به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۲۴۱۵۰۲

چند درصد کودکان ایرانی کوتاه قد هستند

چند درصد کودکان ایرانی کوتاه قد هستند
گروه سلامت:یک متخصص تغذیه، گفت: در ایران ۱۵.۴ درصد کودکان از کوتاهی در رشد تغذیه ای رنج می برند. همچنین کمبود وزن متوسط تا شدید در ۱۰.۹ درصد از کودکان با توجه به وزن برای شاخص سن ثبت شده است.
 احسان حجازی، با بیان اینکه سوءتغذیه یکی از مهم ترین دلایل رشد نامناسب جسمی و روانی کودکان است، اظهار داشت: از هر پنج کودک در کشورهای در حال توسعه یک نفر دچار سوءتغذیه است و تغذیه نامناسب با نیمی از مرگ کودکان در سراسر جهان مرتبط است.وی با اعلام اینکه سوء تغذیه در کودکان باعث افزایش مرگ و میر و تاثیرات نامطلوب بر توانایی فکری می شود، افزود: در سطح جهانی، سوء تغذیه حاد باعث بیش از ۵۰ درصد مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال می شود که بیانگر آن است که سالانه ۵ .۳ میلیون کودک در اثر سوء تغذیه می میرند. در ایران ۱۵.۴ درصد کودکان از کوتاهی در رشد تغذیه ای رنج می برند. همچنین کمبود وزن متوسط تا شدید در ۱۰.۹ درصد ار کودکان با توجه به وزن برای شاخص سن ثبت شد.عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ادامه برخی از عواملی که در ایجاد سوءتغذیه تاثیرگذار هستند، اشاره کرد و گفت: دانش تغذیه ای نامناسب مادران، بی سوادی، تغذیه نامناسب کودک، درآمد کم خانوار، کمبود مواد غذایی و اقدامات بهداشتی ضعیف، کودکان را درگیر یک چرخه معیوب عفونت و سوء تغذیه می کند.

حجازی تصریح کرد: از سوی دیگر مصرف بیش از حد نیاز موادغذایی سبب چاقی می شود. چاقی کودکان یک مشکل بهداشت عمومی در سراسر جهان تبدیل شده است. چاقی از ۲ .۴ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۷ .۶ درصد در سال ۲۰۱۰ در سراسر جهان افزایش یافته و انتظار می رود در سال ۲۰۲۰ به ۱ . ۹ درصد برسد. در ایران، مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، شیوع چاقی در کودکان رو به پیشرفت است.وی با بیان اینکه چاقی، به ویژه چاقی مرکزی، نقش تعیین کننده ای در ایجاد سندرم متابولیک دارد، گفت: چاقی در دوران کودکی قدرت چاقی را در بزرگسالی افزایش می دهد و با عوارض قلبی عروقی، دیابت، فشارخون، مرگ و میر و بزرگسالی همراه است. با توجه به گستره جغرافیای ایران و تفاوت در رفاه اقتصادی سوء تغذیه و چاقی به صورت همزمان در ایران وجود دارد و در برخی موارد مصرف بیش از حد مواد غذایی پر انرژی که فاقد موادغذایی کافی می باشند مانند تنقلات و نوشیدنی های گاز دار علاوه بر اینکه سبب چاقی می شود سبب کمبود مواد مغذی در کودکان همانند سوء تغذیه می شود.
حجازی افزود: از این رو به کارگیری راهکار مناسب جهت تصحیح و بهبود تغذیه در کودکان به پیشگیری از بسیاری بیماری ها در آینده کمک خواهد کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها