کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آژانس اتمی: ذخیره اورانیوم ایران ۱۲ برابر حد مجاز است

22 آبان 1399 ساعت 11:11


گروه بین الملل: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید، توضیحات ایران در مورد منشاء ذرات اورانیوم یافت شده سال گذشته در یک سایت مخفی، قانع‌کننده نیست. بر اساس این گزارش همچنین ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۲ برابر حد مجاز است.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش  خود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌گوید، ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۴۰۰ کیلوگرم رسیده و این ۱۲برابر میزان مجازی است که در توافق برجام ذکر شده است.بر اساس این گزارش میزان اورانیوم غنی‌شده در ایران حتی از زمان گزارش قبلی که دو ماه قبل تهیه شده بود نیز بیشتر است.
این نهاد بین‌المللی همچنین گفته توضیحاتی که جمهوری اسلامی ایران در مورد منشاء ذرات اورانیومی که سال گذشته در یک سایت مخفی ایران یافت شده داده است، کافی و قانع‌کننده نیست.
در این سند محرمانه آژانس بین‌المللی، آمده است که نشانه‌های شیمیایی ذرات اورانیوم یافت شده، با ذرات اورانیومی برگرفته از تجهیزات هسته‌ای شباهت دارد که ایران از کشور همجوار پاکستان وارد کرده بود.کشور اتمی پاکستان دارای تجهیزات لازم برای تولید سلاح هسته‌ای است و ایران در گذشته از فن‌آوری پاکستان برای تولید سلاح هسته‌‌ای استفاده کرده بود.
آژانس بین‌المللی در آخرین گزارش سه‌ماهه خود از جمهوری اسلامی خواستار "توضیحات کامل و سریع" در این زمینه شده بود. از قرار معلوم واکنش کنونی آژانس به پاسخ ایران به پرسش‌های مطرح شده بوده است.در آخرین گزارش سه‌ماهه همچنین آمده است که بازرسان آژانس پس از ماه‌ها تعلل و مانع‌تراشی ایران، بالاخره موفق به بازرسی دو سایت شدند. در پی این بازرسی، آژانس بین‌المللی از جمهوری اسلامی خواست تا به برخی پرسش‌های لاینحل پاسخ دهد.
واکنش نماینده روسیه به گزارش  آژانس
نماینده روسیه در وین در پیامی به موارد مطرح شده در گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران واکنش نشان داده و گفت، نیازی نیست شورای حکام آژانس درباره موارد مطرح شده در این گزارش اقدامی انجام دهد.
میخائیل اولیانوف  در صفحه توییترش نوشت: گزارش جدید آژانس درباره ایران می‌گوید که تهران به خوبی همکاری می‌کند اما آژانس از اطلاعات [ارائه شده توسط] ایران درباره یک مسئله که مربوط به گذشته است، رضایت ندارد.اولیانوف ادامه داد: هیچ نگرانی در زمینه اشاعه وجود ندارد و نیازی به هیچ اقدامی از سوی شورای حکام نیست. این موضوع باید از طریق روندهای متعارف حل شود.
 

ارزیابی ایران از گزارش جدید آژانس
سفیر و نماینده دائم کشورمان در وین با اعلام خبر انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس در مورد راستی آزمایی اجرای برجام، گفت: این گزارش در کنار تائید کاهش تعهدات برجامی ایران و اقدامات ایران در این راستا، به همکاری میان ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف اشاره و اعلام می‌دارد آژانس به فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی خود درخصوص تعهدات مرتبط ایران ادامه داده است.
 کاظم غریب‌آبادی گفت: ایران علاوه بر تداوم تولید آب سنگین و ذخیره آن، مقادیری نیز افزون بر ۲/۲ تن آب سنگین به خارج صادر کرده و همچنین ۳/۱ تن نیز در راستای فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود مصرف کرده است. طبق گزارش آژانس، فعالیت‌های غنی سازی در نطنز و فردو، از جمله با ماشین‌های جدید، و غنی سازی تا ۴/۵ درصد و فراتر از ۳/۶۷ درصد مقرر در برجام، همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، گزارش به تصمیم اخیر ایران برای انتقال سانتریفیوژهای تحقیق و توسعه به زیر زمین در نطنز اشاره کرده و گفته است که ایران اعلام کرده در این راستا الزامات پادمانی را در نظر خواهد گرفت.سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: گزارش آژانس، میزان ذخایر اورانیوم ایران را تا ۲ نوامبر،  ۲۴۴۲.۹ کیلوگرم اعلام کرده است، که برابر با حدود ۳۶۰۰ کیلو گرم اورانیوم با غنای پائین می‌باشد.غریب آبادی همچنین درخصوص اشاره گزارش به نتایج بازدید آژانس از یکی از مکان‌ها در سال ۱۳۹۷ نیز گفت که برغم تفاوت نظرهای فنی ما با آژانس، تعاملات در این زمینه میان دو طرف با هدف حل و فصل نهایی موضوع همچنان ادامه دارد و باید از هرگونه اظهارنظر عجولانه پرهیز کرد.
 



 


کد مطلب: 240624

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/240624/آژانس-اتمی-ذخیره-اورانیوم-ایران-۱۲-برابر-حد-مجاز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir