به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۳ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۲۴۰۸۲۴
ایران و آمریکا نمی توانند به راحتی وارد مذاکره شوند

ترامپ700تحریم علیه ایران وضع كرده است

ترامپ700تحریم علیه ایران وضع كرده است
گروه سیاسی: رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، در رابطه با آینده برجام گفت: اعتقاد من بر این است که هر آنچه که در زمان ترامپ در رابطه با برجام شکل گرفت هم به منافع آمریکا و هم به منافع ایران، لطمه زد. این حرکت بخشی از یک جانبه گرایی ترامپ بود که رفته رفته موجب شد موضعی منفی در دنیا در خصوص ترامپ شکل بگیرد. به غیر از ۱۲۴۸ تحریم ۹۱۵ تحریم برداشته شده بود اما بعد از ترامپ علاوه بر اینکه تحریم های گذشته احیا شد ۷۰۰ تحریم تازه تحت عنوان تحریم‌‌های ترامپ اضافه شد، این وضعیتی قابل دفاع نیست.
حشمت الله فلاحت پیشه افزود: ۴ سال در زمان ترامپ خود او و جریان محافظه کار آمریکا و طیف راست اروپا و دو لابی صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه علاوه بر اینکه خود برجام را مورد حمله قرار می دادند، دو عامل دیگر را مطرح می کردند که امروز آن دو مورد را به عنوان انتظار از بایدن مطرح می‌کنند، همین مساله فضا را کمی سنگین می کند. وی اضافه کرد: به نظر من اولین گام ایرانیان این باشد که چندان خوشبینانه به قضیه نگاه نکنند. چون این سیاست ها یک طرفه نیست و طرف مقابل ما آمریکا است و احتمال دارد، دموکرات‌ها به سیاست های تحریمی ادامه بدهند. از طرفی گزینه نظامی از روی میز برداشته شده وترامپ سعی کرد از این گزینه استفاده کند ولی موفق نشد بنابراین به این نتیجه رسید که نمی‌تواند، موفقیتی قابل پیش بینی کسب کند.
او با اشاره به توافق هسته ای عنوان کرد: موضوع تنها در اصل مناسبات قابل بررسی است اگر بایدن اصل برجام را احیا کند، می‌توان در مراحل دیگر در رابطه با هر موضوعی همچون مناسبات موجود، گفتگوهای جدیدی صورت بگیرد یا نگیرد. من عقیده دارم باید مثل تیتر و لید روی این موضوع کار کرد. باید سرنوشت برجام را از سرنوشت مذاکره با آمریکا جدا کرد. برجام یک رژیم منع اشاعه بین المللی بود و همه قدرت ها و همه سازمان های قدرتمند دنیا به این نتیجه رسیدند که برجام باید امضا شود و همگان ثمره آن را دیدند. ایران ضمن ادامه دادن برنامه خود بازرسی‌های مطمئنی را پذیرفت، همانطور که جزو سیاست کشورمان بود که به سمت ساخت بمب نرود و اغنای جهانی در این رابطه شکل گرفت. همچنین در هر طرف، در رابطه با چالش های دیگر بهانه زدایی شده بود. فرجه های زمانی برجام مشخص است و فقط باید تاخیرها و تعلیق ها را مشخص کرد.
او افزود: در روابط ایران و آمریکا به اندازه ای چالش وجود دارد که نمی توانند به راحتی وارد مذاکره شوند اما همینکه با ورود بایدن از گسترش چالش و بحران جلوگیری می شود، مثبت است. اما اینکه  دو طرف وارد تنش زدایی شوند این مساله ای خارج از برجام و مربوط به بعد از برجام است و مساله مذاکرات ایران و آمریکا و ورود به تنش زدایی مساله ای پسابرجامی است.
فلاحت پیشه تاکید کرد: به نظر من ایرانی ها نباید وارد این اشتباه شوند، تنها مساله ما امروز برجام است و باید همه اطرافیان برجام گرد هم آیند تا این توافق احیا شود. هر گونه تلاش برای کشاندن مسائل پسا برجامی به پیش از برجام به ضرر رژیم برجام است.او اضافه کرد: من عقیده دارم اگر فقط بحث احیای برجام مطرح باشد، تصمیم کشور در این مورد مشخص است. همواره مسئولین مختلف کشور اعلام کرده اند اگر آمریکا به برجام برگردد ایران هم به برجام برمی گردد و این ربطی به مذاکره ندارد. تصمیمات کشور و مقوله های کلان، در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می شود  اما تکلیف ایران در آنجا هم مشخص است و با برداشته شدن تحریم ها و احیای برجام، ایران آماده اجرای تعهدات خود می شود که این طبیعی است. اما درباره مذاکره، جمهوری اسلامی هنوز راهبردی ندارد.
باید همواره منافع خود را در نظر داشته باشیم
یک فعال سیاسی گفت: اگر بتوانیم فشارهای آمریکایی‌ها را در دولت بایدن کاهش دهیم، قطعا مشکلات داخلی مان نیز کم‌تر می‌شود.
ایرج ندیمی  اظهار کرد: اگر فرض بر این باشد که انتخابات آمریکا به اتمام رسیده است و جو بایدن رئیس جمهور این کشور است؛ باید گفت که چند انتظار از دولت آمریکا و همچنین چند انتظار از خودمان در این زمینه وجود دارد. وی ادامه داد: انتظار از آمریکا این است که روابط خصمانه خود با ایران و فشارهایی که از طریق تحریم به مردم آورده است را فراموش نکند و در صدد جبرانش بر بیاید. آمریکا حق نداشت از برجام خارج شود، مگر آنکه سایر اعضای آن توافق نامه را قانع می کرد؛ پس رفتار ترامپ غیر مدنی بوده است و دولت جدید این موضوع را نباید نادیده بگیرد و برای جبران نسبت به کاهش فشارها ورفع موانع خصمانه باید قدم بر دارد.وی افزود: از سوی دیگر ما وظیفه داریم بدانیم در عین حال که ماهیت امپریالیست عوض نشده اما همیشه حداقل و حداکثرهایی در حوزه سیاست خارجی وجود دارد و همواره دفع شر، خیر است. اگر بتوانیم فشارهای آمریکایی‌ها را در دولت بایدن کاهش دهیم، قطعا مشکلات داخلیمان نیز کم‌تر می‌شود.
این فعال سیاسی گفت: رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توجه به ظرفیت داخلی تاکید داشتند، اما نگفتند باید با جهان ارتباطمان را قطع کنیم. روابط دیپلماتیک، واردات و صادرات امری ضروری است و بر اساس این نیار انتظار این است که دولتمردان به نوعی شرایط جدید آمریکا را مدیریت کنند تا با حداکثر دشمنی‌ها مشکلاتمان را پشت سر بگذاریم.
ندیمی در پایان گفت: حقیقت آن است که باید همواره منافع خود را در نظر داشته باشیم. نقد های داخلی به روابط خارجی که گاه کاملا درست هم هست ما را نباید از فرصت ها غافل کند. در داخل ایرادهای به حقی به برجام می گیرند اما الان در مقابل بیگانه باید از تمام فرصت های بین المللی موجود استفاده کنیم. پیشنهاد من این است که با توجه به شرایط خاص امریکا و حذف ترامپ حداکثر تلاشمان را برای بازگشت  دولت جدید آمریکا به برجام انجام دهیم.


 
مرجع : خبرگزاری برنا
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها