به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۶ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب : ۲۴۱۳۷۵
افزایش محبوبیت ترامپ در میان لاتین‌تبارهای آمریکا

طرح شکایات بزرگ ترامپ در ارتباط با انتخابات

طرح شکایات بزرگ ترامپ  در ارتباط با انتخابات
گروه بین الملل: در هفته دوم پس از برگزاری انتخابات در آمریکا، ترامپ از "شکایات بزرگی" سخن گفت که می‌توانند نتایج اعلام شده انتخابات را از اعتبار انداخته و منجر به پیروزی او شود.
تیم وکلای دونالد ترامپ نسبت به آینده مشاجره حقوقی بر سر نتایج انتخابات روز سوم نوامبر آمریکا خوش‌بین نیست. در چنین شرایطی، دونالد ترامپ، بار دیگر با تاکید بر تقلب انتخاباتی از ادامه این مشاجره بر سر نتایج این انتخابات خبر داده و گفته است که وکلای او با طرح "شکایات بزرگ" برای دفاع از قانون اساسی آمریکا اقدام خواهند کرد.
دونالد ترامپ، با انتشار یک پست توییتری اعلام کرد: «شکایات بزرگ ما به‌زودی مطرح خواهند شد. شکایاتی که حکایت از نقض قانون اساسی آمریکا در ارتباط با انتخابات سال ۲۰۲۰ داشته و پرده از اقداماتی برمی‌گیرند که به گونه‌ای شرم‌آور نتایج را تغییر داده‌اند.»
تیم وکلای ترامپ  برآنند تا نتیجه انتخابات در ایالت پنسیلوانیا را مخدوش اعلام کرده و صدها هزار برگه‌ رای را که پس از سوم نوامبر شمارش شده‌اند، نامعتبر اعلام کنند.
ترامپ همه امید خود را به مداخله دیوان‌عالی آمریکا بسته است. او در توییتی نوشته است: «آن‌هایی که مسئول دفاع از قانون اساسی هستند، نمی‌بایست اجازه دهند که آرای پستی انتخابات سال ۲۰۲۰ در نتیجه منظور شوند.»اکثر ۹ کرسی دیوان‌عالی آمریکا در اختیار نیروهای محافظه‌کار آمریکا است. سه نفر از این قاضیان در دوره زمامداری ترامپ و به پیشنهاد او به عضویت دیوان عالی درآمده‌اند.آخرین نمونه آن، دو هفته پیش از برگزاری انتخابات بود. ترامپ موفق شده بود امی کانی برت، نامزد پیشنهادی خود برای عضویت در دیوان عالی را با اکثریت رای جمهوریخواهان در مجلس سنا راهی این نهاد کند.
پنسیلوانیا یکی از ایالت‌های سرنوشت‌ساز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که برآورد پیروزی جو بایدن در آن و کسب ۲۰ رای الکترال (کالج انتخاباتی) این ایالت باعث شد آرای الکترال  بایدن به عدد ۲۷۰ برسد و رسانه‌ها او را برنده انتخابات اعلام کنند.اعتراض به نتیجه آرای این ایالت به ویژه رای‌های پستی و نظارت بر شمارش آنها یکی از مهم‌ترین بخش‌های دعوای حقوقی تیم  ترامپ و ادعاهای خود او مبنی بر تقلب در انتخابات بود.
اما در نسخه تازه شکایت تیم حقوقی  ترامپ به دادگاه فدرال، این ادعا که مقام‌های انتخاباتی به صورت غیرقانونی مانع از نظارت بر شمارش صدها هزار رای پستی در شهرهای فیلادلفیا و پیتسبورگ شده‌اند، حذف شده است.دادخواست تازه تنها به تعداد محدودی از آرای پستی در بخش‌هایی از ایالت پنسیلوانیا مربوط می‌شود.  بایدن، نامزد حزب دموکرات در این ایالت با اختلاف بیش از ۶۰ هزار رای (حدود یک درصد آرا) برنده شده است.
افزایش محبوبیت  ترامپ در میان  لاتین‌تبارهای آمریکا
نتایج اولیۀ شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا حاکی از آن است که امسال در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی، شمار بیشتری از رای دهندگان لاتین‌تبار از دونالد ترامپ (بویژه در برخی ایالتهای کلیدی) حمایت کرده‌اند؛ اگرچه جوانان این گروه عمدتا طرفدان جو بایدن بودند.
بطور مثال دونالد ترامپ توانسته است رای حدود نیمی از هیسپانیک‌ها (لاتین‌تبارهای ایالات متحده؛ از جمله مردم اسپانیایی‌زبان و پرتغالی‌زبان) را در فلوریدا به دست آورد. این در حالیست که چهار سال پیش از این ۶۲ درصد از آرای این ایالت به نفع دموکرات‌ها یعنی هیلاری کلینتون درون صندوق‌ها ریخته شده بود.جو بایدن حمایت رای دهندگان لاتین‌تبار را در دو ایالت جورجیا و اوهایو نیز از دست داده و تنها توانسته به ترتیب ۱۶ و ۲۴ درصد از کل رای‌ها در این دو ایالت از آن خود کند. چهار سال پیش کلینتون بیش از ۴۰ درصد آرا در هر دو ایالت را کسب کرده بود.
اصلی‌ترین دلیل تغییر این دیدگاه را شادید بتوان دغدغه‌های اقتصادی رای دهندگان دانست. هانطور که پیش‌تر نیز بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان داده بود اکنون نگرانی از وضعیت اقتصادی خانواده‌ها حتی بیش از نگرانی از شیوع کرونا بر جامعه آمریکا سایه افکنده و به اولین اولویت آنها در زمان انتخاب رئیس جمهور آینده تبدیل شده است.اگرچه بر اساس نظرسنجی‌ها بیش از نیمی از رای دهندگان پذیرفته بودند که شیوع کرونا باعث ایجاد مشکلات اقتصادی متعددی شده است، با این وجود تعداد افرادی که می‌گفتند وضعیت اقتصادی آنها در حال حاضر بهتر از چهار سال پیش است؛ بیش از افرادی بود که به عکس آن اعتقاد داشتند.در اهمیت موضوعات اقتصادی در زمان انتخابات همین بس که ایالات متحده در ماه آوریل به علت تعطیل شدن اجباری کسب و کارهای غیرضروری و دستور عمومی برای ماندن در خانه‌ها، با بالاترین نرخ بیکاری روبرو بود. اما پس از آن، با مقاومت مردم و همراهی‌های دونالد ترامپ بار دیگر کارفرمایان جذب نیروهای کار را آغاز کردند.آخرین نظرسنجی در این موضوع را شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا انجام داده که نشان می‌دهد حدود یک سوم آمریکایی‌ها اقتصاد را مهمترین نگرانی خود می‌دانند، این درحالی است که تنها برای یک پنجم از رای دهندگان، نابرابری‌های نژادی و برای یک ششم از آنها همه‌گیری ویروس کرونا و درنهایت برای یک دهم از رای دهندگان سیاست‌های مراقبتهای بهداشتی و وضعیت جرم و جنایت در کشور مهمترین دغدغه محسوب می‌شود.نظرسنجی‌ها همچنین نشان داد که بیشتر رای دهندگان در این کشور به دنبال رئیس جمهوری هستند که یک رهبر قدرتمند باشد. به عنوان مثال تنها حدود یک چهارم شرکت کنندگان در نظرسنجی سی‌ان‌ان گفته بودند که از نامزدی حمایت می‌کنند که به دنبال یک قضاوت درست داشته باشد؛ همچنین کمتر از یک پنجم از آنها گفته بودند که به دنبال شخصی هستند که بتواند کشور را متحد کند.نظرسنجی که در ماه سپتامبر توسط موسسه Equis در ایالت آریزونا انجام شد نیز نشان داد که حمایت از دونالد ترامپ در میان لاتین‌تبارهای این ایالت، از سال ۲۰۱۹ میلادی ۸ درصد رشد کرده و عمدتا نیز مردان لاتین‌تبار زیر ۵۰ سال طرفدار او بوده‌اند.
این مردان به اندازۀ زنان، درباره قدرت رهبریِ جو بایدن قانع نشده بودند و جذابیت ترامپ در میان آنها ریشه در «رفتارهای ماچوئیسم» ترامپ داشت. این مردان دونالد ترامپ را «قوی و ثروتمند می‌دیدند و از همه مهمتر اینکه اهل عذرخواهی نیست. آنهم در دنیایی که هر لحظه ممکن است هرکسی به دلیل حرف اشتباهی که می زند مورد حمله قرار بگیرد. او در تمام مدت حرفهای اشتباه می‌زند اما هرگز به خودش زحمت نقد و ارزیابی رفتارش را نمی‌دهد.»
برنامه ترامپ در قبال چین
وب‌سایت خبری اَکسیوس  با استناد به مقامات ارشد ترامپ اعلام کرد، رئیس جمهور آمریکا قرار است مجموعه‌ای از سیاست‌های سخت‌گیرانه در قبال چین را پیش از ورود جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا به کاخ سفید، وضع کند. دولت ترامپ به طور خاص تحریم‌ها یا محدودیت‌ها را گسترش خواهد داد تا شرکت‌ها، نهادهای دولتی و مقامات چینی بیشتری را به خاطر آنچه تهدیدات علیه امنیت ملی آمریکا یا نقض حقوق بشر در سین کیانگ و هنگ‌کنگ تلقی می‌شود، شامل شود. به گفته مقامات، در عین حال سیاست‌های جدیدی که در ارتباط با تایوان یا در قبال کنسولگری‌های چین در آمریکا اعمال شود، مورد انتظار نیست."جان اولیوت"، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اظهار کرد: تا زمانی که پکن تغییر رویه ندهد و به بازیکن مسئولیت‌پذیری در عرصه جهانی بدل نشود، رئیس جمهوران آینده آمریکا برگرداندن اقدامات تاریخی دونالد ترامپ را خودکشی سیاسی تلقی می‌کنند.
اقدامات جدید شامل بسط دادن فهرست شرکت‌های چینی هستند که به باور وزارت دفاع آمریکا، با ارتش چین پیوند دارند. رئیس جمهور آمریکا اوایل این هفته دستور اجرایی منع خرید و فروش اوراق بهادار وابسته به ارتش چین را از ۱۱ ژانویه (۲۲ دی) صادر کرد.علاوه بر تحریم‌ها/محدویت‌ها، دولت ترامپ ممکن است نقش‌های ارشدتری را به آن دسته از مقاماتی که دیدگاه‌های تهاجمی‌تر در قبال چین دارند بسپارد، اگر چه "جان راتکلیف"، مدیر اطلاعات ملی به ایفای نقش پیشتازی در این مسیر ادامه خواهد داد.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها