کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

الجبیر: اگر ایران به سلاح اتمی برسد، عربستان هم حق دارد سلاح اتمی داشته باشد

27 آبان 1399 ساعت 16:38

گروه بین‌الملل: وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی گفته است اگر از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری نشود، این کشور نیز حق دارد که برای «دفاع از ملت و خاک خود» به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.


عادل الجبیر در گفت‌وگویی که روز سه‌شنبه، ۲۷ آبان، در خبرگزاری آلمان منتشر شد گفته است در صورت تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای، علاوه بر عربستان، کشورهای دیگری هم از این الگو پیروی می‌کنند. او در عین حال با تاکید بر این که صرفا «فشار» بر جمهوری اسلامی «جواب داده است»، از اظهار نظر درباره سیاست‌های احتمالی دولت جو بایدن درباره ایران خودداری کرد و گفت: «باید ببینیم.» سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، نیز روز چهارشنبه، ۲۱ آبان، خواستار موضع‌گیری قاطع جامعه جهانی در برابر ایران شد تا به گفته او مانع تلاش‌ تهران برای دستیابی به سلاح‌ کشتار جمعی و توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک شود.

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان پس از حمله دی‌ماه سال ۹۴ به سفارت عربستان در تهران قطع شده است و این دو کشور در تعدادی از درگیری‌ها و جنگ‌های منطقه از جمله یمن و سوریه از طریق نیروهای نیابتی خود در برابر هم قرار گرفته‌اند. عربستان سعودی که ایران را مسئول حمله موشکی به تاسیسات نفتی خود در بهمن ۹۸ می‌داند، در سال‌های گذشته بارها خواستار توافق گسترده‌تری با ایران است که شامل برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی بشود. در روزهای گذشته، برخی رسانه‌ها با اشاره به وعده انتخاباتی جو بایدن مبنی بر بازنگری در روابط آمریکا با عربستان، احتمال داده بودند که در دولت بایدن درباره برخی مسائل بین دو متحد قدیمی اختلاف نظر پیدا شود. علاوه بر این، در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی درباره تلاش‌ عربستان سعودی برای تقویت توانایی تولید سوخت اتمی منتشر شده است.
 
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، نیز در سال ۲۰۱۸ به‌صراحت گفته بود که در صورت تداوم تلاش‌های ایران برای دستیابی به بمب اتمی، این کشور نیز گام‌های جدی در مسیر توسعه یا دستیابی به تسلیحات هسته‌ای برخواهد داشت. روزنامه وال استریت جورنال نیز در مقاله‌ای که روز ۱۴ مرداد سال جاری منتشر کرد، از نگرانی مقام‌های غربی از تأسیسات مشکوک عربستان سعودی، واقع در صحرای شمال غرب این کشور، پرده برداشت. این روزنامه نوشت که استخراج کیک زرد اورانیوم از سنگ معدن اورانیوم، بخشی از برنامه همکاری با چین بود و آن را گام اولیه و ضروری در روند غنی‌سازی اورانیوم معرفی کرد؛ روندی که می‌تواند به استفاده صلح‌آمیز آن در رآکتورهای هسته‌ای بینجامد یا در صورت غنی‌سازی در سطحی بالاتر به تولید سلاح هسته‌ای منجر شود.


کد مطلب: 241572

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/241572/الجبیر-اگر-ایران-سلاح-اتمی-برسد-عربستان-هم-حق-داشته-باشد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir