان، مهران غفوریان، آناهیتا افشار، هومن سیدی و نوید پورفرج اشاره کرد و حضور نوید محمدزاده در کنار هومن سیدی به کنجکاوی‌های این سریال افزوده است. 

«خوب، بد، جلف»؛ به دنبال رکوردشکنی 
پیمان قاسمخانی با «خوب، بد، جلف» کارگردانی در سینما را آغاز کرد و سری دوم این فیلم نیز تابستان امسال و در روزهای شیوع ویروس کرونا روی پرده رفت. «خوب، بد، جلف۲؛ ارتش سری» نشان داد قاسمخانی به فضای شخصیت‌هایی که خلق کرده علاقه دارد و قرار نیست به این زودی از آن‌ها دل بکند. در روزهایی که خبر اختلاف پخش‌کننده قورباغه رسانه‌ای شد و تهیه‌کننده قورباغه برای صاحب VOD خط و نشان می‌کشید، به یکباره خبر رسید قرار است در زمستان امسال شاهد پخش سریال «خوب، بد، جلف» از پلتفرم فیلیمو باشیم. سریالی که قاسمخانی تولید آن را از تابستان و در سکوت خبری آغاز کرده است و به ترکیب بازیگران خود دست نزده است. زوج چگینی – قاسمخانی بعد از تجربه‌های موفقی چون «پژمان» و نسخه‌های سینمایی «خوب، بد، جلف» حالا به دنبال رکوردشکنی در فضای نمایش خانگی هستند. قاسمخانی البته سال گذشته در طراحی سریال «هیولا» مهران مدیری را همراهی کرد و حالا در نخستین تجربه سریال‌سازی به سراغ کمدی مورد علاقه خودش رفته است. پیمان قاسمخانی نویسنده و کارگردان فیلم «خوب، بد، جلف؛ ارتش سری۲»، در مورد ساخت سری سوم «خوب، بد، جلف» گفته است: سری دوم و سوم «خوب، بد، جلف» قرار بود یک سریال ۱۸ قسمتی شود، ۱۱ قسمتش نوشته شده بود اما به مشکلاتی خصوصا مشکلات مالی برخوردیم و در آن مقطع، تصمیم گرفتیم آن را به دو فیلم سینمایی تبدیل کنیم. برنامه‌مان این بود که هر دو را با هم بسازیم ولی پولمان نرسید و گفتیم اول «خوب، بد، جلف۲» را اکران کنیم و بعد سراغ سری سوم برویم.

«ملکه گدایان»؛ در مسیر مانکن
حسین سهیلی‌زاده کارگردان سریال‌های پرمخاطب تلویزیون در دهه هشتاد در اولین تجربه حضور در نمایش خانگی سریال «مانکن» را ساخت. سریالی که با وجود نقدهای بسیاری که به آن بود، توانست مخاطب‌های بسیاری را جلب کند. سهیلی‌زاده حالا پس از موفقیت‌های «مانکن» به سراغ داستانی ملودرام رفته است تا «ملکه گدایان» را با همان حال و هوای «مانکن» بسازد. تولید «ملکه گدایان» از پیش از شیوع کرونا آغاز شد و عمده روزهای تصویربرداری آن در روزهای کرونا ادامه یافت. فرزاد فرزین، پانته‌آ بهرام، رویا نونهالی، محمدرضا غفاری، رضا بهبودی، الهام کردا، باران کوثری، آرمان درویش، علی اوجی، سولماز غنی، بهشاد شریفیان، یسنا میرطهماسب و… در این سریال به ایفای نقش پرداختند. از نکات جالب ترکیب بازیگران این سریال حضور باران کوثری برای اولین بار در یک سریال نمایش خانگی است. از طرفی فرزاد فرزین که با بازی در سریال «مانکن» توجه مخاطبان را به خود جلب کرده بود، در این سریال یکی از نقش‌های اصلی را بازی می‌کند. 

«گیسو»؛ پاک کردن خاطرات تلخ «دل» 
منوچهر هادی این روزها جزو کارگردان‌های سرشلوغ شبکه نمایش خانگی است. فعالیت‌های او به حدی رسیده که حتی میان پخش سریال قبلی و شروع فیلمبرداری سریال جدید حتی یک روز هم فاصله نمی‌اندازد. این پرکاری البته کار دست او داد و موجب شد سریال «دل» که پخش آن تابستان امسال به پایان رسید، با انتقادهای بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه شود. پس از پایان پخش سریال «دل» بود که بابک کایدان نویسنده سریال از اضافه کردن چندین قسمت اضافه به سریال برخلاف قرارداد اولیه سخن گفت. قسمت‌هایی که تنها به خاطر مسائل اقتصادی به سریال اضافه شد و فیلمنامه‌ای برای آن نوشته نشده بود و هادی از تصاویر قسمت‌های قبلی برای پر کردن زمان سریال استفاده کرد. انتقاد از سریال دل و محتوای آن و شوخی با صحنه‌های سریال در شبکه‌های اجتماعی باعث شد بسیاری نسبت به ساخت اثر دیگری از این کارگردان با دید تردید نگاه کنند. منوچهر هادی اما بلافاصله پس از پخش «دل» به سراغ فصل دوم سریال «عاشقانه» با نام «گیسو» رفت. «عاشقانه» در زمان پخش طرفداران زیادی داشت و جزو سریال‌های پربیننده نمایش خانگی بود. او با همان ترکیب بازیگران سریال «گیسو» را جلوی دوربین برد و پروسه ساخت آن هنوز هم ادامه دارد. سریال گیسو یا عاشقانه ۲ با بازی محمدرضا گلزار، ساره بیات، هانیه توسلی، حسین یاری، هومن سیدی، بهاره رهنما، مسعود رایگان، شمسی فضل‌الهی و تهیه‌کنندگی هومن کبیری قرار است بزودی وارد شبکه نمایش خانگی شود. «گیسو» تولید کم حاشیه‌ای هم نداشت و ابتلای محمدرضا گلزار به ویروس کرونا و انتقاد از تصویربرداری در شرایط کرونا جزو حاشیه‌های تولید این سریال بود. با این حال «گیسو» برای پخش در زمستان آماده می‌شود و در این شرایط باید دید مخاطب بازهم به منوچهر هادی و سریال دیگری از او اعتماد می‌کند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها