کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۹ نکته مهم درباره واکسن جدید کرونا

باشگاه خبرنگاران , 27 آبان 1399 ساعت 9:30


گروه علمی: شرکت داروسازی فایزر اعلام کرد واکسنی برای مقابله با ویروس کرونا تولید کرده که بیش از ۹۰ درصد موثر است؛ اما همچنان برخی ابهامات در مورد این واکسن وجود دارد.، شرکت داروسازی فایزر و شریک آن "BioNTech"، اعلام کردند واکسنی که آن‌ها برای مقابله با ویروس کرونا تولید کرده اند بیش از ۹۰ درصد موثر است.

۱- واکسن چگونه عمل می‌کند؟

بر اساس گزارشی که در روزنامه فرانسوی "Nouvelle Observator" منتشر شده، ایده این واکسن بر تزریق یک ماده ژنتیکی به بدن با نام "messenger RNA"مبتنی است؛ این ماده مولکولی است که به سلول‌های ما دستور می‌دهد چه چیزی را بسازند.
 
۲- جزئیات آزمایش چیست؟
براساس گزارش دو نویسنده در نیویورک تایمز، در ماه جولای شرکت‌های Pfizer و Biontech یک آزمایش بالینی را بر روی واکسن کرونا آغاز کردند که در آن نیمی از شرکت کنندگان واکسن دریافت کردند، در حالی که نیمی دیگر از دارونمای ساخته شده از آب نمک استفاده کردند؛ سپس این دو شرکت منتظر ماندند تا مردم بیمار شوند و مشخص شود که آیا واکسن در برابر ویروس ایمنی ایجاد می‌کند یا خیر؟.به گفته نویسندگان، تاکنون ۹۴ شرکت کننده از حدود ۴۴۰۰۰ نفر به کووید ۱۹ مبتلا شده اند. یک هیئت مستقل از کارشناسان تعداد افرادی که واکسن دریافت کرده و تعداد افرادی که دارونما دریافت کرده بودند را بررسی کردند. تجزیه و تحلیل اولیه نشان داد که این واکسن بیش از ۹۰ درصد موثر است.
 
۳- آیا این نتیجه خوبی است؟
پاسخ مثبت است؛ نتیجه بسیار خوب است و اگر نتایج دقیق باشد و واکسن هنگام واکسیناسیون با این شکل اثر کند، برای میلیون‌ها انسان ایمنی ایجاد خواهد کرد.
 
۴- چه زمانی واکسن در دسترس خواهد بود؟
این دو شرکت تولید کننده واکسن تلاش خواهند کرد تا در هفته سوم نوامبر از سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز رسمی بگیرند.شرکت فایزر در وب سایت رسمی خود اعلام کرده است که به منظور دریافت مجوز استفاده اضطراری، داده‌های ایمنی را برای دو ماه پس از تزریق دوز نهایی جمع آوری می‌کند.این شرکت گفت: پس از جمع آوری اطلاعات ایمنی به مدت ​​دو ماه پس از دوز دوم و آخرین واکسن به درخواست سازمان غذا و دارو، این واکسن تا هفته سوم ماه نوامبر در دسترس خواهد بود. برای دریافت مجوز توزیع واکسن، معیار‌های خاصی لازم است که مهمترین آن‌ها اثربخشی، ایمنی و توانایی تولید منظم است. در صورت تأیید مقامات ذیصلاح ایالات متحده، واکسن ممکن است در اواخر سال ۲۰۲۰ یا اوایل سال ۲۰۲۱ در دسترس باشد.
 
۵- این واکسن به چه مقداری تولید خواهد شد؟
دانیل فلوریر، نایب رئیس کمیته فنی واکسن‌ها در سازمان بهداشت عالی فرانسه، گفت: واکسن‌های RNA از نظر توانایی تولید آسان و در مقادیر بسیار زیاد امکان تولید دارند.طبق انتظارات، این دو شرکت قصد دارند تقریباً ۵۰ میلیون دوز واکسن را تا پایان سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان توزیع کنند. با توجه به اینکه هر فرد برای ایمنی مقابل کرونا به دو واحد دوز از واکسن نیاز دارد، Pfizer در حال حاضر روی تولید دوز‌های کافی برای حدود ۲۵ میلیون نفر کار می‌کند. در مورد سال آینده نیز، این شرکت آمریکایی می‌گوید که می‌تواند حدود ۱.۳ میلیارد دوز تولید کند.
 
۶- چه کسانی ابتدا واکسینه خواهند شد؟
طبق گفته‌های Pfizer، این شرکت می‌تواند تا پایان سال ۳۰ تا ۴۰ میلیون دوز از این واکسن را تولید کند، که این مقدار برای ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر کافی است.به طور دقیق تصمیم گیری نشده است که چه کسانی واجد شرایط دریافت واکسن هستند، اما گروه‌هایی که بیشتر در معرض خطر عفونت یا خطر ابتلا به ویروس هستند در اولویت خواهند بود. این گروه‌ها می‌تواند شامل کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، افراد مسن و افرادی که دارای عوامل خطر مانند چاقی یا دیابت هستند، باشد.
 
۷- آیا اکنون می‌توانیم ماسک را کنار بگذاریم؟
پاسخ منفی است؛ دستورالعمل‌های پیشگیری باید ادامه یابد و اکثر کارشناسان می‌گویند حتی در صورت موجود بودن واکسن به صورت گسترده، اقدامات اضافی مانند ماسک تا زمان کاهش خطر ویروس کرونا برای سلامت عمومی جامعه لازم خواهد بود.
 
اطلاعاتی که از واکسن هنوز وجود ندارد
۱- آیا از اثربخشی واکسن اطمینان داریم؟
در حالی که نتایج اولیه شواهد قانع کننده‌ای درباره موثر بودن واکسن ارائه می‌دهند، اما آن‌ها با اطمینان به ما نمی‌گویند که چقدر موثر است. آزمایش‌های بالینی به سادگی برای انجام این کار طراحی نشده اند. آن‌ها فقط می‌توانند به دانشمندان اجازه دهند که بر اساس آماری که به عنوان اثربخشی شناخته می‌شود، تخمین بزنند. اثر بخشی یک واکسن تنها پس از واکسینه شدن میلیون‌ها نفر تعیین می‌شود. اما با این وجود کارشناسان می‌گویند که اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که اثربخشی این واکسن باید بسیار زیاد باشد.
۲- آیا واکسن از سالمندان محافظت می‌کند؟
نتایج جدید تایید نمی‌کنند که آیا افراد مسن با استفاده از واکسن ایمنی بالا دریافت خواهند کرد یا خیر. آزمایشات بالینی Pfizer و Biontek شامل افراد بالای ۶۵ سال بوده است.


کد مطلب: 241453

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/241453/۹-نکته-مهم-درباره-واکسن-جدید-کرونا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir