به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۲۴۱۵۷۳

ترامپ و امکان حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران

گروه بین‌الملل: روزنامه نیویورک تایمز به نقل از چهار مقام کنونی و سابق ایالات متحده گزارش داد که دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه ۲۲ آبان طی نشستی در کاخ سفید از مشاوران ارشد خود پرسیده که آیا امکانی برای اقدام علیه سایت‌های هسته‌ای مهم ایران در هفته‌های آتی وجود دارد یا نه.
ترامپ و امکان حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران
این گزارش که شامگاه دوشنبه، ۲۶ آبان، منتشر شده است، می‌گوید که اما مشاوران ارشد ترامپ او را از این تصمیم منصرف کرده‌اند. همه این مشاوران از جمله مایک پنس معاون رئیس جمهوری، مایک پومپئو وزیر امور خارجه، کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع، و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ایالات متحده هشدار دادند که حمله به نیروهای ایران می‌تواند به سادگی منجر به یک نبرد گسترده‌تر شود. جلسه ترامپ با مشاوران ارشد خود یک روز پس از گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده است که اعلام کردند ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران افزایش چشم‌گیری یافته است. نیویورک تایمز می‌نویسد که هدف هر حمله‌ای، خواه موشکی و خواه سایبری، تاسیسات هسته‌ای نطنز خواهد بود که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در آنجا اکنون ۱۲ برابر بیشتر از میزان تعیین‌شده در توافق هسته‌ای است.
بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در گزارش روز چهارشنبه خود عنوان کرده بودند که ایران به آنها اجازه نداده تا از یک سایت مشکوک که گمان می‌رود قبلا در آن آزمایش هسته‌ای انجام شده است، بازدید کنند. ترامپ در این حال از مشاوران خود پرسیده که او چه واکنشی به ایران می‌تواند نشان بدهد. به نوشته نیویورک تایمز، پس از آن که پومپئو و ژنرال میلی نسبت به مخاطرات حمله به رئیس جمهور هشدار دادند، مقامات حاضر در جلسه به این نتیجه رسیدند که حمله موشکی از دستور کار خارج شده، اما با این حال ترامپ احتمالا شیوه‌های حمله به تاسیسات ایران و متحدانش و همین‌ طور حمله به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق را بررسی کند.
شماری از مشاوران امنیتی دونالد ترامپ نیز شامگاه چهارشنبه، یک روز قبل از این نشست در کاخ سفید، با یکدیگر دیداری داشتند که موضوع آن ایران بود. این گزارش می‌گوید که حمله به ایران اگرچه به مذاق پایگاه اجتماعی دونالد ترامپ خوش نمی‌آید چرا که آنها مخالف درگیر شدن بیشتر آمریکا در جنگ‌های خاورمیانه هستند، اما این اقدام به طور حتم می‌تواند روابط تهران با واشینگتن را خراب‌تر کند به طوری که برای جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، احیای توافق هسته‌ای با ایران سخت‌تر بشود. جو بایدن وعده داده که ایالات متحده را به توافق هسته‌ای بازمی‌گرداند. بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه متحد اروپایی آمریکا همواره مخالف اقدام دونالد ترامپ در خروج از برجام بوده‌اند.

واکنش جمهوری اسلامی ایران
سخنگوی دولت ایران در واکنش به برخی گزارش‌ها درباره «تحرکات احتمالی» دونالد ترامپ در منطقه و به‌ویژه علیه ایران گفت که احتمال وقوع این اقدامات «کم است»، ولی «هر گونه اقدام» با «پاسخ کوبنده روبه‌رو خواهد شد». علی ربیعی که امروز سه‌شنبه، ۲۷ آبان، در یک نشست خبری سخن می‌گفت، با اشاره به این که در حال حاضر ایران «روزهای سختی» را سپری می‌کند، تاکید کرد که «تحولات جهانی در حوزه بین‌الملل به سرعت در حال تغییر سریع است». سخنگوی دولت بار دیگر این اتهام که دولت روحانی منتظر نتیجه انتخابات آمریکا بوده را رد کرد و به منتقدان دولت گفت: «نباید به نام نقد دولت، آمریکا را از نقد مصون کرد.» محمدباقر قالیباف، رئيس‌ مجلس ایران، پیش از این با کنایه به مقام‌های دولتی گفته بود که مشکلات در حوزه مسکن و گمرک و گرانی «به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد، نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا». اشاره قالیباف متوجه نتایج انتخابات در ایالت‌های آمریکا بود که در روزهای گذشته بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای سیاست داخلی ایران داشت. این انتقاد قالیباف با واکنش چهره‌های ارشد دولت مواجه شد و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئيس ‌جمهور گفت رئيس مجلس «اندک آشنایی» با اقتصاد ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها