به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب : ۲۴۱۵۹۹

ربیعی: در حوادث آبان ۹۸ با رأفت برخورد کردیم!

گروه سیاسی: سخنگوی دولت تدبیر و امید در نشست خبری امروز مدعی شد: درباره حوادث آبان ۹۸ نظر دولت این بود که باید نسبت به جوانانی که با هیجان وارد این قضایا شدند با رافت برخورد شود که در دوره خودش تقسیم‌بندی صورت گرفت!
ربیعی: در حوادث آبان ۹۸ با رأفت برخورد کردیم!
به گزارش ایرنا،  «علی ربیعی» در نشست خبری سخنگوی دولت اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسائل ما در هفته گذشته کرونا بود کرونا در دنیا خشن‌تر و بیرحمانه‌تر شده است و تلاش‌های جهانی برای مقابله با کرونا هر روز تجارب جدیدتری چه از لحاظ درمان و چه در زمینه پروتکل‌های بهداشتی پدید آورده است. در زمینه مقابله دارویی با کرونا جهان در حال پیشرفت است ولی هنوز نمی توانیم زمان دقیقی را برای درمان موثر نهایی مشخص کنیم با این وضع با پیگیری‌هایی که شاید از اسفندماه در کشور ما شروع شد مراکز علمی و دانشگاهی کشور در خصوص داروهای کرونا تلاش‌های شایسته ای انجام دادند. ما امروز جزو تولید کنندگان داروهایی هستیم که در دنیا تجویز می شود و تاثیراتی دارد هر چند تاثیر نهایی هیچ دارویی را صد در صد تایید نکردند.
وی ادامه داد: بعد از تولید دستگاه سی تی اسکن و کیت‌های آزمایش پادتن، دستگاه ونتیلاتور و داروهای مطرح در کرونا بنابر گزارش مطرح شده در دولت، تولید کیت‌های تست فوری کرونا هم از این هفته به طور انبوه در داخل کشور تولید و وارد فرایند تشخیص و درمان می‌شود.
ربیعی با اشاره به افزایش تعداد مرگ و میر در روزهای اخیر گفت: علت اصلی هم بر اساس مطالعات صورت گرفته عدم همراهی تعدادی از افراد جامعه و حتی حرکت بیماران مبتلا در سطح شهر بوده است. با توجه به بررسی‌هایی که در بانک‌های اطلاعاتی جدید به دست ‌آمد مشخص شد، برخی افراد مبتلا در مشاغل مختلف تا بیش از ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر حرکت کردند. بنابراین ما با وضعیتی جدیدی روبرو شدیم و لازم بود که متناسب با این وضعیت تصمیماتی را اتخاذ کنیم. تعطیلی گسترده در شهرهای قرمز، فاصله‌گذاری فیزیکی، تست‌های گسترده، افزایش پوشش بیمه‌ای بیماران کرونا، افزایش غربالگری‌های هدفمند، ‌قرنطینه مبتلایان و فراهم کردن امکان قرنطینه برای افراد مبتلا که نمی‌توانند در منازل خودشان قرنطینه شوند، علاوه ردیابی الکترونیکی و از همه مهمتر برنامه نهادینه‌سازی اجتماعی رعایت پروتکل‌ها از عناصر اصلی استراتژی دولت در این مقطع است.
سخنگوی دولت با بیان این که امیدواریم که وضعیت مناسبی در کشور ایجاد شود، گفت: پیش از این نیز گفته بودیم در دوگانه معیشت و سلامت، تصمیم گیری دشوار است ولی در نهایت، ملاک تصمیم گیری نهایی،  سلامت افراد جامعه خواهد بود.   در یک ماه گذشته طرح های زیادی در وزارت بهداشت مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. نهایتا وزارت بهداشت هفته گذشته طرح نهایی خود را به قرارگاه و ستاد ارائه کرد و شنبه گذشته پس از تهمیدات اجتماعی و انتظامی آن، مورد تصویب ستاد قرار گرفت. ربیعی با تاکید بر اینکه هیچ تاخیری درباره تصمیم گیری در مورد پیشنهادهایی که از مجاری کارشناسی رسمی و کمیته سلامت ستاد آمده باشد، صورت نمی گیرد، تصریح کرد: تصمیم اخیر وزارت بهداشت که مبتنی بر تعطیلی گسترده و فراگیر ارائه شده، یک سیاست پویا برای همه کشور است و چارچوبی برای تصمیمات آینده و دادن اختیار به استان‌هاست. بر مبنای این تصمیم، در هر شهری که به تشخیص ستاد ملی استانی دچار شاخص های ابتلا و مرگ و میر شده باشد، تعطیلی براساس مناطق زرد، نارنجی و قرمز بطور گسترده اِعمال خواهد شد.  چنانچه پس از دو هفته نیز وضعیت تداوم داشته باشد، بنابر نظر وزارت بهداشت محدودیت مجددا تمدید خواهد شد.
ربیعی  خاطرنشان کرد: نظر رییس جمهوری در اجرای طرح تعطیلی گسترده از روز سه شنبه یعنی امروز بود اما اعضای جلسه شامل نیروی انتظامی و نیروهای مسلح، صدا و سیما، وزارت کشور و سایر دستگاه‌های عضو ستاد معتقد بودند اجرایی کردن این مصوبه به یک هفته زمان نیاز دارد. آقای رئیس جمهور هم نظر اعضا را برای تاخیر در اجرای طرح پذیرفت لذا طرح تعطیلی گسترده از روز شنبه آینده اجرایی می شود.
وی ادامه داد: تا کنون هیچ نظر کارشناسی‌ که در ستاد مورد جمع بندی قرار گرفته باشد، مورد مخالفت قرار نگرفته است. دولت هیچ اهمالی در خصوص جان مردم نخواهد داشت. ما همه در قبال جان دیگران مسئولیم و باید به این امر اهتمام جدی داشته باشیم. در جلسه روز یکشنبه هیات دولت نیز سعید نمکی وزیر بهداشت نیز با اشاره به این موضوع از رییس جمهوری تشکر کرد. نمکی همچنین اظهار داشتند که هرگز بستن کل کشور را پیشنهاد نکرده بودند و اعتقادی هم به آن ندارند و هیچ جای دنیا هم این کار را نکرده اند. وی در ادامه به مصوبات جلسه اخیر هیات دولت در راستای مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: دولت مصوب کرد که انجام تست تشخیص کرونا با تکیه بر تولید کیت‌های داخلی به ۱۰۰ هزار عدد در روز افزایش یابد و در مراکز دولتی رایگان صورت بگیرد.
بیماران کرونایی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند
ربیعی افزود: همچنین بیماران کرونایی که بستری می‌شوند در صورت نداشتن دفترچه بیمه سلامت تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.  در حقیقت بیمه روی تخت صورت می‌گیرد و صرفا ۱۰ درصد هزینه به عنوان فرانشیز دریافت می‌شود و آن هم در صورت مراجعه به مددکاری و احزار عدم توانایی دریافت نخواهد شد. داروهای مطرح و حتی داروهای گران قیمتی مثل فاوی پی راویر - رم دی سیور نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. مراکز سرپایی برای تشخیص کرونایی دو برابر شده و تمامی خدمات از آزمایش تست کرونا و داروهای آن در این مراکز رایگان خواهد بود. برای رفاه حال هموطنان برای مراجعه کنندگان غیرکرونایی مراکز دیگری درمانی تمهیداتی اندیشیده  شده است.
تعطیلی گسترده ۱۵۰ شهر و کلانشهر قرمز
ربیعی ادامه داد: در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا براساس مصوبه ستاد نزدیک به ۱۵۰ شهر و کلان شهر در حالت قرمز قرار دارند که تعطیلی‌های گسترده در آن شهرها ایجاد خواهد شد. این بدین معنا است که تعدادی بیکار و تعدادی مشکلات و فشار اقتصادی و معیشتی روبرو خواهند شد. این موضوع از طرف رییس جمهوری امروز در ستاد اقتصادی دولت مطرح و مورد بحث قرار گرفت. تا پایان هفته وزارت رفاه جامعه هدف را مشخص خواهد کرد و میزان اعتبار نیز از طرف سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد شد. به نظر می‌رسد تعداد قابل توجهی از هموطنان مشمول این طرح قرار گیرند که روز شنبه در ستاد ملی کرونا مطرح خواهد شد. همه این تصمیمات برای اثربخش کردن فاصله اجتماعی است. هدف ستاد ملی مقابله با کرونا از بین رفتن تجمعات است. در صورتی که مردم و جامعه با ستاد همکاری نکنند، تعطیلی های مکرر هم بی‌فایده خواهد بود.  اکنون مسوولیت پذیری تاریخی ایرانیان باید در این مقطع مجددا به دنیا نشان داده شود. لایحه‌ای در دولت به منظور ارتقای فرهنگ صلح و سازش و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات برای ساختار و تشکیلات شوراهای حل اختلاف، تنظیم و به مجلس ارسال شد. رصد بازار سرمایه و حمایت از بازار سرمایه به صورت مداوم در دستور کار وزیران ذیربط و شورای عالی بورس قرار دارد و رییس بانک مرکزی تصمیمات موثری در این زمینه اتخاذ کرده است. تسهیل برای اجازه فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه فرصتی برای سرمایه گذاران ایجاد خواهد کرد. بانک مرکزی در این راستا به صندوق‌هایی که مدیریت آنها توسط بانک‌ها است افزایش سقف داده است و سقف سرمایه گذاری در سهام صندوق‌های ثابت و سهامی مختلف افزایش یافت به طوری که در بانک‌ها از ۱۰هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان و در بقیه صندوق‌ها از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۵ هزار میلیارد تومان، شاهد این افزایش بودیم. این تصمیم فرصت خوبی به سرمایه گذاران جدید می‌دهد که با مراجعه به بانک‌ها و به‌شکل غیرمستقیم در این بازار سرمایه گذاری کنند. همچنین به بانک‌ها اجازه داد تا صندوق‌هایی که سرمایه گذاری با درآمد ثابت دارند را ایجاد کنند. همچنین برای شرکت‌های تامین سرمایه متعلق به بانک‌ها که می‌توانند افزایش سرمایه لازم را بدهند تسهیلات لازم را ایجاد خواهد کرد.
 تمامی تصمیمات درباره آمریکا در شورای عالی امنیت ملی و مجاری قانونی گرفته می‌شود
ربیعی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا دولت تا به حال تصمیمی مورد نقد درباره آمریکا گرفته است، گفت: همه اقداماتی که انجام می‌دهیم در چهارچوب قانون یا مصالح عالیه ای است که در شورای عالی امنیت ملی و مجاری قانونی گرفته می شود.
کشاکش‌های سیاسی به نفع نظام و مردم نیست
ربیعی افزود: قطعا چیزی را دولت بدون طی مراحل و مجوزها انجام نداده است و بنای ما در دولت واقعا این است که وارد این مجادلات نشویم. کشاکش‌های سیاسی به نفع نظام، مردم و جامعه نیست. قطعا دولت دست به اقدامی غیر مصلحانه نخواهد زد اجازه دهید در این جور مواقع ما به وحدت ملی بیشتر تاکید می کنیم.
تفسیر نادرستی از تلاش‌های دولت صورت می‌گیرد
سخنگوی دولت اظهار داشت: امروز تفسیر نادرستی از تلاش‌های دولت صورت می‌گیرد.  نمی‌دانم چرا عده ای از این که می‌گویند مساله آمریکا به ما ربطی ندارد اما خودشان خوشحال یا ناراحت می‌شوند. فارغ از اینکه در انتخابات آمریکا چه گذشته، یک تفسیر نادرست از فعالیت‌های دولت صورت گرفته اگر ما از تحریم صحبت کرده ایم و از تحریم‌گران حرف زدیم این به عنوان چشم دوختن به خارج نیست. اگر ما از به دست آوردن حق ایرانیان از فرصت جهانی برای توسعه گفتیم از عقب راندن تحریم حرف زدیم باید به طور جدی  با آثار تحریم مقابله کرد اما تحریم هم باید عقب راند. در شورای امنیت کاری کردیم که آمریکا حتی دو رای هم نداشته باشد این کار بزرگی است. چرا نباید این کار را انجام دهیم آیا این کار به منزله این است که شما چشم به خارج دوختید. این تفسیر نادرست ظلم به دولت و ستم به ملت است ظلم دولت است برای این که این واقعیت را کتمان می‌کنند که دولت به‌رغم تحریم‌ها و تلاش‌های دشمنان برای پاشیدن ناامیدی تلاش زیادی کرده است.
وی گفت: علت بسیاری از نگرانی‌های موجود نسل‌های دهه شصت به بعد نبود امید است و وظیفه داریم در جهت امید فعالیت کنیم و زیر ساخت های آن را باید آماده کنیم حتی باید فشارهای سخت متحمل شد در داخل تلاش کردیم که اقتصاد ملی را تاب آور کنیم عدم این کار به مردم جفا است.
ربیعی ادامه داد: حتی دادگاه‌های بین المللی رژیم آمریکا را به  واسطه آسیب زدن به ایران به واسطه تحریم‌ها محکوم می‌کنند. جامعه جهانی از قانون شکنی دولت ترامپ علیه مردم ایران به حقیقت روی آورده است. کم اهمیت تر دانستن تحریم‌ها بیرحمانه تر از اعمال تحریم‌هاست و کسانی که تحریم‌ها را کمتر اهمیت می‌شمارند به شایستگی مردم ایران برای خودباوری اعتقاد ندارند ما باید از مزیت‌های جهانی استفاده کنیم و سیاست‌های ظالمانه ای که آمریکا علیه ما داشته را به عقب برانیم. سخنگوی دولت با بیان اینکه در مورد مشکلات مردم محتاج نقد اجتماعی هستیم، اظهارداشت: من حتی نقد بدون راهکار را هم می‌پسندم. نقد و شالوده شکنی کار نادرستی نیست. نقد به ما کمک می‌کند که آسیب‌ها را بشناسیم اما متاسفانه نقدها اجتماعی و اقتصادی نیست بلکه سیاسی است و امروز نقدهای سیاسی زیادی همه ما می شنویم.
 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآورشد: بنای دولت ایجاد فضای آرام برای همه دلسوزانی است که می‌خواهند از رنج مردم و آلام جامعه بکاهند. ما نیاز به فضای آرام داریم و نیازمند نشان دادن انسجام به تصمیم گیرانی در خارج هستیم که می خواهند نشان بدهند ایران در حال فرو ریختن است.
 وی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی صادرات و صادرات غیر نفتی در چند ماه اخیر گفت: کدام دولت زندگی بدون نفت و بودجه بدون نفت را تجربه کرده است. مقایسه کنید و منصفانه سخن بگویید.
 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: هیچ دولت و هیچ قوه ای در ایران و در هیچ کجای دنیا نمی‌تواند بگوید که من کاستی ندارم. همه دولت های دنیا و همه قوا و همه مجالس دنیا کاستی دارند. ما ادعا نمی‌کنیم که نقد نیاز نداریم اما تحولات جهانی در حوزه بین‌الملل به سرعت در حال تغییر است و ما نیازمند این هستیم که با انسجام از فرصت‌هایی که به دست می‌آید، برای احقاق حقوق مردم استفاده کنیم.
 ربیعی افزود: ما از رنج ناشی از تحریم آگاه هستیم و اساساً زندگی مردم مسئله ملی و جدی همه ماست. اما نشان دادن رنج‌ها و دردها و اقدامات درست را نشانه نرفتن جفا به مردم است. اگر قرار باشد من می‌توانم با آمار و ارقام از رنج های بیشتری سخن بگویند ولی آیا این دلیل بر این است که شما تلاش دولت برای عقب راندن تحریم را مورد اتهام قرار بدهید.
سخنگوی دولت با بیان اینکه همه ما باید تلاش خود را بر استفاده از فرصت‌های پیش‌رو متمرکز کنیم، اظهارداشت: علاوه بر هم افزایی که ضرورت امروز است، انسجام و همدلی بیشتر بین قوا، ملت و دولت از ضروری‌ترین اقدامات برای عبور موفق از بحران خشن بی‌سابقه و بی رحمانه ای است که در چند سال اخیر به کشور وارد شده است.
 وی تصریح کرد: دولت از فرصت‌های جهانی که حق مردم ایران است، کوتاه نخواهد آمد و از هر فرصتی ایجاد شود، استفاده خواهیم کرد. متاسفانه برخی بنا تضعیف دولت به گونه ای حرف می‌زند که انگار آمریکا سردار سلیمانی را ترور نکرده و ما را ترور اقتصادی نکرده است.
ربیعی خاطرنشان کرد: دولت از نقد استقبال می کند اما تلاش‌هایی که برای عقب راندن تحریم صورت می‌گیرد را بدون اینکه انگ و برچسب بزنید که این تلاش یعنی دلبستگی شما به فضای خارجی و این حرف نادرستی است.
استخدام رسمی برای همه داوطلبان صرفاً از طریق آزمون انجام می‌شود
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره نامه یکی از استانداران درمورد استخدام تعدادی فعالان ستادهای انتخاباتی رییس جمهوری در دولت گفت: اولا استخدام مربوط به سازمان اداری استخدامی کشور است و ربطی به سازمان برنامه و بودجه ندارد. مرجع صدور مجوز استخدام در دستگاه های اجرایی سازمان اداری و استخدامی کشور است و انجام مکاتبات با دستگاه‌هایی غیر از آن سازمان دلیلی بر انجام درخواست نیست. با توجه به اینکه در طول چهارسال اخیر از ۱۳۲ هزار نفر در دولت استخدام شده اند طبیعی است فعالان ستادهای انتخاباتی کاندیداها در بین این افراد باشند همچنان که تعدادی از فعالان ستادهای انتخاباتی دیگر کاندیداها نیز هم اکنون با طی مراحل قانونی در بدنه دولت و دیگر مجموعه‌های نظام مشغولند. این دولت به جد مساله عدالت استخدامی را پیگیری و اجرا کرده است و استخدام رسمی برای همه داوطلبان صرفاً از طریق برگزاری آزمون استخدامی انجام می‌شود و نخبگان به دلیل توانایی‌هایی که دارند، فرصت بهتر و بیشتری برای استخدام پیدا می کنند. هر نامه نگاری یا توصیه ای که صورت می گیرد اگر مسیر و فرآیند قانونی خود را طی  نکرده باشد قابل توجه و اعتنا نیست. این دولت در طول هفت سال گذشته افراد را براساس آزمون استخدامی و یا طی مراحل قانونی جذب کرده است. یادمان نمی‌رود قبلا یک شبه چطور چندین هزار نفر را بدون آزمون جذب دستگاه‌های اجرایی کردند.تبعیض سیاسی در استخدام دولتی امری ناپسند است و دولتی موفق است که مبتنی بر نخبه‌گرایی باشد و قطعا ما هم این امر را مراعات کردیم.
 اعتراضات را محترم بشماریم
سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت و معاونت اجتماعی وزارت کشور برای ریشه‌یابی حوادث آبان سال ۹۸ اظهارداشت: درباره این حوادث نظر دولت این بود که باید نسبت به جوانانی که با هیجان وارد این قضایا شدند با رافت برخورد شود که در دوره خودش تقسیم‌بندی صورت گرفت.
ربیعی افزود: حتی در کنار افرادی که معترض بودند و آمدند و می‌خواستند تخلیه شوند، افرادی هم با هیجان آمده بودند. آنها از بچه‌های سرزمین خودمان هستند و عضو خانواده بزرگ ایران هستند. در همین جا از اقدام اخیر قوه قضاییه که تعدادی از محکومان را مورد رافت قرار داد خوشحال هستیم و این همیشه مورد تاکید دولت بوده است. دستور و اختیارات ویژه‌ای از سوی رییس جمهوری به همه استانداران سراسر کشور داده شده که به خانواده‌های این افراد رسیدگی کنند. در تهران نیز تعدادی از وزرا و معاونین رییس جمهوری این کار را انجام دادند و جلساتی را برگزار کردند. استانداران و معاونین استانداران موظف به سرکشی به خانواده‌ها و افراد آسیب دیده شدند که به آنها کمک و با آنها همراهی داشته باشند و همانطور که گفتم تعدادی از مسوولان دولتی هم نزد خانواده‌ها حضور یافتند. همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع اعم از امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی، اجتماعی و قضایی گزارش‌های مربوط به حادثه را با یک رویکرد آسیب شناسی ارائه کردند.
سخنگوی دولت عنوان کرد: چند گزارش مهم از جمله گزارش سیل و پلاسکو در دولت تهیه شد برای اینکه در آینده بتوانیم از این گزارش‌ها جمع‌بندی‌های سیاستی داشته باشد. گزارش دیگری هم که در دولت تهیه شد گزارش آبان بود که وزارت کشور متکفل آن بود.
ربیعی افزود: این گزارش‌ها در شورای امنیت کشور مورد بحث قرار گرفت، جمع‌بندی شد و نتیجه آن هم برای تمامی دستگاه‌ها اجرایی ارسال شد و اقدامات مختلفی هم در حوزه‌های مربوطه به دستگاه‌های اجرایی توصیه شد.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه آسیب دیدگان دقیقا شناسایی شده‌اند و با تقسیم‌بندی که در همان دوره هم در مورد گروهی که شهدا بودند و هم گروهی که دیه‌بگیر بودند و گروهی هم که محکوم شدند صورت گرفت برای رسیدگی به هرکدام از اینها متناسب با وضعیت‌شان تقسیم‌بندی شد و مورد تاکید قرار گرفت. سخنگوی دولت گفت: امیدواریم هرگز تکرار این حادثه تلخ را نداشته باشیم و با شرایطی که همواره مورد نظر دولت بوده بتوانیم اعتراضات را در اجتماعات با مجوز دنبال کنیم و اینقدر نهادینه کنیم که شاهد اینگونه اتفاقات نباشیم و آنقدر بر این امر مصر بودیم که بتوانیم به نحوی اعتراضات را محترم بشماریم و برای آن حمایت قانونی هم انجام دهیم.
هر اقدام علیه ایران، پاسخ کوبنده خواهد داشت
ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش ایران به احتمال حمله ترامپ به مراکز هسته ای ایران در ۲ ماه باقیمانده از دولتش، گفت: نمی‌دانم چه کسی این ادعا را کرده است تا پاسخش را بدهم اما می‌دانم صهیونیست‌ها عملیات روانی فراوانی دارند انجام می‌دهند و وقتی هم به تعادلات اقتصادی نزدیک می‌شویم به سرعت خط عملیات روانی از یک طرف شکل می‌گیرد.  ما هم فکر می‌کنیم مهمترین ناراضیان از تغییرات آمریکا رژیم صهیونیستی است. برخی کشورهای منطقه که تحقیق درستی از شرایط را ندارند و خود را به اسارت ترامپ درآورده بودند هم ناراضیان این بحث هستند و همچنین مخالفان کلاسیک ما هم که به مدت ۴۰ سال سقوط نظام را دنبال می‌کنند هم نگران این تغییرات هستند.  
وی اضافه کرد: به هرحال ممکن است تلاش‌هایی داشته باشند اما اجازه دهید نظر شخصی خود را بیان کنم و نه از جایگاه سخنگو. من چنین پیش بینی ندارم که بخواهند منطقه‌ای را با ناامنی روبرو کنند. وزارت خارجه باید پاسخگوی این سوال باشد. اما در هر صورت پاسخ جمع‌بندی شده ما همیشه این بود هر گونه اقدامی علیه مردم ایران، قطعا پاسخ کوبنده خود را خواهد داشت.
بودجه سال ۱۴۰۰ بر مبنای نفت ۴۰دلاری بسته می‌شود
ربیعی درباره اینکه دولت بودجه ۱۴۰۰ را قرار است بر مبنای نفت چند دلاری ببندد و پیش‌بینی صادرات نفتی در سال  آینده چه خواهد بود، گفت: هنوز منابع بودجه ۱۴۰۰ در دولت نهایی نشده است در چهارشنبه پیش رو (فردا) این موضوع را در دستور کار خود داریم و این موضوع را نهایی می‌کنیم.  پیش‌بینی‌ها این است که منابع و مصارف بودجه، ‌نقدینگی نخواهد و به تورم فشار نیاورد و پیش‌بینی‌های حمایتی از مردم در این بودجه لحاظ شده است و بودجه طوری تنظیم خواهد شد که اتکای به نفت به حداقل برسد یا اینکه در حوزه‌های عمرانی جهت‌گیری شود.  
سخنگوی دولت با بیان اینکه قیمت نفت بر مبنای قیمت واقعی تعیین می‌شود، اظهارکرد: پیش‌بینی اولیه ما براساس نفت ۴۰ دلاری است. این بحث دیروز است و با تحولات قیمت نفت ممکن است تا روزی که لایحه به مجلس ارائه می‌شود دستخوش تغییراتی شود.  
وی افزود: درمورد سناریوهای نفتی در دوران تحریم، اطلاعات فروش خود را محرمانه نگه می‌داریم و لازم نمی‌دانیم به جهت فشارهای غیرقانونی آمریکا، آن را اعلام کنیم؛ اما سناریوهای متعددی پیش‌بینی کردیم و تحریم را روی طیفی در نظر گرفتیم که از طیف رفع تحریم تا گونه‌های مختلف تحریم و وضع موجود را شامل می‌شود. برای بدترین وضعیت هم سناریوهایی پیش‌بینی کردیم و جهت‌گیری ما اقتصاد بدون نفت است. سناریوی ما متکی بر هر یک از شرایط به نحوی تنوع دارد اما در چارچوب بنیادین بودجه تغییری ایجاد نخواهد شد.  
ربیعی خاطرنشان کرد: فعلا چشم‌اندازی از اتفاقی که رخ خواهد داد نداریم. همه تلاش ما این است که تحریم‌های غیرقانونی برداشته شود و جامعه جهانی باید به دنبال این موضوع بیاید که آمریکا حق نداشته یک طرفه از توافق دولت قبل خود خارج شود و این یک بدعت نامیمون بین‌المل است و امیدواریم دولت جدید آمریکا به رفتارهای نامتعادل و رفتارهای ضد جامعه جهانی خط قرمز بکشد و به جامعه جهانی برگردد. درهرحال، بهترین تا بدترین حالت سناریو را تهیه و خود را آماده کردیم.
 
برچسب ها: علی ربیعی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها