به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۲۴۱۶۰۷

واکسن کرونا احتمالا تا تابستان به ایران می‌رسد

واکسن کرونا احتمالا تا تابستان به ایران می‌رسد
گروه جامعه: « تهران با مرگ روزانه 150 تا 200 کرونایی، عزادارترین شهر جهان شد»، « در حال حاضر بر اساس آمار رسمی سایت worldometers ایران در میان 219 کشور، از نظر مرگ و میر در اثر کرونا، رتبه هشت و از نظر تعداد مبتلایان رتبه 14 را دارد».این چند گزاره به روشنی وضعیت کشور در روزها و هفته‌های سیاه اخیر را نشان می‌دهد. در چنین شرایطی اخبار جدیدی از کشف واکسن کرونا منتشر شد. تولید دومین واکسن با نزدیک به ۹۵ درصد موفقیت توسط یک شرکت آمریکایی خبر خوبی برای جهان تلقی می‌شد درحالی که برای ایرانیان نگرانی تازه‌ای ایجاد کرد: آیا با وجود تحریم‌ها این واکسن به ایرانی‌ها هم خواهد رسید؟شریف نظام‌مافی، رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس، در پاسخ به این سوال می‌گوید: انتخاب بایدن و در نهایت راه‌اندازی کانال مالی بشردوستانه سوئیس می‌تواند این امکان را به ایران بدهد که نسبتا سریع‌تر بتواند به واکسن‌های تولید شده در جهان دسترسی پیدا کنند.آن‌طور که او می‌گوید با ایجاد این کانال، با وجود تحریم‌هایی که همین اواخر اعلام شده است، کماکان این راه وجود دارد که ما بتوانیم واکسن را زودتر داشته باشیم در صورتی که اگر این کانال را نداشتیم با مشکل زیادی مواجه می‌شدیم.نظام‌مافی در پاسخ به این سوال که آیا ایران با سرعتی مشابه سایر کشورها به واکسن کرونا دسترسی خواهد داشت یا نه؟ توضیح می‌دهد: با آمدن بایدن در حدود 60 روز آینده و مکانیزم آزادسازی منابع مالی بانک‌مرکزی و به شرط توزیع واکسن در سطح انبوه در جهان ما نهایتا باید پیش‌بینی رسیدن واکسن به ایران در حدود اوایل تابستان را داشته باشیم.

80 میلیون جمعیت و یک کانال بشردوستانه!
رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس درباره کانال مالی ایران و سوئیس که از مرداد ماه آغاز به فعالیت کرده است، توضیح می‌دهد: کانال مالی توافقی است که بین دولت سوئیس و بانک مرکزی برای راه‌اندازی تبادلات بشردوستانه در زمینه دارو، غلات، ماشین‌آلات و دستگاه‌های پزشکی با در نظر گرفتن تحریم‌ها و حضور در لیست سیاه FATF صورت گرفته است. بانک مرکزی باید پولی که قرار است تخصیص دهد را برای استفاده شرکت‌های سوئیسی و بین‌المللی که در سوئیس دفتر دارند، در این کانال عرضه کند.او به این سوال که با وجود تحریم‌ها و حضور در لیست سیاه FATF کانال مالی جدید تا چه اندازه می‌تواند کمک‌کننده باشد؟ پاسخ می‌دهد: لیست سیاه مختص موسسات مالی و بانک‌های ما است و روابط آن‌ها را با سایر بانک‌ها قطع کرده اما کانال مالی مختص دوران بحران است.او ادامه می‌دهد: کانال هرگز نمی‌تواند جانشین حجم و میزان ارتباطات بانکی شود و فقط می‌تواند برای کمک‌های بشردوستانه در دوران بحران باشد. نمی‌توان یک کشور 80 میلیونی را با یک کانال مالی محدود اداره کرد، بنابراین در آینده حتما باید فکری به حال این ارتباطات کرد.

کمبود دارو؛ محصول مسدودیت منابع ایران
اما واکسن کرونا تنها مشکل نیست. در چند ماه اخیر کمبود انواع اقلام دارویی در کنار گرانی چشمگیر آن موجب اعتراض مردم در سطحی گسترده شده است. سوال اینجاست که با وجود کانال مالی مذکور چرا با کمبود دارو مواجه شدیم؟نظام‌مافی پاسخ می‌دهد: مشکلات دارویی چند ماه اخیر باز می‌گردد به پول‌های بلوکه شده بانک مرکزی در کشورهای ثالت. در نتیجه بانک مرکزی برای ارائه ارز در کانال با محدودیت‌هایی مواجه شده است. اما زمانی که بایدن و دولت جدید او محدودیت‌ها را به ویژه درباره پول‌های بلوکه شده بردارد مطمئنا کانال مالی سوئیس راندمان بهتری خواهد داشت.او در پایان عنوان می‌کند که در ماه‌های اخیر تحریم‌های آمریکا تاثیر قرار داشتن در لیست سیاه FATF را کمرنگ کرده است اما اگر در بازگشت به برجام تحریم‌های بانکی برداشته شود آن زمان تازه ما با تبعات لیست سیاه FATF مواجه خواهیم شد.
مرجع : تجارت نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها