به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۷:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۳ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۲۴۰۸۱۸

آیا جنگی تازه خلیج فارس را تهدید می‌کند؟

آیا  جنگی تازه خلیج فارس را تهدید می‌کند؟
گروه بین الملل: گیدو اشتاین‌برگ، اسلام‌شناس و سیاست‌پژوه آلمانی رویارویی بین ایران و عربستان سعودی را اصلی‌ترین بحران خاورمیانه می‌داند. اشتاین‌برگ در کتاب جدید خود عقب‌نشینی آمریکا از این منطقه‌ را تهدیدی برای اروپا ارزیابی کرده است.گیدو اشتاین‌برگ، یک اسلام‌شناس صاحب‌نام آلمانی است. تمرکز پژوهشی او بر نیروهای جهادگرای اهل سنت در منطقه است. اشتاین‌برگ در ماه اکتبر سال جاری کتاب جدیدی روانه بازار کرده است. کتابی که در آن به تغییر مرکز ثقل بحران خاورمیانه اشاره شده است.نام این کتاب "جنگ در خلیج فارس" نام دارد. نام مکمل این کتاب چنین است: «چگونه جنگ قدرت بین ایران و عربستان سعودی می‌تواند امنیت جهان را به مخاطره اندازد».اشتاین‌برگ با اشاره به نزدیکی سیاسی اسرائیل با کشورهای عربی بر این باور است که گره کور بحران خاورمیانه از رویارویی و نزاع بین اسرائیل و فلسطینی‌ها به نقطه دیگری منتقل شده است: به خلیج فارس و جنگ آشکار و پنهان بین عربستان سعودی و ایران.
کتاب اشتاین‌برگ زمانی منتشر می‌شود که هنوز نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روشن نشده است. به‌رغم آن، او معتقد است که نقش آمریکا در منطقه خاورمیانه رو به کاهش است و همین موضوع احتمال رویارویی بین ایران و عربستان را افزایش می‌دهد.اشتاین‌برگ از صف‌آرایی نیروهای دو کشور در منطقه و جنگ نیابتی بین ایران و عربستان در یمن سخن گفته است. به تقویت حزب‌الله لبنان از سوی ایران و اعزام آن‌ها به سوریه و دفاع مشترک آن‌ها از حکومت بشار اسد اشاره کرده است.از سوی دیگر تقویت  حوثی‌ها در یمن را نیز از دیگر عرصه‌های رویارویی آشکار و پنهان ایران و عربستان دانسته است.اشتاین‌برگ در کتاب خود به حمله موشکی به تاسیسات نفتی عربستان در سال ۲۰۱۹ پرداخته و آن را خطری جدی ارزیابی کرده است. خطری که می‌توانست به جنگی تمام عیار بین دو کشور راه ببرد.حمله پهپادی آمریکا به خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و همچنین ابومهدی مهندس، از فرماندهان حشد شعبی در ژانویه سال جاری و پس از آن، حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی عراق که محل استقرار سربازان آمریکایی بوده، جلوه‌دیگری از خطری اعلام شده است که می‌توانسته به احتمال بروز یک رویارویی نظامی در خلیج فارس دامن بزند.اشتاین‌برگ می‌گوید تکلیف سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران روشن نیست. به‌رغم آن او معتقد است که هیچ چیز دیگر نمی‌تواند مانع از تولید سلاح‌هسته‌ای از سوی ایران شود.به سخن دیگر، نه سیاست فشار حداکثری ترامپ و نه بازگشت جو بایدن به توافق هسته‌ای، مانعی برای دست‌یابی ایران به سلاح اتمی نخواهد بود.
اشتاین‌برگ در کتاب "جنگ در خلیج فارس" می‌گوید که در صورت وقوع چنین سناریویی، بدیهی است که عربستان نیز در راستای تجهیز خود به جنگ‌افزار هسته‌ای گام برمی‌دارد.
اشتاین‌برگ معتقد است که سیاست باراک اوباما کنترل تلاش‌های هسته‌ای ایران از طریق نزدیکی با این کشور و تعامل با آن بوده است. اما دونالد ترامپ نیز حاضر نبوده در دفاع از متحدان خود در خلیج فارس، پا به جنگی تازه بنهد.او پیش‌بینی کرده است که در صورت کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه، رویارویی ایران و عربستان در هر سطح آن، می‌تواند امنیت اروپا و از این طریق امنیت جهان را تهدید کند.


 
برچسب ها: خاورمیانه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها